اخبار سلامت

ریشه باورهای غلط مردم درباره نجوم و آسمان

این جذابیت از همان روز اول وجود داشت که مرد خردمند روی زمین ظاهر شد و سر خود را به آسمان بلند کرد و عظمت شگفت انگیز آن را دید. تأثیر این دانش بر عمق اندیشه و ذهن انسان تأثیر گذاشته است ، به طوری که نجوم بخشی از محل تأمل و دانش او از آنچه از آسمان می بیند و تحلیل فکری که در آنها دارد ، شده است. دانش
این دانش ، مانند بسیاری از علوم باستانی دیگر ، در طول قرن ها با بسیاری از توهمات و تخیلات ترکیب شده است و به یک علم تقریباً بزرگ تبدیل شده است که نجوم و نجوم نامیده می شود. هزاران سال است که نجوم با این تخیل علمی تخیلی در ارتباط است که تأثیرات عمیقی بر ذهن و جامعه انسان گذاشته است. درباره تاریخ نجوم و اکتشافات آن مطالب زیادی نوشته شده است و شاید یکی از بزرگترین تغذیه ها کتاب خوابگردان باشد که با دانش نجومی از انسان از قدیم تا به امروز ادامه داشته است.
من شخصاً تحت تأثیر این اثر کوستلر قرار گرفته ام و این علاقه ریشه در عشق من به بهشت ​​دارد ، زیرا مادرم تختم را در هوای آزاد باز کرد و در مواجهه با عشق و ترس ، گاهی لحافی را که برداشته بودم می برم. به به آسمان نگاه کردم و مدتی چهره ترسیده ای را به سمتش کشیدم.
اینکه چگونه علم نجوم در قرون پانزدهم و شانزدهم و پس از آن تغییر کرد ، و همچنین داستان تکامل انقلابی که در نجوم در قرن حاضر رخ داد ، موضوع بسیاری از کتابها و مجلات است.
در ایران ، مجله Astronomy این دانش را به لحاظ عقلانی به متقاضیان ایرانی ، هم از نظر سابقه و هم از نظر تحقیق و توسعه فعلی ارائه کرده است. سرور ، من این مجله را در ملاء عام مثل هر ایرانی که به آن حوزه از دانش علاقه مند بود دیدم. اما من سالها آن را داشتم و متأسفانه دیدم که مشکلات کمتری دارد. این بار ، در حالی که چندین شماره او را مرور می کردم ، به اهمیت انتشار این مجله پی بردم ، هم در زمینه گسترش دانش بین مردم ، و هم در تقویت نظرات آنها و هم برای اهداف دیگر ، که به آنها اشاره خواهم کرد.

داستان از این قرار است که بخش عمده ای از اشتباهات کنونی مردم ریشه در تصورات غلط درباره آسمان دارد. مبتنی بر داشتن دانش شبه در میان انسانهایی است که هزاران سال مردم را از نظر علمی غیرمسئولانه نشان داده و زندگی خود را ساخته اند. در واقع ، دو مسئله در اینجا وجود دارد ، به ویژه نجوم به ویژه: اول ، اطلاعات غلط گسترده در مورد نجوم. دوم ، تأثیر عمیقی که این دانش غلط بر زندگی مردم عادی می گذارد.
اگر تصمیمی در جامعه بشری وجود دارد ، باید گفت که بخش مهمی از خرابی و البته تأخیر ، با همان تصور غلطی مرتبط است که نه تنها در نجوم بلکه در بسیاری از موضوعات دیگر نیز وجود دارد. در پزشکی نیز همین امر صادق است. نادرستی های علمی نادرست از انواع مختلف مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد کرده است. برخی از این تصورات غلط شفاهی هستند؛ به عنوان مثال ، در خود نجوم و پزشکی ، اعتقاد خاصی وجود دارد ، به عنوان مثال ، ما به پزشک احتیاج نداریم و هرکسی که درد داشته است تحت درمان قرار گرفته است. یا در نجوم ، به نام روایت ، مطالبی بی اساس در مورد بدبختی های آن روزها گفته می شود که بسیاری از علمای دین آن را معتبر نمی دانند؛ اما اینها وجود دارند و قرن ها به عنوان یک کتاب زندگی در دسترس عموم قرار گرفته اند. اما بخش دیگری از اشتباهات مربوط به مشکلات داخلی آن دانش است.
این که آیا ستارگان بر زندگی انسان تأثیر می گذارند و سلسله به قدرت می رسد یا از قدرت سقوط می کند یا سرنوشت انسان ها را می توان از طریق فال آن به دست آورد. در این رابطه ، ده ها هزار صفحه در کتابهای نجومی باستانی بین مسلمانان و غیر مسلمانان وجود دارد که به طور منظم به نام علم تکثیر و توزیع شده است. بنابراین می بینیم که چگونه تقریباً علم می تواند ذهنیت علمی در ما ایجاد کند و سپس ، با توجه به اعتقاد عمیق ما به آنها و نقش عمیقی که دانش در زندگی بشر دارد ، مشکلات زیادی را برای ما ایجاد می کند.
من فکر می کنم اگر ما به داستان تأثیر نادرست شبه نجوم و ویرانی های ناشی از جنگ و غیره نگاه کنیم ، کتابهای زیادی وجود خواهد داشت. تصحیح این افکار مستلزم اراده ای قوی برای حذف دانش غلط و اشتباه از اذهان مردم است ، و این چنین نیست که ترویج علم در بین مردم در طول قرن ها می تواند بر ذهن های سخت جامعه تأثیر بگذارد. ممکن است بسیاری از علوم تأثیر متداولی نداشته باشند ، اما نجوم یکی از زمینه هایی است که تأثیر بسزایی در آگاهی مردم دارد.
متأسفانه ، این جنبه از پرونده مورد غفلت واقع شده است و گاهی اوقات ، پس از صدها سال کشف علمی مهم در این زمینه یا در پزشکی ، ما معتقدیم که اطلاعات نادرست هنوز سر افراد را برای گرفتن و حرکت محروم کرده است. از این نظر ، من نجوم را مجله ای علمی می دانم که به طبقه متوسط ​​جامعه نیز اختصاص دارد و به همین دلیل می خواهم از همه کسانی که در تلاش های خود در طول چند دهه شرکت کردند تشکر کنم. در مورد تاریخ یا ترویج عمومی علم ، من نیز نوعی اصلاح را می بینم.

* در شماره ویژه سی ساله مجله Astronomy منتشر شده است