اقتصادی

دیواری که پلدختر را از سیل دوم نجات داد

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پس از طغیان فارولدارد 98 در پلدختر ، که خسارات زیادی به بار آورد ، دیواره ای به طول 2300 متر به طول 2300 متر بر روی رودخانه کشکان با ارزش 160 میلیارد توماننگ احداث کرد که باعث امنیت شهر شد. سیل در مارس 1998 خسارات زیادی وارد کرد. وارد شهر نشوید.

به گزارش خبر فوری ، دو روز پیش ، در دهه فجر انقلاب اسلامی ، محمد باقر نوبخت – معاون رئیس جمهور – در سفر به استان لرستان وی پروژه هایی مانند دیوار ساحلی پلدختر ، پالایشگاه کوچک و مسکن فقرا را افتتاح کرد و از برخی پروژه ها بازدید کرد. البته دیوار ساحلی در ژوئن سال جاری تکمیل شد که در آن سفر رسماً افتتاح شد. سازنده این دیوار با بیان اینکه فاز دوم دیوار به طول 1700 متر آغاز شد ، می گوید که با عمق آن 1100 حلقه شمع را تعمیق دادیم تا مرحله اول دیوار ساحلی 2300 متری را انجام دهیم. بین 20 تا 30 متر که پروژه را در یک سال به پایان رساند. و عالی بود در پنجمین سیل در اسفند 98 ، این دیوار 85٪ در پیشرفت فیزیکی بود.

هاشم سعیدی از جزئیات ساخت دیوار ساحلی پلدختر خبر داد: وقتی سیل در آوریل 2009 رخ داد ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بلافاصله وارد منطقه شد. علاوه بر بازسازی خانه ها ، موضوع حفاظت از شهر در برابر حوادث احتمالی آینده در دستور کار قرار گرفت. یکی از مواردی که باعث تشدید طغیان پلدختر شد ، این بود که ما می دانستیم دیوارهای شمال شرقی و شمال غربی شهر که قبلاً ساخته شده بودند و نمی توانست در برابر سیل مقاومت کنند ، محافظت می شود. با توجه به اینکه بنیاد مسکن قصد داشت در مورد بازسازی خانه های مردم بحث کند ، ما ابتدا باید شهر را ایمن کنیم تا در حوادث بعدی به خانه ها آسیب نرسد.

وی اظهار داشت: به دستور علیرضا تابش – رئیس بنیاد مسکن – در مورد طراحی و اجرای پروژه دیوار ساحلی وارد بحث شدیم. ما متوجه شدیم که در ساخت دیوارهای پیش ساخته عمق کاوش مشاهده نشده است و هیچ تحقیق ژئوتکنیکی انجام نشده است ، که باعث جاری شدن سیل در انتقال این دیوارها شده است. در اوایل ماه مه 2009 ما ژئوتکنیک ، نقشه برداری و سپس طراحی را مطالعه کردیم. هنگام طراحی دیوار در یک مکان شلوغ ، ما باید بیشتر بارش ها را در نظر بگیریم. در این راستا ، ما دوره بارش 200 ساله را بررسی کردیم و نتیجه گرفتیم که ، بر اساس تجارب قبلی بارندگی ، دیوارها باید به زمین دوخته شده و توسط شمع ساخته شوند.

مدیرعامل شرکت سامان محیط که وابسته به بنیاد مسکن است ، افزود: از طرف دیگر ما نیاز به تعریض دهانه رودخانه داشتیم. اگر این کار را نمی کردیم ، ارتفاع دیوار بیشتر می شد و این باعث می شد ساکنان شهر نتوانند رودخانه را ببینند که از نظر شهر مطلوب نبود. بنابراین عرض رودخانه و ورودی رودخانه را بین 20 تا 40 متر افزایش دادیم.

سعیدی اظهار داشت: در حین ساخت دیوار حدود 1100 حلقه شمع حفر کردیم که عمق آن بین 20-30 متر بود و به طور کلی 27000 متر شمع حفر شد. در مرحله اول پلدختر دیواری به ارتفاع 2300 فوت ساختیم. فاز 2 که 1700 متر طول دارد ، در دستور کار قرار گرفته و توسط دکتر نوبخت بررسی شده و این هفته آغاز می شود. در ساخت دیوار 1700 متری ، ما به دو روش کار می کنیم ، یعنی دیوار بتونی و منجنیق. از نظر توپوگرافی ، زیرا خاک زیاد است و روش منجنیق می تواند مسئول باشد.

وی با بیان اینکه برای ساخت این دیوار 2300 متری از حدود 5700 تن سلاح استفاده شده است گفت: ما 66000 متر مکعب بتن ریزی کردیم و 45000 متر مربع را تشکیل دادیم. اعتبار پروژه حدود 160 میلیارد دلار بود.

مدیر کل شرکت متصل به بنیاد مسکن اظهار داشت که ما همچنین 25 متر به طول پل هفتم تیر پلدختر شهدا اضافه کردیم. سیل آوریل 1998 به هفتم پل تیر شهدا آسیب زد و بخشی از پل را خراب کرد. دهانه قبلی را بازسازی کردیم و یک دهانه 25 متری به طول پل اضافه کردیم. پس از آن ، سیل در تاریخ 26 مارس 2017 رخ داد و چون فاصله پل بیشتر بود و دیواره هایی که در آن زمان 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشتند ، با آنها روبرو شدند و خوشبختانه خسارتی وارد نشد.

هاشمی گفت بنیاد مسکن در 43 سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی خدمات صادقانه و صادقانه ای را در سراسر کشور ارائه داده است: “علاوه بر بحث در مورد بازسازی مسکن و پروژه های آزمایشی در شهرهای کوچک و روستاها ، سایر پروژه ها شامل مجتمع های تجاری ، ساخت و ساز بیش از پنج متر ایستگاه و ساخت پروژه خط 4 مترو غرب تهران ، دو قطعه بزرگراه اهواز – بندر امام ، جاده یزد – طبس ، پروژه بازسازی حومه زاهدان ، توسعه حرم شاهچراغ و ساخت پل بین المللی ارس پروژه های وابسته به بنیاد مسکن شرکت سامان محیط است.

انتهای پیام