اقتصادی

اعتبارات قطره چکانی به سازمانی که ۳۴ مخاطره طبیعی کشور را پایش می‌کند!

به گفته رئیس سازمان زمین شناسی ، 34 خطر طبیعی در کشور وجود دارد که توسط این سازمان کنترل و تجزیه و تحلیل می شود ، اما عملیات مربوط به اکتشاف و اکتشاف معدن نیز به عهده سازمان زمین شناسی است. اساس برنامه های کاری 60 سال از آن سازمان برآورد شده است.

در مصاحبه ای با خبر فوری ، دکتر علیرضا شهیدی وی گفت: “هنگامی که سازمان زمین شناسی تأسیس شد ، بودجه های منطبق با عملکرد این سازمان بسته شد ، اما در سالهای بعد ، به دلیل وظایف خاص خود ، برنامه های بیشتری را در دستور کار قرار داد ، اما متاسفانه این بودجه نسبت مناسب.

وی ادامه داد: اگرچه سعی کرده ایم بودجه سازمان را متناسب با نوع کار انجام شده طی سالهای اخیر انجام دهیم ، اما هنوز موفق نشده ایم ؛ زیرا پایه بودجه سازمان بسیار ناچیز است.

شهیدیک اظهار داشت: به عنوان مثال ، در گذشته ، مطالعات زمین شناسی محدود به تهیه نقشه های زمین بود یا در زمینه اکتشاف ، آن را به عنوان یک طرح اکتشاف تعریف می کردند که باید بودجه آن را از سازمان برنامه و بودجه دریافت می کرد. برنامه های ناگهانی 5 سال طول خواهد کشید ، اما اکنون ما در حال شناسایی و کنترل حدود 34 خطرات زمین شناسی در کشور هستیم.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی افزود: بودجه اختصاص یافته به این سازمان همان بودجه گذشته است و از 10 درصد به 20 درصد در سال رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه این سازمان هیچ گونه بودجه ای در زمینه اکتشاف دریافت نمی کند ، گفت: ما بودجه ای را برای بخش اکتشافات از بند “ج” از خط 4 ماده 43 قانون برنامه ششم توسعه تأمین می کنیم. نقشه های شناسایی ، اکتشاف و اکتشاف “ظرفیت معدنی شهروندان کشور که همه آنها دارند و به همین دلیل اعتبارات سالانه از طریق پروژه اسناد وزارت صنعت ، معدن و تجارت که قانون ایالتی معادن است به سازمان تعلق می گیرد.

در مورد میزان اعتبارات این سازمان ، شهیدی یادآوری کرد که اعتبارات سازمان در حوزه بودجه هزینه در سال 1400 نسبت به سال 96 400 درصد افزایش یافته است. این رشد ناگهانی نبوده ، اما طی سالها افزایش یافته است.

به گفته این مقام ، اعتبارات این سازمان در بودجه های خرید 200 درصدی و بودجه های پروژه اسناد در حال انجام اکتشاف نسبت به سال 2017 250٪ افزایش یافته است.

شهدی افزود: اما با توجه به نوع کار انجام شده و افزایش هزینه ها و قیمت ها در مناطق مختلف ، اگرچه اعتبارات 200 ، 250 و 400 درصد بالا رفته است ، اعتبارات این سازمان هنوز کافی نیست.

رئیس سازمان زمین شناسی با تأکید بر اینکه بودجه سازمان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است ، افزود: با توجه به اینکه بودجه ما کم است ، در تلاش هستیم وجوه را افزایش دهیم ؛ بنابراین اعتبارات ما در بخش اعتبارات در مقایسه با حدود 50 درصد افزایش یافته است تا سال گذشته ، اما بودجه اساسی به دلیل ضعیف بودن ، میزان اعتبارات این موسسه افزایش می یابد اما متأسفانه پاسخگوی نیازهای آن نیست.

وی تأکید کرد که بودجه و منابع انسانی سازمان زمین شناسی با فعالیت های انجام شده مطابقت ندارد.

