اقتصادی

جزئیات توافق‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان

جزئیات قراردادهای اقتصادی ایران و ترکمنستان

وزیر راه و شهرسازی از انجام مذاکرات و توافقات ایران و ترکمنستان در سه حوزه انرژی، حمل و نقل، حمل و نقل بین المللی و تجارت امروز و فردا خبر داد.

به گزارش خبر فوری، رستم قاسمی در شانزدهمین اجلاس کمیته مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، اظهار کرد: در این نشست در سه حوزه به توافق رسیدیم که یکی از آنها انرژی، گاز و برق است. زیرا ما در این زمینه روابط گسترده ای با ترکمنستان داریم و توسعه آن از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: حمل و نقل در حوزه حمل و نقل ریلی، زمینی و دریایی بسیار مهم و حیاتی است و قصد داریم در این زمینه ها روابط خود را با ترکمنستان توسعه دهیم. زیرا در گذشته در نتیجه محدودیت های تاج کم شده بود. در حوزه بنادر و حمل و نقل دریایی نیز با توجه به توانمندی های ما در بنادر که مورد توجه طرفین است، بحث هایی صورت گرفت.
قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر قرار شد ترکمنستان در بنادر جنوبی ایران سرمایه گذاری کند و در بنادر آنها نیز همین کار را انجام دهیم.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، در این نشست برای توسعه تجارت و مبادلات تجاری دو کشور مقرر شد؛ چون ترکمنستان در مسیر تجارت جهانی قرار دارد و باید از چین و هند به کشورهای بزرگی مانند ترکمنستان و از ترکمنستان به کشورهای شمالی و روسیه وصل می شدیم که این مزیت بسیار بزرگی برای هر دو کشور دارد.
وی افزود: همچنین با افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور موافقت شد. به عنوان مثال، پیش از این نمایشگاه بزرگی در ترکمنستان برگزار شد که بسیاری از محصولات در آن به سرعت به فروش می رسید و گاهی پس از این اتفاق حجم مبادلات به بیش از یک میلیارد دلار می رسید. از این رو مقرر شد این نمایشگاه از سر گرفته شود.
انتهای پیام/