اخبار ورزشی

آیا دستمال مرطوب برای نوزادان مضر است؟

به گزارش خبر فوری؛ دستمال مرطوب یک وسیله پرکاربرد و آسان برای نوزادان است و بسیاری از مادران همواره به همراه خود یک بسته دستمال مرطوب برای تمیزکاری کودکانشان به همراه دارند که در هر زمانی بتوانند از آن استفاده کنند اما برخی بر این باورند که مواد شیمیایی استفاده شده در ترکیب این دستمال ها برای پوست نوزاد ضرر دارد و تا حد امکان باید استفاده از این دستمال ها را محدود کرد.

برخی هم به خوشبوکننده هایی که در دستمال های مرطوب استفاده می شود، اشاره دارند و معتقدند که این اسانس ها حاوی مواد شیمیایی است و می تواند در کودکان باعث اختلالات تنفسی شود.

با این تفاسیر بهترین دستمال مرطوب نوزاد، محصولی است که فاقد مواد مضر و حساسیت‌زا برای کودکان باشد و استفاده از آن باعث بروز عوارض پوستی نشود. بنابراین در هنگام خرید دستمال مرطوب باید فاقد الکل و مواد شیمیایی باشد تا سبب ایجاد خارش و سوختگی در بدن نوزاد نباشد.

البته باید این نکته را توجه داشت که هیچ چیز جای شست و شو با آب را نمی گیرد و تا زمانی که آب در اختیار باشد، بهتر است دلبندتان را با آب و صابون تمیز کنید و دستمال مرطوب را برای مواقع ضروری در نظر بگیرید. زیرا استفاده بیش از اندازه از دستمال های مرطوب نیز سبب خشکی پوست نوزاد می شود.

کدام مواد شیمیایی نباید در فرمولاسیون دستمال مرطوب باشد؟

امروزه دستمال مرطوب های سازگار با پوست کودکان در بازار با برندهای مختلف یافت می شود اما برای اینکه بدانید چه دستمالی تهیه کنید، بهتر است به ترکیبات شیمیایی درج شده روی بسته دقت کنید .

پلی سوربات، پارابن، فنوکسی اتانول و سدیم بنزوات از ترکیباتی هستند که ممکن است باعث ایجاد حساسیت و آلرژی برای کودک شوند. وجود الکل در این محصولات نیز باعث خشکی و تحریک پوست  می شود پس اگر چنین محصولاتی در فروشگاه عرضه شده بودند، قید خرید آنها را بزنید.

پریسا محققی فوق تخصص نوزادان در این زمینه معتقد است:‌ استفاده از دستمال مرطوب‌های فاقد مواد آنتی‌باکتریال، الکل، پارابن، صابون برای مراقبت از پوست نوزادان مانعی ندارد.

وی در پاسخ به نگرانی برخی از پزشکان و پرستاران در رابطه با استفاده از محصولات بهداشتی نوزادان به‌ویژه دستمال مرطوب، چنین توضیح داد: در استفاده از محصولات بهداشتی نوزادان و به‌خصوص دستمال مرطوب، آنچه موجب نگرانی است وجود مواد آنتی‌باکتریال و نگهدارنده در دستمال مرطوب است.

بنابراین اگر دستمال مرطوب دارای آنتی‌باکتریال استفاده شود موجب از بین رفتن باکتری‌های مفید روی سطح پوست نوزاد شده و برای وی مشکل ایجاد می‌کند. اما اگر دستمال مرطوب فاقد مواد آنتی‌باکتریال باشد، استفاده از آن بدون ضرر است.

پیش از این محصولات مرتبط با سلامت نوزادان اغلب از سایر کشورها وارد می شد اما در سال های اخیر برخی کارخانجات و صنایع داخلی نیز به این عرصه ورود کرده اند؛ در این رابطه محصولات متنوعی به بازار عرضه شده و می توان گفت که به میزان مورد نیاز خانوادها، دستمال مرطوب تولید می شود.

محققی در این رابطه کیفیت محصولات داخلی را مورد تایید قرار داد و گفت: اگر محصول ایرانی با کیفیتی در بازار وجود دارد باید از آن صحبت کنیم و از آن استفاده کنیم. خانواده‌ها نیز دوست دارند که بهترین محصول با کمترین مشکل را برای نوزاد خود استفاده کنند و اگر اطمینان داشته باشند که استفاده از محصول ایرانی برای نوزادشان مشکلی ایجاد نمی‌کند، قطعا از آن محصولات استفاده می‌کنند.

این متخصص نوزادان افزود: شاید قدم اول در این راه بیمارستان‌هایی باشند که نوزاد در آنها به دنیا می‌آید، آنها می‌توانند از همین محصولات ایرانی با کیفیت استفاده کنند و آن را به خانواده‌ها نشان دهند.

وی ادامه در ارتباط با ویژگی محصولاتی مانند پوشک و دستمال مرطوب که با پوست نوزادان در تماس است، اظهار داشت: قدرت جذب محصولی مانند پوشک، نداشتن نشتی، چسب خوب، و نداشتن عوارض پوستی از ویژگی‌های مهم پوشک است و نباید برای نوزاد که پوست لطیفی دارد مشکل ایجاد کند. البته باید به خانواده‌ها آموزش لازم برای تعویض به موقع پوشک هم داد تا از بروز برخی از عوارضی که ناشی از استفاده نادرست محصولات است دوری شود و اعتماد به محصولات ایرانی از بین نرود.

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.