اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

لاغری و چربی سوزی سریع

به احتمال زیاد بارها شنیده‌اید که آب کرفس و یا شکلات تلخ خاصیت چربی سوزی دارند. به این معنا که مصرف آنها باعث از بین رفتن چربی‌های اضافی بدن می‌شود. بدن ما برای تامین انرژی مورد نیاز خود از قند و چربی استفاده می‌کند. انرژی حاصل از سوختن قند و چربی می‌تواند دستگاه‌های مختلف بدن مثل حرکت عضلات، گوارش، تنفس، گردش خون و… را فعال نگه دارد.

اما آیا با خوردن بعضی از خوراکی‌های چربی سوز قوی، متابولیسم بدن به طرز شگفت انگیزی بالا می‌رود و بدن شروع به چربی سوزی می‌کند؟ آیا چیزی به نام غذای چربی سوز وجود دارد؟ اگر وجود دارد، بهترین چربی سوز کدام است؟ با انتخاب گن لاغری اصل ، می‌توان به راحتی به تناسب اندام دلخواه دست پیدا کرد .  با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه شوید تا به پاسخ پرسش‌های خود برسید:

چربی سوزی چیست؟

اتومبیل برای تامین انرژی مورد نیاز از بنزین استفاده می‌کند. انرژی حاصل از سوخت بنزین می‌تواند آن را به حرکت درآورد و سیستم‌ سرمایش، گرمایش و برق و روشنایی اتومبیل را تامین کند. همانطور که گفته شد سوخت بدن ما قندها و چربی‌ها هستند. زمانی که  بدن، سوزاندن قندها را تمام کند به سراغ سوزاندن چربی‌ها می‌رود.

برخی از افراد ادعا می‌کنند که دسته‌ای از غذاها خاصیت چربی سوزی دارند. به این معنا که مثلا اگر مقدار بیشتری سفیده تخم مرغ، سیر و گریپ فروت بخوریم، چربی سوزی بدن ما بالا می‌رود و درنتیجه وزن‌مان کم می‌شود. متاسفانه باید بگوییم بدن انسان به این شکل کار نمی‌کند. اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می‌توانید به فایل صوتی آن گوش دهید: درست است که کربوهیدرات‌ها، چربی‌های خوراکی و پروتئین‌ها می‌توانند سوخت و ساز بدن را افزایش دهند، اما این افزایش در طولانی‌ مدت رخ می‌دهد.

حقیقت این است که با غذا خوردن، سوخت و ساز بدن به خاطر گوارش و استفاده از انرژی غذا برای عملکردهای مختلف بدن بالا می‌رود. به این حالت گرمازایی می‌گویند که دارای اثر موقتی است و هیچ غذایی نمی‌تواند به مدت طولانی موجب افزایش سوخت و ساز بدن شود. با این حال برخی مواد غذایی اگر در یک رژیم غذایی سالم و استاندارد  و در کنار تحرک و ورزش روزانه مصرف شوند، چربی سوزی را سرعت می‌بخشند. برخی مواد غذایی اگر در یک رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه مصرف شوند، چربی سوزی را سرعت می‌بخشند.

روش‌های چربی سوزی

برای چربی سوزی چه بخوریم؟ سیب، هویج، و گوشت گاو نمونه‌ای از این غذاها هستند که به عنوان خوراکی های چربی سوزمعرفی می‌شوند. به خاطر داشته باشید که این غذاها قرار نیست بدن‌تان را تبدیل به ماشین سوخت و ساز تبدیل کنند. اینها به بدن کمک می‌کنند تا از غذایی که می‌خورید کالری کمتری دریافت کنید. در واقع باید اینطور گفت که غذای سالم  انتخاب کنید تا کالری کمتری دریافت کنید و سالم بمانید!

غذاهای چربی سوز چه غذاهایی به کاهش وزن و چربی سوزی قوی کمک می‌کنند؟ همانطور که گفته شد هیچ غذایی نمی‌تواند به طور معجزه آسایی به کاهش وزن کمک کند. با این حال بعضی از غذاها چربی سوز هستند. خرید گن لاغری زنانه از فروشگاه‌های معتبر، به افراد اطمینان از کیفیت و اثربخشی محصول خود را می‌دهد . به این معنا که با افزایش متابولیسم بدن مقدار چربی سوزی را افزایش می‌دهند. زمانی که از غذای چربی سوز قوی استفاده کنید، سرعت کاهش وزن‌تان بالا‌تر می‌رود و زودتر به وزن ایده‌آل‌ خواهید رسید. اما بهترین چربی سوز‌ها چه خوراکی‌هایی هستند؟

