اخبار سلامت

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف و تصور کنید که افرادی که به پیوند کبد احتیاج دارند ، به جای انتظار برای کبد معین ، کبد جدیدی دارند که از سلولهای پوستی آنها رشد کرده است. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده گامی بزرگ در جهت تحقق این ایده برداشته اند. لیپیدهای کوچک ایجاد شده از سلولهای پوست انسان با موفقیت در موش پیوند شده است.

پیوند عضو می تواند به نجات جان بیماران کمک کند ، اما موانعی برای غلبه بر آنها وجود دارد. یكی از این موانع كمبود اهداكننده است و مانع دیگر این است كه سیستم ایمنی گیرنده در صورت یافتن عضو اهداكننده می تواند از پذیرش بافت جدید خودداری كند.

می توان یک اندام جایگزین که از سلولهای بیمار رشد کرده است رشد کرد. این بیمار هنگام نیاز به پیوند عضو قابل انجام است. سیستم ایمنی بدن این ارگان را رد نمی کند زیرا سلولهای خاص خود را می شناسد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای انسانی ایجاد کردند و سپس آنها را به موش پیوند دادند. سلولهای کبدی انسان در کبد موش که تمام سلولهای آن را از دست داده بود کشت داده شدند. بنابراین ، چارچوبی برای رعایت سلولهای جدید و حفظ ساختار اصلی اندام حفظ شد.

دانشمندان سپس مایعات کوچک را به پنج موش پیوند داده و شرایط آنها را به مدت چهار روز بررسی کردند. تحقیقات نشان داده است که مایعات جدید در همه موش ها کار می کنند.

دانشمندان دریافتند که این مایعات اسیدهای صفراوی و اوره را ترشح می کنند. موش ها همچنین پروتئین های موجود در خون را شناسایی کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که این آزمایش به خوبی انجام نشده است زیرا جریان خون در اطراف بافت همبستگی 5 موش وجود دارد. موشها همچنین برای مبارزه با بیماری پیوند عضو طراحی شدند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است برای سایر حیوانات امیدوار کننده نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez” ، نویسنده رهبر پروژه ، گفت: “هدف بلند مدت ما تأمین ارگان هایی است که می توانند جایگزین اندامهای اهدا شده شوند.”

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.