اخبار فرهنگی

نخستین پاسخ گروه «آلفارد» به صدام

عناصر اطلاعاتی ارتش و ژاندارم ها قبل از شروع جنگ تحمیلی فعالیت ها و تحرکات ارتش عراق را کنترل می کردند. به دنبال این مشاهدات ، گروههای اطلاعاتی ارتش کلیه فعالیتهای رژیم بعثی صدام را به مقامات کشور گزارش داده و از سال 1979 تا آغاز جنگ رسمی اطلاعات گسترده ای را ارائه دادند.

به گزارش خبر فوری ،خالد حیدری همدان ، اولین خلبان شهید پایگاه سوم شکاری شهید نوژه ، در تاریخ 31 شهریور 1359 به عنوان تیم پرواز آلفارد وی از پایگاه پرواز کرد و در عملیاتی موفقیت آمیز پایگاه هوایی “کوت” عراق را بمباران کرد. در این عملیات ، هواپیمای شبح او و محمد صالحی آنها در پایگاه کوت مورد هدف موشک های زمین به هوا قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.

سندی درباره مراقبت از ارتش

عناصر اطلاعاتی ارتش و ژاندارم ها قبل از شروع جنگ تحمیلی فعالیت ها و تحرکات ارتش عراق را کنترل می کردند. به دنبال این مشاهدات ، گروههای اطلاعاتی ارتش کلیه فعالیتهای رژیم بعثی صدام را به مقامات این کشور گزارش داده و از سال 1979 تا آغاز جنگ رسمی اطلاعات گسترده ای را ارائه دادند. بنابراین ، این اشتباه است که بگوییم ارتش غافلگیر شد.

شهیدان خالد حیدری و محمد صالحی

قبل از مرزهای ایران در شش ماه اول سال 1980 ، عراق 636 بار توسط نیروهای هوایی ، زمینی و دریایی نقض شد که 490 مورد آن توسط وزارت امور خارجه ایران به سازمان ملل گزارش شد. در آن زمان ، به دلیل مشکلات پس از انقلاب ، ارتش در حال کاهش بود و برخی می خواستند واحد نظامی را منحل کنند. اینها شامل چندین برنامه برای ارتش مانند خدمت در شبه جزیره و نصف کردن پادگان ها بود. در نتیجه ارتش به اندازه کافی در زمینه نیروی انسانی آموزش دیده و آموزش ندیده بود و برخی از فرماندهان آن را پالایش می کردند. با این حال ، مقامات آن زمان از گزارش احتمالی ارتش عراق در مورد ایران مطلع شدند و هر یک از عناصر ارتش برنامه هایی داشتند. یکی از آن برنامه ها این “طرح نبرد هوایی البرز” نامیده می شود.

انتقام اول

در واکنش به حمله به هواپیماهای عراقی در 15 فرودگاه و فرودگاه در کشورمان (1469/6/31/1369) ، بمباران دو ساعته توسط نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران ، نقشه انتقام دشمن را بیدار کرد تا دولت را بیدار کند. عراق با داشتن دو گروه پروازی “البرز” (به فرماندهی خلبان جهانگیر ابن یامین) و “آلفرد” (به فرماندهی خلبان اصلی سید جلیل) از سطح آمادگی نیروی هوایی ایران و عواقب بیماریهای آنها و همچنین جلوگیری از جنگی گسترده در منطقه فراتر رفته است. ) از پایگاه های بوشهر و همدان پرواز کرد و پایگاه های هوایی شعیبیه را در ساعت 17:00 و کوت را در ساعت 17:55 بمباران کرد. در طی این عملیات ، یک فروند هواپیمای فانتوم از گروه پرواز آلفارد در عراق سقوط کرد و خلبانان شجاع آن از جمله ناخدا محمد صالحی و ستوان خالد حیدری به شهادت رسیدند.

پیکرهای این دو شهید پس از 32 سال در هفته اول آبان ماه سال 91 به میهن بازگشتند.

انتهای پیام