اقتصادیکسب و کار خبر فوری

خدمات مالی چیست؟ مهمترین خدمات و مزایا

خدمات حسابداری داده های مربوط به فعالیت های واحد تجاری را دریافت و اندازه گیری می کند، سپس ان ها را پردازش  و در قالب نتایج فعالیت و عملکرد واحد تجاری را به تصمیم گیرندگان گزارش می کند. به همین دلیل حسابداری را زبان تجارت نامیده اند. خدمات حسابداری با توجه به نیازهای شرکت و زمینه فعالیت آن متفاوت می باشد.  سازمان ها متناسب با نیاز خدمات حسبداری می توانند بصورت برون سپاری از خدمات حسابداری و مالی برخوردار شوند.

شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی با اهدف ساده سازی امور حسابداری و کاهش هزینه های سازمان و بالا بردن سطح و صحت اطلاعات مالی اقدام به ارائه خدمات مالی می کنند. برنامه ریزی مالی، استقراض ها، مالیات بر درآمد و سرمایه گذاری ها  تماما بر یک سیستم اطلاعاتی که ان را سیستم حسابداری می نامیم، استوار است. یکی از مهمترین محصول خدمات مالی، صورت های مالی است که توان تصمیم گیری را در افراد ارتقا می دهد.

صورت های مالی اسنادی هستند که وضعیت افراد و واحدهای تجاری را در قالب مقادیری مالی گزارش می کنند. این که یک سازمان سودآور است، ایا سازمان توان پرداخت دهی هایش را دارد و … چنین سوالاتی را می توان از سیستم های حسابداری و مالی پرسید. خدمات مالی به کلیه امور مالی در زمینه مالیاتی دادرسی مالیاتی، تهیه و تنظیم ، تهیه ، تهیه و تنظیم و .. می پردازد. خدمات حسابداری را می توان، مدیریت و ارزیابی بر امور مالی یک سازمان تعریف کرد. سازمان ها برای تصمیم گیری برای آینده نیازمند اطلاعات صحیح از امور مالی شان هستند.

در واقع، هدف از نگهداری سوابق حسابداری، استفاده از ان در زمان تصمیم گیری می باشد. برای مشخص شدن اهداف سازمان ها، ارزیابی پیشرفت های حاصله و بکارگیری اصلاحات ضروری و … نیازمند دریافت خدمات حسابداری می باشد. خدمات حسابداری، تمامی امور خدماتی را که مدیریت مالی برای ارزیابی مالی یک سازمان در یک دوره مالی به ان نیازمند می باشد را شامل می شود. یک شرکت ارائه کننده خدمات حسابداری می تواند، ارزیابی درستی در رابطه با عملکرد در هر دوره در اختیار تصمیم گیرندگان سازمان قرار دهد.

خدمات مالی به چه معناست؟

خدمات مالی یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بخش‌های اقتصاد را تشکیل می‌دهد. در واقع طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های خاص‌تر مانند بانکداری سرمایه‌گذاری و بیمه است. خدمات مالی به فعالیت شرکت‌های خدمات مالی و متخصصان آن‌ها محدود می‌شود، در حالی که محصولات مالی کالاها، حساب‌ها یا سرمایه گذاری‌هایی هستند که آن‌ها ارائه می‌دهند.همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم خدمات‌های مالی فرآیندهایی هستند که از طریق آن مصرف‌کنندگان یا کسب و کارها کالاهای مالی را به دست می‌آورند.

به عنوان مثال، یک ارائه‌دهنده سیستم پرداخت زمانی که پول‌ها را می‌پذیرد و انتقال می‌دهد، خدمات مالی را ارائه می‌کند. همچنین بین پرداخت‌کنندگان و گیرندگان این شامل حساب‌هایی است که از طریق کارت‌های اعتباری و نقدی‌، چک‌ها و انتقال الکترونیکی پول‌ها تسویه شده‌اند.شرکت‌های فعال در صنعت خدمات مالی، پول را مدیریت می‌کنند. به عنوان مثال، یک مشاور مالی دارایی‌ها را مدیریت می‌کند و از طرف مشتری مشاوره می‌دهد. مشاور مستقیماً سرمایه گذاری یا هیچ محصول دیگری را ارائه نمی‌دهد، بلکه جابه‌جایی پول‌ها بین پس‌اندازکنندگان و ناشران اوراق بهادار و سایر ابزارها را تسهیل می‌کند. این خدمات به جای یک دارایی ملموس، یک وظیفه موقت است.

خدمات عملیاتی حسابداری مالی

خدمات حسابداری می تواند در راستای عملیات پشتیبانی به سازمان ها ارائه شود. در این موارد یک سیستم حسابداری در شرکت پیاده سازی می شود و تمامی امور مالی بصورت اتوماسیون و سیستمی پیش می رود. این نوع از ارائه خدمات از نظر فنی سطح خوبی دارد. بطور کلی از ارائه دهندگان این نوع خدمات به بنگاه های اقتصادی می باشد. در این نوع خدمات، سیستم حسابداری بر اساس نیاز مشتری ارائه می شود و مسئولیت پشتیبانی از با شرکت ارائه دهنده سیستم های مالی می باشد.

