اخبار جامعه

تاخیر در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی / درخواست ردیف بودجه مشخص برای این حوزه

تأخیر در پرداخت مطالبات تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی در کشور و تأخیر در این زمینه از سال 1998 ، وزارت بهداشت ملزم به مطالعه و نظارت جدی بر این موضوع شده و بودجه مشخصی را برای بخش تجهیزات پزشکی در اختیار دولت قرار می دهد. از جمله موضوعاتی که در نشست خبری امروز مورد بحث قرار گرفت ، تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی بودند.

به گزارش خبر فوری ، مجید روحی – رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی گفت: 22 سال از تاسیس انجمن می گذرد و 300 عضو داریم. ما حدود 1000 شرکت تولیدی در زمینه های مختلف تجهیزات و ملزومات پزشکی ، دندانپزشکی ، آزمایشگاهی و دارویی داریم که 700 شرکت از آنها سابقه بسیار طولانی دارند.

وی افزود: از نظر تولید تجهیزات پزشکی ، با توجه به نیازهای بهداشتی کشور از نظر کمی و کیفی ، بار سنگین بحران تاج اکنون بر عهده شرکت های خصوصی و شرکت های تولیدی است. آنها شبانه روز تلاش کردند تا رفع نواقص و مشکلات ، برای خدمت به مردم.

روحی تاکید کرد: هنگام بحث در مورد ادعاها و تأخیرهای تولیدکنندگان ، تاخیرها همیشه در بحث تجارت بوده است. مطمئناً هر خریداری برنامه و خط بودجه خاص خود را دارد. در بخش دولتی ، که اکثر خریداران ما دولتی و ناظر هستند و دولت چقدر خوب است ، این بخش نیز خوب است. به طور غیرمنتظره ، مشکل ادعاها با طرح تحول سلامت از سال 1997 ادامه داشته است. ما تولید ، فروش و عرضه می کنیم ، اما هیچ هزینه ای دریافت نمی شود. البته مبالغ شارژ شده حدود 3 میلیارد تخمین زده می شود که یک سوم تولید این مقدار است و یک میلیارد یورو است ، در حالی که شرکت ها به سرمایه در گردش نیاز دارند.

وی تاکید کرد: “اگر ما پول خود را به موقع از دولت دریافت کنیم ، ممکن است شرکت های دیگر مجبور نباشند از بانک ها وام بگیرند ؛ تورم نیز ارزش پول را تا حد زیادی کاهش می دهد ، که به معنی نه تنها نقدینگی بلکه ارزش پول ما و برخی دیگر است. مشکلات بوجود خواهد آمد

روحی گفت: در بحث تامین نقدینگی ، ما از دولت می خواهیم که یک بند اختصاصی از بودجه را برای بخش تجهیزات پزشکی در نظر بگیرد. با وجود برداشت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی ، این پول به دست تهیه کننده نرسید. بنابراین ، اگر قرار است بودجه ها برداشت شود ، باید به درستی در صف خود هزینه شود.

وی افزود: خوشبختانه تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی اقلامی را تولید می کنند که بازار با بهترین استانداردهای بین المللی به آنها نیاز دارد ، کیفیت تضمین شده است و 70 درصد نیازهای کشور تولید داخلی را برآورده می کند و گاهی اوقات ما تولید بیش از حد داریم. طی سه سال گذشته ، علی رغم بحث ارز اولویت دار ، بخش تولید مبلغ بسیار کمی در بحث ارز دریافت کرده است.

بعد از جلسه، جلیل سعیدلو_ نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکیوی گفت: “کشور ما یکی از کشورهایی بود که در تأمین تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای بحث تاج موفق بود.” اما ما در بحث حمایت از تولید عملی نمی دانیم. دولت باید مشکل تجهیزات پزشکی را که ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد ، در اولویت قرار دهد.

وی ادامه داد: مفهوم حذف ارز 4200 تومانی این است که تولیدکننده برای ادامه فعالیت باید 6 برابر سرمایه داشته باشد اما وقتی دولت نتواند مطالبات خود را دریافت کند باعث بحران مالی و عدم وجود آن می شود. افزایش نقدینگی ، کاهش تولید و قیمت. قیمت می شود. بیشتر تصمیمات توسط وزارت بهداشت گرفته می شود.

بعد جواد نوایی_رئیس بخش مواد مصرفی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ، وی گفت: “حالا ، وقتی صحبت از ادعا می شود ، همه همکاران ما از سال 1998 تاخیرهای بدون پرداخت داشته اند.” متأسفانه ما بخش زیادی از سرمایه و نیروی کار خود را به دلیل عدم پرداخت مطالبات از دست داده ایم. وقتی دولت در این زمینه چند وجهی است ، دست تهیه کننده به طور کامل بسته می شود. متأسفانه ، اگر تولیدکننده در نتیجه درخواست ها ضرر کند ، اوراق قرضه باید از بخش خصوصی حذف شود و مطالبات مربوط به کالاهای توزیع شده توسط بخش خصوصی به مراکز درمانی ظرف سه ماه پرداخت می شود.

بعد بازرس انجمن مجید عرب _وی گفت: “هنگامی که کالاهای فروخته شده باید ظرف 2 سال به تولید کننده پرداخت شود ، تولید کننده نمی تواند زنده بماند.” این اوراق به نفع تولیدکننده نیست. قدرت تأمین کنندگان کاهش می یابد و در نتیجه تولید آنها متوقف می شود. اگر اراده ای در وزارت بهداشت وجود داشته باشد ، همه این مشکلات قابل حل است. آیا در صورت عدم پرداخت مطالبات این حوزه ، بودجه وزارت بهداشت هر دو تا سه سال یکبار داده می شود؟ عدم پرداخت هزینه ها به دلیل نظارت ضعیف نیست ، اما هیچ نظارتی در مورد اینکه چرا کالا به تامین کننده پرداخت نشده است وجود ندارد.

وی گفت: امروزه تهیه کننده به این نتیجه رسیده است که چرا باید به لطف چالش های فعلی تولید کند؟ اما اگر کسی در وزارت بهداشت این مشکل را برطرف کند ، حل این مشکل بسیار آسان است.

انتهای پیام