میوه یک میان وعده آماده طبیعت است که حاوی ویتامین‌ها، فیبر و سایر مواد مغذی است که از یک رژیم غذایی سالم حمایت می‌کند. بسیاری از میوه ها کالری کمی دارند و در عین حال سرشار از فیبر هستند که برای کاهش وزن مفید هستند. برخی از میوه‌ها از جمله سیب، توت‌ها و خربزه نیز احساس سیری را افزایش می‌دهند. ادویه‌ و چاشنی‌های چربی سوز بر کسی پوشیده نیست که آنچه در بشقاب خود می‌چینید، نقش اساسی در کاهش وزن دارد. اما آنچه در کابینت ادویه خود نگهداری می کنید ممکن است به همان اندازه مهم باشد.

تحقیقات نشان داده است که بسیاری از گیاهان و ادویه‌ها با هوس‌ و میل زیاد به غذا خوردن مبارزه می‌کنند و باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن می‌شوند. انواع گن های لاغری مردانه با قابلیت‌های شکل‌دهی منحصر به فرد، به ارتقاء ظاهر جسمی کمک می‌کنند .  ادویه‌های تند به ویژه فلفل قرمز خاصیت چربی سوزی قوی دارند. نوشیدنی‌های چربی سوز هنگامی که در کنار تغییرات سبک زندگی سالم استفاده می شود، برخی از نوشیدنی ها در کاهش وزن موثرتر از سایر نوشیدنی ها هستند. نوشیدنی‌هایی مانند چای سبز، قهوه و نوشیدنی‌های با پروتئین بالا باعث افزایش متابولیسم، افزایش سیری و کاهش گرسنگی می‌شوند که همگی ممکن است باعث کاهش وزن شوند.

چربی سوزی با قرص

قرص‌‌های چربی سوز و لاغری به کاهش وزن سریع معروفند و با عنوان قویترین چربی سوز به فروش می‌رسند. اما همچنان بهترین راه برای کاهش وزن داشتن برنامه غذایی مناسب است. با برنامه غذایی سالم و مشاوره مناسب یاد می‌گیرید که انتخاب‌های غذایی سالمی داشته باشید. حتی به این فرض که جادویی وجود داشته باشد که موجب چربی سوزی شود، اما با قطع آن، کاهش وزن و چربی سوزی نیز متوقف می‌شود. موارد زیر قرص‌های چربی سوزی هستند که ادعا می‌کنند مصرف آنها منجر به چربی سوزی و لاغری می‌شود.

  • قرص ادیوس
  • قرص قهوه سبز
  • قرص هزال
  • قرص کافئین
  • قرص CLA
  • قرص آلفا اسلیم
  • قرص فلوردو
  • قرص جی سی
  • قرص یونیک اسلیم و …

انواع قرص چربی سوز در بازار تبلیغ می‌شود که عوارض کوتاه مدت و بلند مدت برای سلامتی دارند. چربی سوزی با ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای چربی سوزی قوی پهلو و شکم داشتن یک برنامه غذایی سالم به همراه انجام تمرین‌های ورزشی است. بهترین زمان از روز برای انجام تمرینات ایروبیک (هوازی) و چربی سوزی قوی چه زمانی است؟ اینکه چه زمانی ورزش کنید اهمیت زیادی ندارد، مهم‌ترین مسئله برای چربی سوزی این است که باید ورزش هوازی داشته باشید.

تمرینات قلبی- عروقی مداوم مثل پیاده‌روی، دو، پله نوردی و یا دوچرخه سواری به مدت ۳۰ دقیقه به چربی سوزی کمک می‌کند. اما اگر می‌خواهید بیشترین فایده ممکن را از هردقیقه تمرین‌تان ببرید، باید صبح‌ها زودتر بیدار شوید و قبل از خوردن صبحانه تمرین کنید.

بهترین زمان ورزش برای چربی سوزی بیشتر دویدن، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا تنها چند نمونه از تمرینات کاردیو هستند. مطالعات نشان می‌دهد که هرچه افراد ورزش هوازی بیشتری انجام دهند، تمایل به کاهش چربی بدنشان بیشتر است. صبح ناشتا صبح ناشتا، سطح گلیکوژن (کربوهیدرات ذخیره بدن) عضلات و کبد پایین است. اگر ساعت ۷ شب شام خورده باشید و صبحانه‌تان را ۷ صبح بخورید، یعنی بدن‌تان ۱۲ ساعت بدون غذا بوده است.

