اقتصادی

استقبال با فرش قرمز در سرزمین فرصت‌ها

الجزیره نوشت که کشور ایران به تازگی با سفرهایی به آمریکای لاتین و اکنون آفریقا، ارتباطات دیپلماتیک خود را با کشورهای در حال توسعه افزایش داده است.

به گزارش خبر فوری به نقل از الجزیره، این رسانه نوشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران همزمان با آغاز تور سه کشور آفریقایی که تهران از آن به عنوان «شروعی جدید» در روابط با این قاره یاد می‌کند، از سوی ویلیام روتو، همتای کنیایی خود مورد استقبال فرش قرمز قرار گرفت.

این رسانه نوشت که سفر رئیسی به آفریقا که به اوگاندا و زیمبابوه نیز خواهد رفت، اولین سفر رئیس جمهور ایران در بیش از یک دهه گذشته و تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی در مواجهه با تحریم های ایالات‌متحده است.

وزرای ایران و کنیا روز چهارشنبه پنج یادداشت تفاهم در زمینه فناوری اطلاعات، شیلات، محصولات دامی و ترویج سرمایه‌گذاری امضا کردند.

این رسانه افزود رئیسی که قبلاً آفریقا را «قاره فرصت ها» توصیف کرده بود، در یک نشست مطبوعاتی پس از دیدار با روتو، گفت که می‌خواهد روابط تجاری با کشورهای آفریقایی را تقویت کند. وی گفت: هیچ یک از ما از حجم تجارت فعلی و تبادلات اقتصادی فعلی بین کشورها راضی نیستیم.

وزارت امور خارجه ایران روز شنبه، اعلام کرد که انتظار دارد تجارت با کشورهای آفریقایی در سال جاری به بیش از ۲ میلیارد دلار افزایش یابد.

بر اساس اعلام این رسانه، رئیس جمهور کنیا گفت که به دنبال تعهد رئیسی برای تسهیل صادرات بیشتر چای، گوشت و سایر محصولات کشاورزی کنیا به ایران و از طریق ایران به کشورهای آسیای مرکزی بوده است. انتظار می‌رود رئیسی بعد از آن به اوگاندا سفر کند تا با رئیس جمهور یوری کاگوتا موسونی درباره روابط تجاری و دوجانبه گفتگو کند و سپس به زیمبابوه برود.

آخرین سفر رئیس جمهوری ایران به آفریقا  را محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۱۳ انجام داد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.