اخبار عمومی

برگزاری نمایشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای»

نمایشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» تلفیقی از محتوای تصویری، نوشتاری، اشیای تاریخی و مردم‌شناسی و ابزار و وسایل آزمایشگاهی و دستگاهی توسط پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

برگزاری نمایشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای»

به‌گزارش خبرگزاری صدا و سیما، منیژه هادیان دهکردی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه توسط پژوهشکده در راستای وظایف حاکمیتی خود با همکاری اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، موزه ملی ایران، پژوهشکده مردم‌شناسی، گروه پژوهشی هنرهای سنتی و مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان به‌مناسبت هفته میراث‌فرهنگی برگزار شده است.
او تصریح‌ کرد: این نمایشگاه برای عموم مردم، مجموعه‌داران، کارکنان موزه‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان طراحی شده است و هدف از برگزاری آن فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح آگاهی مردم و سایر دست اندرکاران مجموعه‌های موزه‌ای نسبت به بخشی از اقدامات حفاظتی یعنی مراقبت از اشیای فرهنگی و تاریخی است که در موزه‌ها انجام می‌شود.
دهکردی عنوان کرد: به این ترتیب تلاش شده است تا ضمن ارائه اطلاعاتی از پشت پرده نمایش آثار در موزه، مردم نیز در حفظ و مراقبت از آثار سهیم شوند.
سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی این نمایشگاه را تلفیقی از محتوای تصویری، نوشتاری، اشیای تاریخی و مردم‌شناسی، و ابزار و وسایل آزمایشگاهی و دستگاهی خواند که برای اولین بار در کشور با چنین مضمونی برگزار می‌شود.
او اظهار کرد: آشنایی با تعاریفی از مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای به عنوان زیربنایی‌ترین اقدامات لازم برای حفظ و نگهداری آثار بخش آغازین نمایشگاه بوده و سپس پیشینه این اقداماتی در تاریخ، فرهنگ و سنت مردم با استفاده از مصداق‌هایی از شواهد تاریخی به تصویر کشیده شده است.
دهکردی خاطرنشان‌ کرد: در ادامه نیز شیوه‌های مراقبت از اشیا در موزه‌ها به شکل امروزی در چند بخش تصویری و نوشتاری و نمایش ابزار و وسایل مورد استفاده به اختصار بیان شده و در پایان نیز نقش بازدیدکنندگان به عنوان بخشی از فرایند مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای یادآور می‌شود.
نمایشگاه «مراقبت از مجموعه‌های موزه‌ای» به مدت ۱۵ روز در سالن نمایشگاه‌های موقت موزه دوران اسلامی، موزه ملی ایران، برقرار و بازدید از آن برای علاقه‌مندان آزاد است.