اخبار فرهنگی

جشنواره‌ای که نباید صرفا در تهران باشد

عضو هیئت انتخاب بخش فیلم کوتاه داستانی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی ابراز امیدواری کرد با تداوم برگزاری این جشنواره نگاه‌ها به موضوع اقوام جدی‌تر شود.

مرجان اشرفی‌زاده فیلمساز و عضو هیات انتخاب فیلم‌های کوتاه داستانی نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، درباره آثار انتخاب‌شده و ویژگی بارز آن‌ها به خبر فوری گفت: «اقوام یک عنوان بزرگ و کلی است و موارد مختلفی را شامل می‌شود. همه اعضای هیئت انتخاب نیز این موضوع مد نظرشان بود که اگر اثری حاوی یکی از این ویژگی‌ها باشد و امتیاز لازم را به جهت کیفیت سینمایی داشته باشد، بتواند به جشنواره راه پیدا کند. ویژگی‌هایی چون گویش، آیین و سنت‌ها، رسوم، غذاها و خرده‌فرهنگ‌ها مواردی بودند که در کنار کیفیت و قصه‌گویی برای ما حائز اهمیت بود.»

او ادامه داد: «از این‌جهت تنوع نسبتاً خوبی داشتیم، گرچه دوره اول جشنواره است، اما پیش‌بینی می‌شود برگزاری و اثرگذاری آن در کنار تبلیغات و اخباری که از آن منتشر می‌شود، بتواند توجه مخاطبان و فیلمسازان را به خود جلب کند تا در دوره‌های بعدی شاهد آثار بیشتری باشیم. ضمن این که باید مانند جشنواره‌های دیگر در گاه‌شمار سینمایی جایگاه خود را یافته و آثاری برای حضور در این جشنواره تولید شوند. درواقع با این نگاه فیلمسازان رغبت نشان داده و آثاری را تولید می‌کنند که قصه و روایت آن همراه با یکی از خرده‌فرهنگ‌هایی که در این سرزمین داریم تعریف می‌شود و در این رقابت حضور می‌یابند.»

این کارگردان سینما درباره کیفیت آثار گفت: «می‌توان گفت آثار با کیفیت‌های مختلف ارسال شده بودند. از آثاری با کیفیت پایین که بیرون ماندند تا آثاری که امتیاز بالاتری دریافت کردند و به بخش مسابقه راه یافتند، اما این کیفیت می‌تواند بهتر باشد.»

کارگردان فیلم آبجی» همچنین درباره وجود ایده‌های خلاقانه با موضوع اقوام در آثار دیده شده توضیح داد: «ایده‌های خلاقه هم در برخی از آثار وجود داشت و در چند فیلم بسیار به آن غبطه خوردم و به‌اصطلاح کلاه از سر برداشتم و به احترام فیلمساز ایستادم. فیلم‌هایی که هم به لحاظ کیفی قابل اعتنا هستند و هم کاملاً به موضوع اقوام مرتبط بودند.»

او در ادامه به دارا بودن نگاه فنی و حرفه‌ای بودن آثار کوتاه داستانی حاضر در جشنواره اشاره کرد و گفت: «رشد کمی و کیفی آثار بسیار خوب است. بخشی از آن مربوط به تکنولوژی، ساخت و ساز و ابزار جدیدی است که کارها به‌واسطه آن‌ها راحت‌تر شده است و فیلم‌ها به لحاظ تکنیکی قوی‌تر شدند. به لحاظ بصری با فضاهای متفاوت و جذابی روبرو هستیم. در بسیاری از موارد به لحاظ تکنیکی و تجهیزات تفاوت چندانی میان آثار کوتاه با آثار سینمای بلند و حتی تلویزیونی دیده نمی‌شود. چه‌بسا به دلیل این که زمان تولید فیلم کوتاه کم است، گاهی امکاناتی را در فیلم کوتاه می‌بینیم که ممکن است در یک فیلم بلند سینمایی در اختیار فیلمساز قرار نگیرد.»

این فیلمساز ادامه داد: «ضمن این که در فیلم کوتاه فضا بازتر است و فیلمساز احساس آزادی عمل بیشتری می‌کند. نگران گیشه و فروش نیست و این ویژگی‌هایی است که می‌تواند اثر مثبت روی تولید فیلم کوتاه بگذارد. جشنواره اقوام نیز مستثنا از این امر نیست و ازاین‌جهت آثار قابل توجهی در خود دارد. از سوی دیگر مشکلات فیلمسازان امروز، با فیلمسازان چند دهه و حتی یک دهه قبل متفاوت است، چرا که تولید گران شده و تأمین بودجه بسیار سخت است، گاهی من متعجبم که فیلمسازان در این زمینه چه می‌کنند.»

او گفت: «خود من در آن زمان جزو فیلمسازانی بودم که فیلم‌های گرانی می‌ساختم و بسیار برای تأمین بودجه فیلم تلاش می‌کردم، اما امروز خودم را عاجز از تأمین این هزینه می‌دانم، چرا که اساساً دیگر انگیزه نیروهای تازه‌نفس را ندارم، اما این دشواری برای فیلمسازان امروز وجود دارد. همچنین فضای دوستانه‌ای که ما در آن زمان داشتیم برای تولید یک اثر امروز به دلیل مجموع شرایط اقتصادی و فرهنگی کمتر شده است و در فیلم‌های کوتاه سازوکار حرفه‌ای به لحاظ دستمزدی وجود دارد، اما جادوی سینما و عشق به سینما و مسیری که فیلمساز می‌خواهد طی کند، آن‌قدر شوق ایجاد می‌کند تا این موانع را پشت سر بگذارند و مسیر با کیفیت و خوبی برای آثارشان فراهم کنند.»

اشرفی‌زاده افزود: «در جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نیز ما شاهد این آثار بودیم. گرچه قید موضوعی داشتیم و تعداد زیادی از آثار نمی‌توانستند در این دسته‌بندی قرار بگیرند و حتی گاهی فیلمساز فکر می‌کرد در این دسته‌بندی قرار نمی‌گیرد. امید این را داریم که با تداوم جشنواره تعداد فیلم‌های کامل‌تر و بهتری که به جشنواره ارائه می شود افزایش یابد.»

عضو هیئت انتخاب در پایان سخنان خود گفت: «امیدوارم در سال‌های آینده تمرکز جشنواره در تهران نباشد و این جشنواره در جای‌جای ایران برگزار شود و صرفاً پایتخت میزبان نباشد.»

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی، به دبیری کمال تبریزی و با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت‌ در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.