اقتصادی

میعانات گازی، تهدید یا فرصت؟

خبر فوری / بوشهر هنگامی که نام نفت و گاز ظاهر می شود ، اولین نقطه ای که مانند مشعل ها بر روی نقشه کشور ما می درخشد “عسلویه” است. این جنوبی ترین نقطه استان بوشهر است که فقط بخشی از تأسیسات نفت و گاز کشور را شامل می شود … اما در کنار آن پارس 2 در کنگان ، پارس شمالی دشتی ، تنگستا و دشتستان ، در کنار رودخانه صنعت نفت. جام دیر ، پایانه های نفتی و تاسیسات سکوی سرزمین اصلی در جزیره خارگ ، میدان نفتی نرگسی دشتستان ، ایستگاه پمپاژ گور گناوه و میدان نفتی بحرین در دیلم فرشهای نفتی پخش شده در استان بوشهر است.

علی رغم همه این تاسیسات کوچک و بزرگ نفتی ، که هر یک در مقیاس ملی و همچنین در مقیاس جهانی “یکی از بزرگترین” است ، بی دلیل نیست که استان بوشهر عنوان پایتخت انرژی ایران را نیز در اختیار دارد. پایتختی که قسمت عمده ای از منابعش را اشغال نمی کند ، اما همیشه مانند طبیعت مهمان نواز مردمش ، صنعت نفت و گاز کشور را در اختیار گرفته است.

خلاقیت کارشناسان صنعت نفت در استان بوشهر منجر به از بین رفتن وابستگی ها و کاهش فشار تنبیهی در مقاطع مختلف شده است و صنایعی که هم اکنون در شمال و جنوب استان واقع شده اند برای استفاده حداکثر از گاز به روش های جدیدی روی آورده اند. متراکم

تولید گاز در ماه های اخیر به دلیل افزایش تقاضای کشور افزایش یافته است. فرآیندهای شیرین سازی گاز پالایشگاه نیز به تولید گاز متراکم نیاز دارد. این گازهای متراکم که اصطلاحاً “میعانات” نامیده می شوند ، ارزش زیادی در صنعت نفت دارند و اکنون کارشناسان صنعت نفت در بستر سروش در منطقه نفتی بحرین استراتژی های مختلفی را برای استفاده از این میعانات در پیش گرفته اند.

رئیس منطقه نفتی بحرین با اشاره به این راهکارها و ارزش گاز متراکم شده به خبرنگار خبر فوری گفت: ما مواد غذایی را از پالایشگاه هایی که محصولات نفتی مانند پالایشگاه اصفهان تولید می کنند ، تأمین می کنیم. “این پرونده هرگز در کشور سابقه نداشته و منطقه بحرین آن را به خوبی مدیریت کرده است.”

علیرضا غنی گفت: “دریافت گاز متراکم و ارسال روغن مصنوعی یکی از پروژه های اجرایی در منطقه در سال جاری است.” در ابتدا ارسال حجم کم و ناپایدار گازهای متراکم امکان پذیر بود و با اجرای آن تاکنون 5 مرحله برای افزایش ظرفیت در این فرآیند برداشته شده است و اکنون به مرحله حداکثر و پایدار رسیده ایم. “جوشکاری و برشکاری با مراحل مختلف جهادی انجام شد و استخدام شرکت نفت فلات قاره برای تأمین قطعات فدا شد.”

این کارشناس صنعت نفت با اشاره به روند دریافت گاز متراکم اظهار داشت: “وظیفه اصلی ترمینال SBM انتقال روغن از زمین و صادرات آن به تانکرهای نفتی است ، اما در این منطقه روند نیز برعکس می شود.” با پمپاژ ، آنها گاز متراکم شده را به انبارهای منطقه منتقل می کنند و فرآیندهای مختلفی را برای بدست آوردن روغن مصنوعی و تغذیه پالایشگاه های تولید کننده فرآورده های نفتی انجام می دهند. “

وی با اشاره به خطرات موجود در تغییر فاز مایع روغن ، افزود: “این فرآیندها و تغییرات در محصولات آنلاین نیاز به توجه و حساسیت ویژه ای دارد. یک مثال ساده ، نزدیک شدن مسابقات به گازوئیل و بنزین است ، احتمال احتراق و خطر انفجار و آتش سوزی. “

غنی گفت: “تفاوت ادبیات مربوط به آموزش و کار با روغن فوق سنگین بسیار متفاوت از گاز متراکم است و کوچکترین اشتباهی می تواند منجر به انفجار و فاجعه شود.” “این تغییر نگرش بسیار دشوار و طاقت فرسا بوده است ، اما خوشبختانه تاکنون شاهد هیچ حادثه ای نبوده ایم.”

رئیس نفت بحرین گفت: “پس از دریافت گاز متراکم و تولید روغن مصنوعی برای پالایشگاه ها ، تحقیقات بیشتری در زمینه میادین نفتی برای افزایش کارایی مخازن انجام شد و میدان نفتی سروش نامزد انتخاب این موارد برای افزایش برداشت بود.” منطقه

وی توضیح داد: “این پروژه ملی شامل اتصال گاز میعانات با ورود شناور و اتصال آن به لوله های سكوی سروش است ، میعانات به مخزن پمپ می شود و سپس نتایج عملی افزایش تولید قابل اندازه گیری است.” علمی و دانشگاهی محاسبات نشان داده است که این روند بسیار موثر خواهد بود. “

به گفته یک کارشناس صنعت نفت ، “یکی دیگر از موارد استفاده از گاز متراکم در منطقه بحرین ، پاکسازی رسوبات موجود در مخازن است. با ترکیب و تزریق این میعانات ، رسوبات ته مخازن نفت تمیز و اکنون تمیزترین مخازن موجود در کشور است. صنعت نفت مخازنی در منطقه بحرین است. “آنها با استفاده از همان” تمیز شدند “.

به گزارش خبر فوری ، با وجود تحریم های ظالمانه علیه مردم ما که مسیر اقتصادی کشور ، به ویژه صادرات نفت را مختل کرده است ، اما بر اساس قدرت داخلی و ایجاد قابلیت های جدید ، می توان انتظار داشت که تحریم ها با شکست روبرو شوند.

تولید روغن مصنوعی در منطقه بحرین و تأمین خوراک پالایشگاه های شمالی ، از جمله پالایشگاه اصفهان ، افق های جدیدی را برای صنعت نفت این کشور گشوده و تولید و عرضه فرآورده های نفتی را بیش از هر زمان دیگر به پایان رسانده است.

انتهای پیام