اخبار عمومی

آنتی اسکالانت چیست

با توجه به موارد فوق و برخی شرایط دیگر، مانند نوع آرایش فیلتر غشایی، سرعت پخت مؤثر 1 تا 6 ppm است. ضد کالک زیرا یکی از آسیب‌های اصلی سیستم اسمز مع (RO) تشکیل رسوبات در غشا است. بدون برخی از مهار کننده‌های رسوب، غشاهای اسمز مع و کانالهای جریان به دلیل رسوب مواد محلول کم مانند کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات باریم و سولفات استرانسیوم در عناصر غشا مسدود می‌شوند.

بیشتر آبهای طبیعی حاوی غلظتهای نسبتاً بالایی از یونهای کلسیم، سولفات و بی کربنات هستند. در فرآیندهای نمک زدایی غشایی با سرعت بالا، محدودیت‌های حلالیت گچ و کلسیت از سطح اشباع بیشتر شده و منجر به تبلور در سطوح غشا می‌شود. گرفتگی رسوبات باعث کاهش جریان شستشو، کاهش کارایی فرآیند و افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود. آنتی اسکالانت مهم‌ترین ماده شیمیایی است که معمولاً به سیستمهای اسمز مع تزریق می‌شود.

با گذشت زمان، به دلیل وجود نمک‌های محلول در آب که به سیستم اسمز مع وارد می‌شوند، عبور آب از غشا مسدود شده و اصطلاحاً پوسته ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از این رسوب، دوز مناسب مقیاس ضد مقیاس به سیستم اسمز مع روی غشاهای آب ورودی تزریق می‌شود. عدم استفاده از این ماده باعث آسیب گسترده غشای سیستم اسمز مع و کاهش جریان خروجی و همچنین افزایش TDS در آب می‌شود. در فرآیندهای نمک زدایی غشایی با سرعت بالا، محدودیت‌های حلالیت گچ و کلسیت از سطح اشباع بیشتر شده و منجر به تبلور در سطوح غشا می‌شود. گرفتگی رسوبات باعث کاهش جریان شستشو، کاهش کارایی فرآیند و افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌شود.

آنتی اسکالانت و نحوه عملکرد آن
میزان تزریق آنتی اسکالانت در محدوده ۱ الی ppm 6 می‌باشد.

کاهش کیفیت و مقدار جریان آب عبوری

از جمله املاح معدنی هستند که روی غشا رسوب می‌کنند. به طور کلی تمامی سیستم‌هایی که در آنها از فناوری غشایی برای تصفیه آب استفاده می‌شود، در معرض گرفتگی منافذ روی غشا قرار دارند که مهمترین نوع آن سیستم‌های آب شیرین کن اسمز معکوس است.

میزان تزریق انواع مواد ضد رسوب آب بستگی به پارامترهایی همچون آنالیز آب، میزان دبی، دما، pH، میزان ریکاوری سیستم، منبع آب، نوع ممبران (پلی‌آمیدی یا سلولزی) و نحوه آرایش ممبرین ها محاسبه میزان تزریق آنتی اسکالانت دارد. به طور معمول میزان تزریق آنتی اسکالانت ها در محدوده ۱ الی ppm 6 می‌باشد. کاهش کیفیت و مقدار جریان آب عبوری. افزایش افت فشار و فشار مورد نیاز و مصرف انرژی و هزینه ناشی از آن. شست و شوهای بیشتر و با فواصل زمانی کمتر برای بهبود عملیات که منجر به کاهش عمر مفید غشاها و افزایش هزینه می‌شود. از کارافتادگی‌های مکرر و بلند مدت.

لایه گذاری شیمیایی (Scaling) ناشی از ترکیبات معدنی محلول در آب همچون کربنات کلسیم (CaCO۳)، سولفات کلسیم (CaSO۴)، سیلیکا (SiO۲) یا دی اکسید سیلیکون، سولفات باریم (BaSO۴) و … تشکیل رسوب زمانی آغاز می‌شود که غلظت یک نمک از حلالیت آن در شرایط محلول بالاتر رود. هسته‌های اولیه کریستال نقش کاتالیزوری را برای تشکیل کریستال‌های بیشتر از نمک بازی می‌کند.

این کریستال‌های نمک به شرط اینکه به اندازه و جرم حجمی لازم برسند از حالت معلق خارج می‌شوند و شروع به رسوب دهی می‌کنند. فرآیند ته نشینی رسوب تا زمانی ادامه خواهد داشت که یون‌های تشکیل دهنده نمک در محلول به صورت فوق اشباع باشند. آنتی اسکالانت به عنوان یک ماده افزودنی در فرآیند پیش تصفیه در سیستم‌های اسمز معکوس یا RO کاربرد دارد.

آنتی اسکالانت به عنوان یک ماده مؤثر جهت کنترل رسوب در غشاهای اسمز معکوس کاربرد دارد. قبل از انتقال آب به غشای اسمز معکوس، آنتی اسکالانت با غلظت مناسب به جریان feed water تزریق می‌شود.

آب دریا عمدتاً بر پایه پلیمرها هستند

آنتی اسکالانت در شیرین کردن آب دریا هم نقش مهمی دارد. به دلیل مشکل کم آبی در چند سال اخیر، شیرین سازی آب دریا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یکی از راه حل‌ها، استفاده از دستگاههای اسمز معکوس است که آب دریا توسط این دستگاه شیرین می‌شود. آبی که وارد دستگاه اسمز معکوس می‌شود حاوی نمک‌های محلول کلسیم، منیزیم و سایر املاح معدنی می‌باشد.

