اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

تغییرات اخیر در قوانین ویزای تحصیلی کانادا: آنچه باید بدانید

مارک میلر، وزیر مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا روز پنج‌شنبه از ایجاد تغییرات اساسی در مقررات مربوط به صدور مجوز تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی (ویزای دانشجویی) خبر داد.  او همچنین برخی از مقررات را برای آن دسته از دانشجویان خارجی که هم اکنون در این کشور مشغول تحصیل هستند (از جمله در موضوع حق کار) تغییر داد. بنا بر اعلام او، از اول ژانویه ۲۰۲۴ میلادی، رقم ارزیابی شده به عنوان حداقل هزینه زندگی برای متقاضیان ویزای دانشجویی افزایش می‌یابد و به ۲۰ هزار و ۶۳۵ دلار می‌رسد.

چگونه برای ویزای دانشجویی در کانادا اقدام کنیم؟

دانشجویان بین المللی برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا باید فرآیندهای خاصی را طی کنند. مدت زمان پردازش و رسیدگی به ویزاها و مجوزهای تحصیلی به طور معمول حدود 60 روز است. در سال 2018 (1397) برنامه جریان مستقیم دانشجویی (SDS) توسط کانادا معرفی شد که بر اساس آن، دانشجویان بین المللی باید دارای معیارهای واجد شرایط خاص باشند. از مهم ترین این معیارها می توان دارا بودن گواهی تمکن مالی و دارا بودن مدرک زبان را نام برد. این برنامه یک فرآیند درخواست ویزا و مجوز تحصیل برای برخی از کشورهای انتخاب شده است که هند یکی از آن ها است. در سال 2020 (1399) برای دانشجویان بین المللی که در حال شروع برنامه های آنلاین جدید بودند، پشتیبانی های اضافی ارائه شد.

هدف دولت از اعمال این تغییرات، اطمینان از آمادگی مالی دانشجویان برای زندگی در کانادا بویژه در رویارویی با چالش تامین هزینه مسکن اعلام شده است. پیش از این حداقل هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان خارجی رقم ۱۰ هزار دلار ارزیابی شده بود که از اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی نیز به عنوان حداقل مبلغ لازم برای درخواست ویزای تحصیل در کانادا اعمال می‌شد. اما از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، یک دانشجوی مجرد که می‌خواهد برای تحصیل در کانادا اقدام کند، باید مدارکی را نشان دهد که حاکی از توانمندی مالی او برای تامین مبلغ ۲۰ هزار و ۶۳۵ دلار، به همراه شهریه سال اول تحصیل و هزینه‌های سفر خود به کانادا است.

دولت معتقد است که با این به‌روز رسانی، به آسیب پذیری و استثمار دانشجویان برای تامین هزینه‌های زندگیشان در این کشور پایان داده خواهد شد.  با این حال، با توجه به تأثیرات متفاوتی که این تصمیم بر وضعیت متقاضیان خواهد گذاشت، دولت قصد دارد در سال ۲۰۲۴ طرح‌هایی آزمایشی را نیز راه‌اندازی کند تا همچنان امکان تحصیل گروه‌های دانشجویی کم‌‌درآمد در کانادا فراهم باشد. مقررات جدید همچنین مؤسسات آموزشی را موظف می‌کند که خدمات و حمایت‌های بهتر و با کیفیت بالاتری (از جمله در موضوع مسکن) به دانشجویان بین‌المللی ارائه دهند و فقط همان تعداد دانشجویی را بپذیرند که می‌توانند به اندازه کافی از آنها حمایت کنند.

تحصیل آنلاین و حق کار

مارک میلر سه سیاست دیگر مرتبط با دانشجویان بین‌المللی را نیز تغییر داد. بر این اساس، اولا معافیت فعلی در محدودیت ساعت کار برای دانشجویان خارجی (۲۰ ساعت در هفته) که قرار بود پس از ۳۱ دسامبر منقضی شود، تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی تمدید شد. به این ترتیب دانشجویان بین‌المللی دارای مجوز کار خارج از دانشگاه، می‌توانند در طول ترم زمستان نیز بیش از ۲۰ ساعت استاندارد در هفته در خارج از دانشگاه کار کنند.

دیگر اینکه، سیاست لحاظ کردن دوره تحصیل آنلاین در مجوزهای کار پس از فارغ التحصیلی، برای دانشجویانی که قبل از اول سپتامبر ۲۰۲۴ شروع به تحصیل کنند نیز اعمال خواهد شد. و سوم، پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، دیگر سیاست صدور یک مجوز کار ۱۸ ماهه اضافی پس از فارغ التحصیلی، اجرا نخواهد شد. دولت می‌گوید که هدف از این تغییرات، علاوه بر ایجاد «یکپارچگی» در برنامه‌های پذیرش دانشجویان بین‌المللی، حفظ مزایای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که دانشجویان بین‌المللی به کانادا می‌آورند و در عین حال سعی دارد به چالش‌هایی که باعث آسیب‌پذیری دانشجویان شده، رسیدگی کند.