در این موراد تمامی امور اجرایی به شرکت ارائه دهنده خدمات مالی سپرده می شودند، در این موارد خود سازمان ممکن است نیروی حسابداری حاضر در مجموعه تحت نظر شرکت ارائه دهنده خدمات مالی به فعالیت بپردازد و تمامی امور حسابدار، نیروی انسانی، سیستم انبارداری تحت کنترل قرار دهد.

  • ثبت دفاتر روزنامه و کل و معین و ارائه تراز ماهانه و سالانه از حساب ها طبق اصول حسابداری
  • ارائه گزارشات مالی در مقاطع مختلف زمانی
  • و رفع اختلاف حساب با بانک ها
  • محاسبه عملکرد سود و زیان و بستن حساب

بیشترین خدمات مالی در زمینه خدمات مالیاتی ارائه می شود چرا که امور مالیاتی که از مهمترین امور مالی در هر سازمان می باشد. در ادامه چند مورد از خدمات امور مالیاتی را معرفی می کنیم.

  • تهیه و تنظیم گزارشت خرید و فروش فصلی
  • تنظیم فرم های مالیاتی و کنترل پرداخت آن در زمان مقرر
  • تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه های مالیات
  • مالیات بر درآمد نیروی انسانی
  • تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد
  • تهیه دفاعیه مالیاتی
  • پیگیری مسایل مالیاتی

از دیگر خدمات مالی می توان به خدمات اداری کارکنان و نیروی انسانی اشاره کرد. این سبک از خدمات تا حدودی متفاوت تر از خدمات مالی می باشد که در بالا به آن اشاره شد. اگر بخواهیم چند نمونه از خدمات مالی که در زمینه نیروی انسانی وجود دارد را نام ببریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنم.

  • امور استخدام و کارگزینی
  • جذب نیرو و عقد قرارداد کاری
  • تهیه و تنظیم حقوق و فیش حقوقی در پایان هر ماه
  • تهیه لیست بیمه
  • تهیه لیست مالیات بر درآمد
  • تکمیل و بایگانی پرونده و مدارک پرسنلی
  • محاسبه مرخصی، کسر کار، اضافات حقوقی و ….

از مهمترین وظایف شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی اندازه گیری، پردازش و مخابره صحیح و به موقع اطلاعات مالی می باشد. شرکت های خدمات مالی می بایست تمام امور مالی را تحت کنترل گرفته و مطابق با استانداردهای مالی و حسابداری پیش روند. مدارک و صورت های مالی یک سازمان می بایست قابل اتکاترین اطلاعات مالی باشد بطوریکه صحت و سودمندی آن در بالاترین سطح ممکن باشد. تمامی امور مالی بر اساس مستندات مالی باید تهیه شود. مراعات اصول اخلاقی در تمامی محیط های حسابداری و تجاری لازم می باشد.

از مهمترین اصول اخلاقی در این زمینه می توان به حفظ امنیت داده هایی که در اختیار حسابداران قرار می گیرد، دقت حبه طور کلی خدمات مالی به خدمات اقتصادی ارائه شده توسط صنعت مالی گفته می‌شود که طیف وسیعی از کسب و کار ها در بر می‌گیرد و پول را مدیریت می‌کند؛ از جمله اتحادیه‌های اعتباری بانک‌ها، شرکت‌های کارت اعتباری، شرکت‌های بیمه، شرکت‌های حسابداری، شرکت‌های مالی مصرف‌کننده و کارگزاری‌های سهام صندوق‌های سرمایه گذاری و غیره. اقتصاد از بخش‌های مختلفی  تشکیل شده است؛ این بخش‌ها متشکل از مشاغل مختلفی هستند که کالاها و خدمات را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهند.

شرکت‌هایی که در یک بخش با هم گروه‌بندی می‌شوند محصولاتی مثل و مالی یا خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند‌. به عنوان یک مثال، شرکت‌هایی که خدمات کشاورزی ارائه می‌دهند بخش کشاورزی را تشکیل می‌دهند. شرکت‌هایی که خدمات تلفن همراه را ارائه می‌دهند بخشی از مخابرات هستند. در این مقاله به بخش خدمات مالی که یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد است، می‌پردازیم.

اهمیت شرکت خدمات مالی چیست؟

بخش خدمات مالی محرک اصلی اقتصاد یک کشور است در واقع جریان آزاد سرمایه و نقدینگی را در بازار فراهم می‌کند. وقتی این بخش قوی باشد اقتصاد رشد می‌کند و شرکت‌های این صنعت بهتر می‌توانند ریسک موجود را مدیریت کنند.به علاوه قدرت بخش خدمات مالی نیز برای شکوفایی جمعیت یک کشور مهم است. وقتی بخش مالی و اقتصاد قوی باشد، مصرف‌کنندگان عموماً درآمد بیشتری دارند. این باعث افزایش اعتماد به نفس و قدرت خرید آن‌ها می‌شود. زمانی که برای خرید‌های بزرگ به اعتماد نیاز دارند به این بخش‌ها مراجعه می‌کنند.

