اخبار حوادث

مجازات حمل و پرتاب نارنجک دستی در ورزشگاه‌ها چیست؟

چند روز پیش بود که در جریان دیدار دو تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال خوزستان، انفجار نارنجک دستی در میان تماشاگران مورد توجه قرار گرفت و به حاشیه‌های این دیدار اضافه‌کرد. اتفاقی که بار دیگر بحث بر سر چگونگی ورود این مواد به ورزشگاه و همچنین نحوه برخورد با حاملان آن را مورد توجه قرار داد. یک جرم شناس درباره مجازات برخورد با این اقدام گفته است.

وحید سلطانی پاجی، جرم‌شناس در گفت‌وگو با خبر فوری، درباره حمل و پرتاب نارنجک دستی در ورزشگاه‌ها گفت: متاسفانه برخی مواقع شاهد هستیم تعداد معدودی از هواداران یا بهتر بگوییم تماشاگر نماها، مواد محترقه از جمله نارنجک دستی را به شکل پنهانی به ورزشگاه‌ها برده و در یک لحظه و بر اثر احساسات خاص آن را پرتاب می‌کنند. این عمل ناهنجار خطرناک در قانون، جرم انگاری شده است و در صورتی که موجب وقوع جرایم دیگری هم شود مستوجب سایر مجازات‌ها نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه لازم است چنین اقدامات مجرمانه و هنجارشکنانه‌ای از منظر جامعه‌شناسی و روان‌شناسی نیز مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد، گفت: از اما منظر جرم شناسی باید بگویم که برابر ماده ۳ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز مصوب سال ۱۳۹۰، انواع مواد محترقه جزو اقلام و مواد تحت کنترل است و برابر بند ث ماده ۱۲ نگهداری یا حمل این مواد از جمله نارنجک دستی که معمولاً برخی تماشاگرنماها آن را با خود داخل ورزشگاه می‌برند از این نوع مواد محسوب شده و در صورتی که از این افراد کشف شود مجازات حبس از ۹۱ روز تا شش ماه را درپی خواهد داشت. 

این جرم شناس افزود:‌ همچنین با توجه به حضور هواداران در ورزشگاه و نظمی که در آن حاکم است، این اقدام مرتکب در استفاده و پرتاب نارنجک دستی، قطعاً موجب اخلال در نظم عمومی می‌شود که به موجب ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ به حبس از سه ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود. از سوی دیگر  چنانچه بر اثر این اقدام ، وسایل و تاسیسات مورد استفاده عمومی در ورزشگاه نیز تخریب شود برابر ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۳تا ۱۰ سال محکوم می‌شود.

سلطانی گفت: در مواردی نیز ممکن است رفتار مجرمانه فرد مرتکب یا همان پرتاب نارنجک دستی موجب مصدومیت هوادار یا هوادارانی شود که حسب نوع صدمات وارده مجازات قصاص، دیه و حبس را در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بدون شک ماموران پلیس نیز از ورود چنین اقلامی به داخل ورزشگاه جلوگیری می‌کنند، گفت: در صورت مشاهده ماموران نیز ممکن است این فرد به دستگاه قضایی معرفی شده و به جرمش رسیدگی شود. از این رو توصیه می‌کنم که افراد با در نظر گرفتن مجازات و عواقب کارشان تصمیم‌ بگیرند که آیا حمل نارنجک دستی به ورزشگاه اقدام عاقلانه‌ای محسوب می‌شود یا خیر.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی انتقال احساسات و امواج رویدادها به خوانندگان هستم. از طریق زبان زنده و روان، مخاطبان را در قلب رویدادها قرار می‌دهم.