اخبار جامعه

رفع چالش دسترسی به مواد ارزبر کوچک مولکول‌ها با کاربرد در حوزه دارو در کشور

مولکول های کوچک مجموعه ای از مواد با کاربردهای دارویی و بهداشتی هستند که بسیار ارزشمند هستند و به دلیل نوسانات ارزی ، واردات چالش برانگیز بوده است. بنابراین ، محققان یک شرکت دانش بنیان با تمرکز بر تولید این محصول ، موفق به تولید 25 نوع از این مواد شده اند تا زمینه تحقیقات دارویی دچار بحران نشود.

در مصاحبه با حامد دائمی ، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خبر فوریمولکول های کوچک یک دسته کلی از مواد با وزن مولکولی کم هستند که می توانند به راحتی از غشای سلول عبور کرده و وارد سلول شوند.

وی گفت: “این مواد طیف گسترده ای از کاربردهای دارویی و غیر دارویی را دارند.” وی افزود: مولكول های كوچكی كه دارویی نیستند ، موادی هستند كه به طور گسترده در مناطق تحقیقاتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و در كشور تولید نمی شوند و به طور كامل از طریق واردات و در نتیجه نوسانات ارزی تأمین می شوند. هزینه واردات مواد مولکولی کوچک به سرعت در حال افزایش است و بنابراین از حوزه های تحقیقاتی و صنعتی حذف می شود.

دائمی از اجرای پروژه تعیین محل تولید این مواد با کیفیت مشابه وارداتی اما با قیمت کمتر خبر داد و اظهار داشت: بر این اساس این شرکت دانش بنیان تاکنون 25 محصول در زمینه مواد کوچک ، مولکول های غیر دارویی تولید کرده است.

به گفته وی ، به دلیل نوسانات قیمت ارز ، تحقیقات در مهندسی پزشکی ، مهندسی بافت و شیمی بسیار کاهش یافته است و یکی از اهداف این شرکت جلوگیری از بسته شدن تحقیقات و تحقیقات در نتیجه افزایش قیمت مواد تجربی است.

وی به ادامه تمرکز این شرکت در تولید مواد شیمیایی با ارزش افزوده بالا اشاره کرد و یادآوری کرد که این دو ماده بهداشتی دو مولکول کوچک مورد استفاده در کشور هستند که بیش از 30 سال در این کشور وجود داشته و کاملاً وارد شده اند و نمی توان آنها را با نرخ ارز در خارج خریداری کرد. ما این ماده را با تمام مواد شیمیایی موجود در بازار تهیه کردیم.

این محقق فرآیند تولید مولکول های کوچک را بسیار پیچیده و چند مرحله ای تولید و به بازار عرضه کرده و توسط این شرکت به بازار عرضه شده و ادامه داد: این قسمت دیگری از مواد اولیه مورد استفاده در صنایع دارویی است و ما در این زمینه با برخی از شرکت های دارویی و شتاب دهنده ها هستیم. ما در حال تعامل با سلامتی هستیم تا بتوانیم به تدریج این محصولات را وارد بازار ترکیبات دارویی کنیم.

انتهای پیام