با این حال اگر بخش خدمات مالی شکست بخورد می‌تواند اقتصاد یک کشور را به پایین بکشاند و منجر به رکود شود. وقتی سیستم مالی شروع به فروپاشی می‌کند اقتصاد آسیب خواهد دید. سرمایه به مرور زمان از بین می‌رود؛ زیرا وام‌دهندگان کنترل وام‌دهی را از دست می‌دهند؛ همچنین باعث افزایش بیکاری و کاهش دستمزدها می‌شود.همانطور که گفته شد شرکت‌های خدمات مالی انواع مختلفی دارند و هرکدام وظیفه‌های مخصوص به خود را انجام می‌دهند؛ در این‌جا قصد داریم برخی از آن‌ها را معرفی کنیم و با وظایف آن‌ها آشنا شویم:

بانک‌ها یکی از انواع بسیار رایج شرکت‌های خدمات مالی هستند و خدمات و محصولات زیادی را ارائه می‌دهد که همه ما تا حدی با آن‌ها آشنایی داریم‌. بانک‌های سرمایه گذاری ممکن است بسیاری از این خدمات را ارائه دهند اما دارایی‌های مشتریان خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ نیز مدیریت می‌کنند.

بانکداری شامل تحویل سپرده به حساب‌های چک و پس‌انداز و همچنین وام دادن به مشتریان است. حدود ۱۰ درصد از پولی که به بانک‌ها سپرده می‌شود باید در دسترس بماند و ۹۰ درصد دیگر برای وام در دسترس است. سودی که بانک از این وام‌ها به دست می‌آورد به مشتریانی تعلق می‌گیرد که پول را به بانک سپرده‌اند.

این شاخه از خدمات مالی به افراد و سازمان‌ها انجام وظایف مختلف کمک می‌کند. مشاوران مالی می‌توانند به بررسی سرمایه‌گذاری‌ها، ارائه خدمات ارزیابی برای کسب و کارها‌، کمک به تلاش‌های املاک و غیره کمک کنند. در هر مورد مشاوران به راهنمایی افراد در جهت درست هنگام تصمیم‌گیری مالی کمک می‌کنند.این نوع خدمات مالی به افراد کمک می‌کند تا به صورت هوشمندانه پول خود را پس‌انداز کنند و در صورت امکان از سرمایه خود بازده دریافت کنند. اگر از طریق کارفرمای خود یک برنامه ۴۰۱k دارید، این می‌تواند یکی از انواع مدیریت ثروت باشد.

وظایف شرکت‌های مالی

در ادامه به وظایفی که شرکت‌های مالی در قبال دیگران دارند می‌پردازیم و آن‌ها را توضیح خواهیم داد:

  1. به عنوان اولین وظیفه شرکت‌های خدمات مالی باید گفت که ایجاد و حفظ ارتباط موثر با مشتریان جدید و برقراری رابطه صلح‌آمیز در جهت پیشرفت یک شرکت و همچنین وجود سازمان برای بهینه سازی کسب و کار و در نهایت دستیابی به کلیه اهداف فروش است.
  2. یکی دیگر از وظایف آن تجزیه و تحلیل نیاز مشتری برای توصیه و سفارشی کردن محصولات است؛ چرا که با شناخت دقیق مخاطب بسیاری از خلاها پر شده و راه حل‌های مالی مناسبی بر اساس وضعیت مالی مشتری به آن ارائه خواهد شد.
  3. یک شرکت خدمات مالی باید اداره و انجام فعالیت‌های مختلف مثل افتتاح حساب‌های شخصی و تجاری، تهیه و تکمیل پس‌انداز و سایر گواهی‌های مالی را مدیریت کند و در نهایت بتواند حساب‌ها را بررسی کند و به جزئیات آن دقت داشته باشد.
  4. همچنین توانایی حفظ و ارائه انواع خدمات مالی و راه حل‌های وام تجاری به مشتریان را داشته باشد و بتوانند در پاسخ به درخواست وام مراحل را به درستی پیش ببرد؛ همچنین برای تکمیل کلیه درخواست‌های وام آماده باشد.
  5. اگر در هنگام کار مشکل و مسائلی مربوط به خدمات مالی و وام‌ها پیش بیاید یک شرکت خدمات مالی باید بتوانند در محیطی حرف‌های تجزیه و تحلیل آن را انجام داده و مطابق با سلیقه مشتری محصولات را ارائه دهد.
  6. به علاوه این که باید بتواند ارزیابی و تایید کلیه درخواست‌های امام تجاری و شخصی را برای تسهیل پرداخت به موقع وام‌ها انجام دهد و با بررسی دقیق آن‌ها به درخواست‌های افراد راجع به نحوه پرداخت سر وقت وام‌ها پاسخ دهد‌.