آنتی اسکالانت های آب دریا عمدتاً بر پایه پلیمرها هستند. شرکت شیمیایی تصفیه با به کارگیری تیم تحقیقاتی و کنترل کیفیت مجرب، قادر به طراحی و فرمولاسیون انواع آنتی اسکالانت های سازگار با محیط زیست با عملکرد مناسب جهت حذف و کنترل انواع رسوبات کریستالی و معدنی است. مجموعه محصولات Tachem سری ۴۰۰۰ مانند Tachem 4051، ۴۰۵۵ و ۴۰۵۲ به عنوان ضد رسوب مؤثر جهت حذف رسوبات کربناتی، سولفاتی و سیلیکاتی از سطح ممبرین اسمز معکوس کاربرد دارد.

یکی از ویژگی‌های اصلی محصولات آنتی اسکالانت فرموله شده در شرکت شیمیایی تصفیه، سازگاری مناسب با سایر محصولات تزریقی مانند ضد خوردگی، بایوساید، جاذب و فلوکولانت ها دارد. شرکت شیمیایی تصفیه پیشرو در زمینه فروش ضد رسوب و ارسال به تمام نقاط ایران می‌باشد. جهت سفارش و خرید این محصول می‌توانید با شماره‌های زیر تماس حاصل کنید.

کاهش جریان تشکیل رسوب با آنتی اسکالانت
آنتی اسکالانت‌ مانع از تشکیل انواع رسوبات معدنی می شود.

به سیستم RO، جریان تشکیل رسوب به سرعت کاهش می‌یابد.

مواد شیمیایی به کار رفته در فرمول آنتی اسکالانت‌ها مانع از تشکیل انواع رسوبات معدنی (mineral scale) در سطح غشا می‌شود. تزریق غلظت مناسب از آنتی اسکالانت‌ها منجر به کنترل تشکیل انواع رسوبات معدنی مانند کلسیم کربنات، کلسیم سولفات، رسوبات آهن و غیره در سطح غشا می‌شود. به کارگیری انواع آنتی اسکالانت‌ها در سیستم RO هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری سیستم‌های تصفیه آب را کاهش می‌دهد.

از طریق تزریق پیوسته آنتی اسکالانت به سیستم RO، جریان تشکیل رسوب به سرعت کاهش می‌یابد. مقدار مصرفی آنتی اسکالانت به عنوان عامل رسوب زدا، وابسته به غلظت نمک‌های محلول در feed water یا محل استفاده است. مکانیزم عملکرد آنتی اسکالانت، ایجاد اختلال در واکنش‌های تولید رسوبات معدنی است و یا به بیانی دیگر این ماده توسط برخی مواد در ساختارش می‌تواند سرعت واکنش ترکیب قلیایی با تمامی یون‌های فلزی در آب را کاهش دهد که در آن صورت در مدت زمان عبور آب از غشای پلی آمیدی امکان تشکیل رسوب از بین می‌رود. کربنات کلسیم و سولفات کلسیم و سولفات سترونیم و …

هر چه غلظت محلول در سطح غشاء بیشتر باشد به همان نسبت املاح بیشتری از خود عبور می‌دهد. وقتی که سطح مؤثر غشاء کاهش یابد، تلاطم کاهش خواهد یافت و تمیز نمودن سطح غشاء مشکل‌تر می‌شود، زیرا امکان فرستادن محلول شیمیایی به سطوح مسدود شده توسط مواد جامد کاهش می‌یابد. امکان جلوگیری از تشکیل رسوب با استفاده از بازدهی صحیح سیستم و تزریق مواد شیمیایی وجود دارد. مواد بازدارنده رسوب یا آنتی اسیکالانت با جلوگیری از رشد کریستال نمک‌های معدنی، سرعت فرآیند ته نشینی آنها را کاهش می‌دهند.

تغییرات کریستالی (crystalline variation): آنتی اسکالانت ها منجر به تغییر ساختار کریستالی رسوب شده و با تغییر ساختار کریستالی به فرم رسوب غیر چسبنده، منجر به کاهش ترسیب رسوب در سطح غشای اسمز معکوس قیمت آنتی اسکالانت فلوکن 260 شود. دیسپرس کنندگی یا متفرق سازی (dispersant): آنتی اسکالانت ها عمدتاً دارای ساختار آنیونی هستند و با جایگیری مناسب میان ذرات کلوییدی و کریستالی کاتیونی منجر به دیسپرس شدن ذرات در در feed water می‌شوند.

بازدارنده‌های رسوب فقط در کاهش فرآیند تشکیل رسوب یا کاهش فرآیند و تراکم ذرات رسوب مؤثرند و فرآیند ترسیب را بطور کامل متوقف نمی‌سازند. البته در یک سیستم RO کافی است تا مواد آنتی اسکالانت از تشکیل رسوب تا هنگام خروج جریان غلیظ از سیستم به خوبی عمل کند. تعیین احتمال رسوب گذاری آب کار پیچیده‌ای است که معمولاً توسط نرم افزارهای مربوطه صورت می‌گیرد.

این نرم افزارها عمدتاً توسط شرکت‌های تولیدی آنتی اسکالانت مانند: Nalco، Avista، Genesys و… ساخته می‌شود و یا این قابلیت در نرم افزارهای طراحی RO مانند Rosa و CSMPro یافت می‌شود. در واقع در این نرم افزارها مقدار آنتی اسکالانت موردنیاز را توسط احتمال تشکیل رسوب در جریان دور ریز در مقیاس بزرگ محاسبه می‌کنند. ساختار شیمیایی مولکول آنتی اسکالانت ها به نحوی است که امکان عبور از غشا را ندارند. از این رو، هیچ غلظتی از این محلول وارد آب تولیدی RO نخواهد شد.

فروش آنتی اسکالانت

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از مواد تشکیل دهنده آنتی اسکالانت دارید، می‌توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.