اخبار جامعه

بازیابی حس بویایی مبتلایان به کووید ۱۹ با بوییدن روغن‌های ضروری

خبر فوری/ خراسان رضوی نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که افراد با بوییدن اسانس ها (اسانس ها یا اسانس ها عصاره های غلیظ گیاهان مقطر در روغن ها هستند) پس از دریافت Quid 19، به خصوص اگر کمتر از 40 سال سن داشته باشند، حس بویایی و چشایی پیدا می کنند. بودن. به گفته محققان ، از دست دادن بویایی و چشایی یکی از علائم رایج کووید 19 است ، معمولاً از هر پنج بیمار چهار نفر تا 6 ماه پس از عفونت رنج می برند.

به گزارش نامه نیوز، بیماران جوان مبتلا به کووید 19 بیشتر از افراد مسن این حواس را بهبود می بخشند. محققان دانشگاه مشترک المنافع ویرجینیا (VCU) با جمع‌آوری داده‌های 798 بیمار بهبودیافته از کوید زیر 40 سال، طعم و از دست دادن چشایی در بیماران مبتلا به کوید را بررسی کردند و دریافتند که افراد جوان سریع‌تر از افراد مسن بهبود می‌یابند. بو و طعم آنها

پروفسور ایوان ریتر ، مدیر پزشکی و محقق در مرکز اختلالات بو و طعم در مرکز پزشکی VCU گفت: “در این مطالعه ، ما حدود 80 درمان بیماری کووید را در مدت شش ماه یا بیشتر ارزیابی کردیم.”

بیماری های قبلی وضعیت را بدتر می کند

پروفسور ریتر ، متخصص جراحی گوش و حلق و بینی در دانشکده پزشکی VCU می گوید: “درک انواع مختلف علائم و درک اینکه آیا بیماران از بیماری قبلی رنج می برند می تواند اطلاعات مهمی در مورد پیش آگهی بهبودی ارائه دهد.” افرادی که سابقه آسیب به سر داشتند کمتر احتمال داشت حس بویایی خود را بازیابند. علاوه بر این، افرادی که در هنگام مبارزه با ویروس دچار ناراحتی تنفسی شدند، حتی کمتر احتمال داشت که به سرعت به هوش بیایند. با این حال، افراد مبتلا به احتقان بینی احتمال بیشتری داشت که حس بویایی خود را بازیابند.

پروفسور رایتر توضیح می دهد: “منطقی است که شانس افرادی که گرفتگی بینی دارند افزایش حس بویایی خود را افزایش دهند، زیرا احتقان بینی شدید است و بو از بین می رود و بوها نمی توانند وارد بینی شوند.” مطمئناً افراد مبتلا به احتقان ممکن است حس بویایی خود را در اثر احتقان شدید از دست داده باشند و نه به دلیل آسیب عصبی ناشی از ویروس ها و موارد دیگر.

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از 230 میلیون مورد ابتلا به کووید-19 در سراسر جهان گزارش شده است. اگر این نظرسنجی منعکس کننده جمعیت بیماران در سراسر جهان باشد، بیش از 20 میلیون نفر ممکن است پس از تشخیص کووید، بویایی یا چشایی طولانی مدت را از دست بدهند.

از آوریل 2020 ، هنگامی که گزارش هایی مبنی بر از دست دادن طعم و بوی بیماران عادی شده است ، محققان VCU سخت تلاش کرده اند تا مشخص کنند که علائم تا چه مدت قبل از درمان ادامه می یابد.

از دست دادن بویایی کیفیت زندگی را کاهش می دهد

تا به امروز ، نزدیک به 3000 نفر در ایالات متحده در یک نظرسنجی شرکت کرده اند که شامل ردیابی علائم در طول زمان است. نتایج نشان می دهد که از دست دادن بویایی می تواند برای افرادی که در آنجا زندگی می کنند مخرب باشد. در یک نظرسنجی قبلی که در آوریل 2021 منتشر شد، 43٪ از پاسخ دهندگان گفتند که احساس افسردگی می کنند و 56٪ گفتند که دوست دارند کمتر از زمانی که از کاهش بویایی یا چشایی رنج می برند، زندگی کنند.

جای تعجب نیست که افرادی که حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده اند ، لذت بردن از غذا برایشان مشکل است. 87 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که آشپزی و غذا خوردن به یک نگرانی برای کیفیت زندگی تبدیل شده است. ناتوانی در بوییدن دود به عنوان شایع ترین خطر ایمنی طبقه بندی می شود و تقریباً نیمی از بیماران گزارش می دهند.

ناتوانی در استشمام دود توسط 45 درصد از پاسخ دهندگان گزارش شد و کاهش اشتها در 55 درصد از بیماران و کاهش وزن ناخواسته در 37 درصد همچنان چالشی برای بیماران بود. هرچه بیشتر از افراد آسیب دیده بیاموزیم ، بهتر می توانیم به ارائه دهندگان خدمات درمانی و همچنین افراد در مورد نحوه مدیریت این علائم مشاوره دهیم. با استفاده از این مطالعه، ما همچنان به دنبال پاسخ های درمانی برای به دست آوردن تصویر واضح تری از خطرات کووید 19 برای کیفیت زندگی، ایمنی و سلامت و رفاه طولانی مدت هستیم.

روغنهای اساسی چگونه می توانند کمک کنند؟

به گفته دانشمندان، آموزش بوییدن با استفاده از روغن های ضروری قوی می تواند به بازیابی حواس از دست رفته کمک کند.

پروفسور ریتر گفت: “من هنوز به بیماران خود توصیه می کنم که این روش کم هزینه و کم خطر است.”

گروه کاری Clinical Scent، متشکل از یک تیم بین المللی از محققان با علاقه شدید به تحقیقات بویایی، روغن های ضروری را به عنوان گزینه ای برای درمان در سال جاری توصیه کرد. این گروه دریافتند که وقتی فرد حس بویایی خود را از دست می دهد (اختلال بویایی)، بوییدن اسانس ها می تواند به بهبود اعصاب آسیب دیده کمک کند.

وی گفت: برای افرادی که ممکن است نگران از دست دادن حواس خود باشند، بهترین راه برای جلوگیری از این امر، بوییدن اسانس ها است.

طبق توصیه های سازمان جهانی بهداشت و مراکز کنترل بیماری، واکسن بزنید، ماسک بزنید و بهداشت دست را رعایت کنید. همه این چیزهای به ظاهر ساده مهم هستند. برای جلوگیری از این عواقب طولانی مدت، باید شانس ابتلا به بیماری را ابتدا پس از ابتلا به این بیماری به حداقل برسانید، زیرا در حال حاضر هیچ راهی واقعی برای تأثیرگذاری بر مسیر یا شدت آن نداریم.

آیا ایمپلنت توانایی بویایی خود را بازیابی می کند؟

با این حال ، امید بیشتری وجود دارد که دکتر کوئلیو و همکار پژوهشی اش ، دکتر ریچارد کوستانزو ، استاد فیزیولوژی و بیوفیزیک در VCU ، در حال توسعه یک دستگاه ایمپلنت برای بازگرداندن حس بویایی فرد باشند. این طرح در صورت اجرایی شدن می تواند امیدی برای افراد دارای حس بویایی دائمی باشد.

این یافته ها در مجله American Otolaryngology منتشر شده است.

انتهای پیام/