مطالعات زمین شناسی در کشور پر خطر ایران

شهدی گفت که آنها از جمله پروژه های دریافت اعتبار مربوط به مطالعات ریسک هستند. با وجود طیف گسترده ای از مخاطرات در کشور ، بودجه در این زمینه آنقدر کم است که ما فقط می توانیم کارمندان خود را تأمین کنیم. حقوق و دستمزد ، اما ما در گذشته ، برای تأمین بودجه این حوزه تحقیقاتی ، پروژه “همکاری بخش خصوصی” را شروع کردیم ، ما از مشارکت بخش خصوصی در مناطقی مانند تولید اطلاعات اولیه و ژئوفیزیک هوایی استفاده کردیم ، اما در بخش ریسک ، بودجه پروژه محدود به حقوق پرسنل است.

وی با اشاره به مشارکت این سازمان در انجام بررسی های هوایی ژئوفیزیک ، توضیح داد: ما اخیراً با شرکت ملی فولاد تفاهم نامه ای امضا کردیم که براساس آن سازمان زمین شناسی در صورت کشف این شرکت در مناطق خود ، برای آنها کار خواهد کرد. نظارت هوایی ژئوفیزیکی را انجام دهید. و سپس چرخه ژئوفیزیک هوایی را کامل کرده و اطلاعات استخراج شده را در اختیار شرکت قرار دهید.

به گفته این محقق ، رشته ژئوفیزیک زمین شناسی بسیار گران است ، اما با توجه به اینکه می توان از این روش برای مطالعه یک منطقه وسیع در مدت زمان کوتاه استفاده کرد ، اقتصادی است.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی با بیان اینکه این سازمان مطالعات ریسک را در سال های اخیر انجام داده است گفت: 56 امین گزارش سالانه این سازمان معیاری برای نقص فعال در کشور به ویژه در تهران در نظر گرفته شده است. معاون ریسک تشکیل شده است و وظیفه این همکاران شناسایی خطرات است.

وی با بیان اینکه این سازمان یکی از کارگروه های ملی مانند گرد و غبار و زلزله است ، خاطرنشان کرد: ما همچنین گزارش های سالانه خطر را منتشر می کنیم ، در سال 1998 همچنین 5 نقشه اطلس “زلزله” ، آب کارست “منتشر کردیم” “گرد و غبار” ، “یارانه” “و” سیل “.

شهیدی با بیان اینکه این نقشه های اطلس در سطح بین المللی منتشر شده و در سیستم بانک اطلاعات علوم زمین موجود است ، تاکید کرد: این اطلس ها سالانه به روز می شوند.

تلاش برای ادامه کنترل 34 خطر در ایران

رئیس اکتشافات زمین شناسی و اکتشافات معدنی گفت: ما در زمینه عدم تأمین بودجه با سازمان برنامه و بودجه و شورای مشورتی اسلامی روابط خوبی داریم ، در حالی که با مرکز تحقیقات مجلس در زمینه مخاطرات طبیعی و کمبود تعامل داریم بودجه. “

وی ادامه داد: دلیل افزایش 50 درصدی بودجه سازمان زمین شناسی نسبت به سال گذشته این است که همه بودجه این سازمان را که یک نهاد کوچک حاکمیتی در زمینه زمین شناسی و اکتشافات است ، می دانند بنابراین ما همکاری کرده ایم.

شهیدی افزود: علاوه بر این ، فرایند دیگری که در سال جاری انجام شده و مناسب بوده است ، همکاری امضا شده توسط سه معاون تحقیقات زمین شناسی ، ایمیدرو و وزیر معادن وزارت صمت در امضای تفاهم نامه است.

وی با استناد به جزئیات این همکاری اظهار داشت: بر این اساس ، یک برنامه 5 ساله با ایمیدرو در زمینه اکتشاف ، تولید اطلاعات اولیه و ژئوفیزیک هوایی تهیه شد ، در حالی که سفارشات ایمیدرو به دست آمد و پتانسیل خوب تحقیقات زمین شناسی ، نیروی انسانی متخصص ، سفارشات مربوط به مناطق.

به گفته رئیس موسسه زمین شناسی و اکتشافات معدنی ، این پروژه بخشی از یک برنامه 5 ساله است و در صورت اجرای اعتبار خوبی در تاریخ زمین شناسی کشور دریافت خواهیم کرد و تحول خوبی در سال این زمینه.

انتهای پیام