اخبار جامعه

عوارض دیابت بارداری برای مادر و جنین

ابن سینا ، از اعضای تیم تخصصی مرکز درمان باروری ، با اشاره به عوارض آن در مورد عوارض دیابت بارداری گفت: مسمومیت بارداری ، شروع زایمان زودرس ، عدم پیشرفت در زایمان و … از جمله عوارض دیابت بارداری است.

دکتر فیروزه بلاش در مصاحبه با خبر فوریوی گفت: “دیابت بارداری برای اولین بار در بارداری تعریف می شود.” به طور کلی ، دیابت یکی از بیماری های شایع است که در اوایل بارداری دیده می شود. هنگامی که فردی پس از مصرف پودر قند تحت آزمایش ناشتا بودن قند خون یا آزمایش قرار می گیرد ، این عدد به بالاتر از حد متوسط ​​می رسد و در این حالت دیابت در دوران بارداری اتفاق می افتد.

وی افزود: علت دیابت بارداری افزایش سطح هورمون است ؛ این امر به دلیل مقاومت به انسولین و دیابت حاملگی است. در برخی موارد ، این علائم ممکن است به صورت بی اختیاری ادرار ظاهر شود و باعث احساس تشنگی یا لاغری شود.

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: با پایان بارداری و کاهش سطح هورمون بارداری ، دیابت بارداری از بین می رود. زنان مبتلا به دیابت حاملگی پس از 40 سالگی به طور معمول 50٪ دیابت نوع 2 دارند.

وی درباره عواملی که بر بروز دیابت حاملگی تأثیر می گذارد ، توضیح داد: سن بالای 25 سال ، چاقی ، عوامل خطر مانند تخمدان پلی کیستیک ، وراثت خانواده دیابت ، سابقه زایمان با وزن بیش از 4 کیلوگرم و مرگ بیشتر از جنین درون رحم. در صورت وجود دیابت حاملگی قابل درک است.

وی با اشاره به عوارض جانبی بارداری در مادر و جنین گفت: “بسیاری از زنان مبتلا به دیابت بارداری نیز تمایل به فشار خون بالا دارند و مسمومیت بارداری را تجربه می کنند.” یکی از عوارض مادر ، به ویژه اگر دیابت در دوران بارداری کنترل نشود ، شروع تولد زودرس است. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده همچنین می توانند باعث عفونت دستگاه ادراری شوند. از طرف دیگر ، این عوارض در مورد جنین رخ می دهد که معمولاً با وزن بالایی متولد می شود و احتمال سزارین افزایش می یابد. علاوه بر این ، اگر قرار است زایمان طبیعی انجام شود ، عوارض زایمان طبیعی مانند پارگی استخوان ترقوه کودک ، عدم پیشرفت در زایمان و غیره ایجاد می شود.

وی افزود: دیابت کنترل نشده اگر با مشکلات قلبی عروقی همراه باشد ، می تواند تأثیر مخربی بر رشد جنین داشته و منجر به رشد کم جنین شود. مرگ جنین در داخل رحم یکی دیگر از عوارض دیابت کنترل نشده است.

در پایان ، ابن سینا ، عضو یک تیم تخصصی در مرکز درمان ناباروری ، تأکید کرد که با توجه به افزایش سن بارداری ، از جمله بیماری های زمینه ای و غیره ، بهتر است قبل از اقدام به بارداری ، با کمک پزشک به دنبال عوامل خطر بروید. آنها قبل از بارداری تشخیص داده می شوند و در صورت مستعد دیابت حاملگی وزن کم می کنند. فرد مبتلا به دیابت حاملگی باید رژیم بگیرد و ورزش کند و اگر این اقدامات م workثر نیست ، باید داروها را شروع کرد.

انتهای پیام