مقررات جدید برای متقاضیانی که قصد تحصیل در استان کبک را دارند، اعمال نمی‌شود. در این استان، حداقل هزینه زندگی دانشجویان بین‌المللی بطور مستقل ارزیابی و تعیین خواهد شد. قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید؟ اگر قصد تحصیل در را دارید و هدف شما تحصیل در یک موسسه آموزش عالی، دانشگاه یا یک کالج در کانادا است، لازم است همه تغییرات اخیر ایجاد شده در سیاست و چک لیست عمومی مجوز تحصیل که توسط IRCC منتشر شده است را ارزیابی کنید. در این مقاله به بررسی تغییرات اخیر ایجاد شده در سیاست ویزای دانشجویی کانادا و چک لیست عمومی برای مجوز تحصیل کانادا می پردازیم.

تغییرات و اصلاحات در سیاست ویزای دانشجویی کانادا

رقابت در زمینه آموزش و تحصیل باکیفیت روز به روز در حال افزایش است و دانشجویان از آرزوهای خود، آنچه از نظر تحصیلی می خواهند و در آینده خود را در کجا می بینند بسیار آگاه هستند. تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی با رویای تحصیل در خارج از کشور بزرگ می شوند و برخی از آن ها از ابتدا عزم خود را برای تحصیلات عالی در دانشگاه های خارج از کشور و به ویژه تحصیل در جزم می کنند.

کشورهای هند و کانادا در چند روز گذشته درگیری دیپلماتیکی را پشت سر گذاشتند و به دانشجویان هندی مقیم کانادا اطمینان داده شده است که مسائل دیپلماتیک در تحصیل آن ها تأثیری نخواهد گذاشت. با این وجود، در چند سال گذشته تغییرات زیادی در سیاست های ویزای دانشجویی کانادا ایجاد شده است. در ادامه نگاهی به تغییرات ایجاد شده در سیاست ویزای دانشجویی کانادا و همچنین چک لیست عمومی برای مجوز تحصیل می اندازیم که توسط اداره ، پناهندگی و (IRCC) صادر شده است.

این حمایت و پشتیبانی برای مشکلاتی بود که توسط دانشگاه های کانادایی در مورد پرداخت هزینه برنامه ها و ثبت نام دانشجویان ایجاد شده بود. در سال 2021 (1400) به دلیل محدودیت های رفت و آمد با وجود همه گیری کرونا اقدامات موقتی ارائه شد. این اقدامات موقت شامل یک پروسه تایید موقت دو مرحله ای برای دانشجویان بین المللی بود که در ارائه مدارک لازم برای درخواست خود موفق نبودند اما برنامه های آموزش از راه دور را دنبال می کردند. با اجرای این اقدامات موقت، دانشجویان بین المللی می ‌توانستند پس از دریافت تأییدیه اولیه، زمان تحصیل آنلاین خود را در خارج از کشور برای دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWS) به حساب آوردند.

درخواست مجوز تحصیل: چک لیست عمومی

چک لیست عمومی که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) صادر شده است، حاوی نکات مهمی برای درخواست ویزا و مجوز تحصیلی برای دانشجویان بین المللی است:

  1. این چک لیست باید همراه با چک لیست سند IMM 5483 برای دریافت ویزا و مجوز تحصیلی استفاده شود.
  2. همه مدارک و اسناد باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شوند و این ترجمه با مهر وزارت دادگستری و امور خارجه کشور مبدا همراه باشد. عدم ارائه همه مدارک و اسناد مورد نیاز ممکن است منجر به ریجکتی یا تاخیر در پردازش شود.
  3. اظهارات نادرست یا ارائه مدارک تقلبی و فیک موجب ریجکتی ویزای تحصیلی می شود.
  4. ممکن است از شما خواسته شود در مصاحبه شرکت کنید.
  5. به منظور Study permitHow to apply برای برنامه های تحصیلی که بیش از 6 ماه طول می کشد، ارائه گواهی سلامت و معاینه پزشکی الزامی است. متقاضیان مجوز تحصیل باید بر اساس دستورالعمل ویژه تحت معاینات پزشکی قبلی قرار گیرند.
  6. توصیه می کنیم که درخواست خود را حداقل 3 ماه قبل از تاریخ پیشنهادی خود برای سفر به کانادا ارسال کنید. درخواست هایی که پس از اول اپریل برای ورودی ماه می، پس از اول آگوست برای ورودی سپتامبر و پس از اول دسامبر برای ورودی ژانویه دریافت می شوند، معمولاً به موقع برای شروع ترم تحصیلی و کلاس ها رسیدگی نمی شوند و ممکن است ریجکت شوند.
  7. هنگام ارسال فرم درخواست تکمیل و امضا شده، حتما صفحه بارکد را درج کنید.
    8. اگر قصد دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان خود را دارید، آن ها در هر سنی باید فرم های درخواست خود را تکمیل و ارسال کنند.

جمع بندی

قوانین مهاجرت تحصیلی کانادا هر روز در معرض تغییرات و اصلاحات زیادی قرار دارد. آگاهی از قوانین جدید و اصلاحات در شرایط و الزامات موجب می شود تا با چشمان باز برای اخذ پذیرش تحصیلی و اخذ ویزای دانشجویی اقدام کنید. ما برای درخواست ویزای دانشجویی کانادا با همه قوانین و شرایط مهاجرت تحصیلی به کانادا ،آشنا هستیم . اما مشاور و در موسسه های معتبر مهاجرتی مانند اصطهباناتی با اطلاع از آخرین قوانین مهاجرت به کانادا می توانند راهنمایی های سودمندی ارائه دهند و در مسیر دشوار و پیچیده دریافت ویزای دانشجویی کانادا در کنار ما می مانند و تا لحظه عزیمت به کانادا ما را تنها نمی گذارند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.