اقتصادی

جزئیات برنامه اصلاح ساختار بودجه

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از برنامه ای برای اصلاح ساختار بودجه در مجلس هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبر فوری ، محمدباقر نوبخت آخرین وضعیت برنامه اصلاح ساختار بودجه را اعلام کرد و گفت: این برنامه سال گذشته به شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارسال شد که برخی از بخش های آن توسط شورا بررسی شده اما هنوز تکمیل نشده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: این سند پیش بینی می کند که در طول سال چه منابع و مکانهایی را می توان تهیه کرد و در چه مواردی برای رسیدن به اهداف برنامه ، مطابق با سیاست های موجود ، هزینه کرد. وی افزود: اگر دولت بخواهد با این تعریف پیش برود ، باید روی منابع بودجه تمرکز کند. با این حال ، منابع بودجه از سه حوزه تأمین می شود: اول ، مالیات ها ، گمرک ها و سایر خدمات که دولت به شهروندان ارائه می دهد و در عوض دریافت می کند.

وی با بیان اینکه این درآمدها باید برای مصارف و مخارج مورد استفاده قرار گیرد ، افزود: وقتی درآمدها کلیه مخارج را پوشش ندهد ، باید دارایی ها (نفت و اوراق قرضه) فروخته شود و افزایش یابد تا در مسائل کشور تصویب شود.

اوراق بهادار نوعی انتقال دارایی های مالی است و نفت نیز به عنوان دارایی سرمایه کشور در نظر گرفته می شود.

نوبخت گفت هیچ کس حق ندارد ملک نسل بعدی را بفروشد و آن را برای هزینه های عادی خرج کند. البته اگر دارایی فروخته شده و به دارایی های دیگر تبدیل شود ، مطمئناً چیز بدی نیست ، وی گفت: طبق قانون ، حداکثر مبلغی که دولت می توانست از فروش نفت در بودجه سال 1399 داشته باشد بین 49 تا 50 هزار میلیارد تومان است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: “امسال دولت مجوز فروش 50،000 هزار میلیارد تن روغن را از مجلس دریافت کرده است ، اما امسال برای دستیابی به کالاهای سرمایه (فعالیت های غیرنظامی) مجبور است 80،000 هزار میلیارد تن هزینه کند.”

وی افزود: بودجه سال 1999 معادل 570 میلیارد تومان است که از این تعداد فقط 50 میلیارد تومان یا کمتر از 10 درصد مربوط به نفت است.

نوبخت گفت: “در سال های اخیر ، بیش از 50 درصد از منابع بودجه از نفت حاصل شده است.”

وی با بیان اینکه کشور هزینه های ناگسستنی دارد ، اما پس انداز پول لازم و ارزشمند است ، افزود: کل مصرف کشور زیر چهار عنوان و 10 شماره است.

و وی افزود: اولین چیزی که بیشترین منابع را خرج می کند رفاه اجتماعی است. این مسائل رفاه اجتماعی در صندوق های بازنشستگی ، کمیسیون های امدادی ، رفاه و خودکفایی قربانی می شود و فقط 110 میلیارد تومان کل بودجه کشور برای این موضوعات هزینه می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد و ادامه داد: بخش دوم که بیشترین بودجه را اختصاص می دهد مربوط به آموزش و تحقیقات است: بخش های سه و چهار به ترتیب مربوط به “دفاع و امنیت” و “بهداشت و درمان” است. .

نوبخت اظهار داشته است که اگر نفت کنار گذاشته شود ، چه منابعی برای جایگزینی نفت در دسترس است: 1.3 هزار میلیارد تومان در سطح آزاد و پنهان در کشور پرداخت می شود. آیا می توان از درصد مبلغ کمک های بلاعوض پرداخت شده در این رابطه استفاده کرد؟ برش مسلم است ، اما مستلزم عزم و اراده جمعی است.

وی ادامه داد: “سیاست کلی اقتصاد مقاومتی همانطور که از سوی رئیس وزیر اعلام شده این بود که ترکیب منابع را تا حد ممکن به سمت مالیات بر نفت منتقل کنیم. حال این سؤال مطرح است که آیا این مالیات قدرت بیشتری از این دارد؟” با این حال ، مالیات ها نیز دارای یک شاخص در جهان هستند. یعنی درصد مالیات بر تولید ناخالص داخلی در کشورهای توسعه یافته بین 30 تا 40 درصد ، در کشورهای در حال توسعه 20 تا 30 درصد و در ایران بیش از شش درصد است.

نوبخت خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد که کشور از ظرفیت مالیاتی مناسبی برخوردار است که می توان با تغییر قانون مالیات ، تعیین مبانی مالیاتی جدید ، جلوگیری از فرار مالیاتی و کاهش معافیت مالیاتی از منابع مالی بودجه استفاده کرد. : امروز معافیت مالیاتی در کشور 50 هزار هزار میلیارد تومان است و مردم از معافیت مالیاتی استفاده می کنند.

این مقام مسئول افزود: در صورت تمایز بودجه از نفت دولت ، تولید کالاها و دارایی ها سومین عاملی خواهد بود که از طریق این مؤلفه ها هدایت می شود.

انتهای پیام