طی این ۱۲ ساعت سطح گلیکوژن کم کم پایین می‌آید تا گلوکز لازم برای عملکردهای مختلف بدن را حتی در موقع خواب فراهم کند. در نتیجه، شما با گلیکوژن و قند خون بسیار پایین از خواب بیدار می‌شوید که بهترین محیط برای سوختن چربی‌ها به جای کربوهیدرات است. برای چربی سوزی بیشتر صبح ناشتا ورزش کنید تا به جای قند، چربی‌ها آب شوند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که تاثیر تمرینات کاردیو در زمان خالی بودن بدن از گلیکوژن تا ۳۰% بیشتر خواهد بود. وقتی ذخیره منبع انرژی کم باشد بدن مجبور می‌شود به سراغ منابع ثانویه انرژی که در واقع همان چربی‌هاست.

اگر تمرینات کاردیو را بلافاصله بعد از خوردن غذا انجام دهید، باز هم چربی سوزی خواهید کرد. اما مقدار کمتری چربی خواهید سوزاند چرا که اول کربوهیدرات‌هایی که مصرف کرده‌اید، خواهد سوخت. بعد از تمرین‌های بدنسازی اگر نمی‌توانید اول صبح تمرینات هوازی را انجام دهید، بهترین زمان برای این کار بلافاصله بعد از تمرینات بدنسازی است. تمرینات بدنسازی فعالیت غیرهوازی هستند که گلیکوژن عضلات را تخلیه می‌کنند.

به همین دلیل است که انجام تمرینات هوازی بعد از بدنسازی دقیقاً همان اثر تمرینات اول صبح را دارد. یک جلسه ترکیبی از تمرینات قدرتی و قلبی- عروقی، متابولیسم بدن شما را تا ساعت‌ها بعد از اتمام تمرین بالا نگه می‌دارد. اگر تمرینات کاردیو را شب انجام دهید، هنوز هم طی تمرین چربی سوزی می‌کنید و می‌توانید از فواید آن بهره ببرید اما با انجام تمرینات کاردیو در شب دیگر نمی‌توانید از فایده چربی سوزی بعد از تمرین استفاده کنید؛ چرا که متابولیسم شما وقتی به خواب می‌روید به مقدار زیادی پایین می‌آید. نکاتی برای چربی سوزی بیشتر در انتها چند نکته را مجدد یادآوری می‌کنیم:

  • به جای اینکه روی پیدا کردن یک غذای چربی سوز تمرکز کنید، توصیه می‌شود روی گروه‌های غذایی مفید مانند غلات کامل، پروتئین‌ها و چربی‌های سالم تمرکز داشته باشید.
  • برای اینکه سوخت و ساز در بدن شما جریان داشته باشد یا بتوانید وزن کم کنید، به دنبال غذاهایی باشید که کالری پایینی دارند و از خوردن غذاهای ناسالم با کالری بالا بپرهیزید.
  • فیبر خوراکی که از میوه‌ها و سبزیجات دریافت می‌کنید، غلات سبوس‌دار و حبوبات همگی به سیر نگه داشتن شما کمک می‌کنند.
  • علاوه بر اینها یک منبع پروتئین سالم به چربی سوزی شما بیشتر کمک کند. سعی کنید غذاهای سالم بخورید و مرتب ورزش کنید.

برای چربی سوزی بیشتر از مواد پروتئینی سالم مانند حبوبات و گوشت بدون چربی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که ورزش و مصرف غذای سالم بهترین چربی سوز محسوب می‌شوند. برای لاغری به خوراکی‌های چربی سوز دل نبندید. همانطور که گفته شد شواهد علمی برای اثبات وجود غذای چربی سوز قوی وجود ندارد فقط بعضی از غذاها هستند که به کم کردن کالری دریافتی بدن کمک می‌کنند.

سوالات متداول چربی سوزی بهترین روش‌های چربی سوزی کدامند؟  برای افزایش سوخت و ساز بدن باید ورزش و تغذیه را در کنار هم داشته باشید. همچنین مصرف برخی مواد غذایی مانند زنجبیل، جینسینگ، چای سبز، قهوه، فلفل تند و…به افزایش متابولیسم بدن و سوخت چربی‌ها کمک می‌کند. چند نمونه از خوراکی‌های چربی سوز کدامند؟ تخم مرغ، ماهی، لوبیا، گلابی، کیوی، گریپ فروت، قهوه، دارچین، زردچوبه و سرکه از جمله مواد غذایی چربی‌سوز است.