اقتصادی

مجتمع چوئبده آبادان، پیشگام تولید میگو در کشور

خبر فوری/ خوزستان مدیرکل شیلات خوزستان راه اندازی مستمر مزارع و مراکز پرورش میگو در مجتمع میگوی چوبده آبادان را ناشی از انگیزه مضاعف و استقبال تولیدکنندگان با شیب بالا دانست.

فتح الله ابوعلی امروز 27 آبان ماه در اولین نشست علمی تخصصی ملی پرستاری میگو وانامی با محوریت نقش مهدکودک در ارتقای ایمنی زیستی و پیشگیری از بیماری ها، افزایش تولید و توسعه پایدار، ویدئو کنفرانسی را در محل پژوهشگاه آب برگزار کرد. موسسه. وی اگرچه عملکرد خوب تولیدکنندگان آبهای جنوب را بسیار ارزشمند دانست. مجتمع میگوی چوبده آبادان، این مجتمع را پیشرو در تولید میگو در کشور اعلام کرد و بر لزوم استفاده از فناوری و دانش روز در صنعت پرورش میگو امروزی تاکید کرد. موقعیت

به گزارش خبر فوری، وی با اشاره به تاریخچه و موقعیت جغرافیایی این مجموعه خاطرنشان کرد: این مجموعه در 56 کیلومتری جنوب شرقی جزیره آبادان قرار دارد و برای اولین بار طرح آزمایشی پرورش میگو در شرق کشور رودخانه بهمنشیر (منطقه قفس) است. 1371 آغاز شد.

ابوعلی یکی از قابلیت های کلیدی مجتمع پرورش میگوی چوبده آبادان دسترسی آسان به گمرک، ناوگان قطار، بندر و فرودگاه بین المللی آبادان برای صادرات محصولات در کنار منطقه آزاد تجاری اروند را برشمرد و گفت: این مجتمع با 9 مرکز پرورش. گامبیا است. و 13 کارگاه فرآوری و بسته بندی آبزیان در نزدیکی آن وجود دارد.

ظرفیت اشتغال مستقیم در این مجتمع 5 هزار نفر برآورد شده است و یادآور شد: سال گذشته 227 تن تولید در این مجتمع وجود داشت و امسال با بیش از 3 برابر افزایش به 691 تن و سال آینده تولید 1500 تن خواهد بود. تن میگو انتظار می رود.

ابوعلی در خصوص تعداد مزارع این گروه گفت: در سال 1371 این مجموعه با یک مزرعه ایجاد شد و پس از فراز و نشیب های فراوان در طول سال ها، در سال جاری دارای 27 مزرعه فعال دوبرابر کشت شده است. به سال گذشته.” به 330 هکتار رسیده است.

مدیرکل شیلات خوزستان راه اندازی مستمر مزارع و مراکز پرورش و پرورش میگو با شیب تند را استقبال و انگیزه مضاعف برای تولیدکنندگان و ادامه رفع موانع تولید دانست: در سال آینده. تعداد هلدینگ های فعال در این گروه از 27 تا 45 قطعه پیش بینی می شود.

این مسئول مهم ترین چالش ها و مشکلات بخشی از این مجموعه را رکود و تعطیلی مراکز پرورش، انباشت سود و جریمه های بانکی مربوط به بدهی های معوق واحدهای تولیدی غیرفعال، عدم سازماندهی منسجم کاربری و فرسودگی زیرساخت ها عنوان کرد.

ابوعلی اعلام کرد: در سال 1400 تعداد 160 بازدید کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان در فصل پرورش میگو از مزارع فعال این گروه با هدف نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل های فنی – بهداشتی و اقدامات مربوطه تلفیق می شود. گزارش و نظارت بر مجتمع پرورش میگوی آبادان چوئبده جهت راه اندازی مجدد اداره کل شیلات استان و نظارت بر رعایت برنامه زمان بندی ذخیره سازی میگوی استان، تهیه و ابلاغ تکنیک بهداشتی و نمودار مدیریتی مجتمع، لایروبی کانال های اصلی تامین آب. C3 و C4، احیا و بازگشایی مراکز رشد.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به رونق و فرصت های توسعه صنعت میگوی استان گفت: ترویج استفاده غیرعادی از آب در صنعت میگو در دستور کار و برای توسعه صنعت میگوی استان قرار دارد. ، مجتمع 6000 هکتاری در بوطاهری راه اندازی شده و مجتمع میگوی هندی 395 هکتاری تعریف شده است.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری مستمر این جلسات خاطرنشان کرد: امروز آغاز حرکت جدیدی در زمینه تحقیق و رشد و توسعه پرورش میگو در کشور است.

ابوعلی در خصوص طرح نرساری گفت: این طرح تنها دستور صرفه جویی در برابر بیماری لکه سفید در نقاط مختلف کشور نیست، بلکه راهکاری برای کنترل و فعالیت و تولید موفق در کنار این بیماری ارائه شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: طرح پرستاری آسیب های وارد شده به صنعت پرورش میگو را کاهش می دهد و در استان خوزستان به ویژه در مجتمع چوئبده آبادان این طرح در نتیجه نوسانات دمایی و ثبت بیماری در این منطقه مورد ارزیابی قرار گرفته است. ضروری و ضروری

وی تدوین ضوابط طرح پرستاری را مهم دانست و گفت: این اقدام باید با توجه به شرایط مختلف اقلیمی در همه استان های کشور مورد توجه قرار گیرد نه اینکه تنها بر اساس معیارهای خشک در یک منطقه خاص باشد.

این مسئول خواستار تکمیل فعالیت های پژوهشی این پروژه شد و گفت: انتظار می رود بیلرها با مطالعات و دانش تخصصی در این زمینه فعالیت کنند.

ابوعلی با بیان اینکه صیادی خوزستان یکی از 10 محور برتر توسعه استان است، خاطرنشان کرد: به طور حتم همه دستگاه‌های دولتی، مراکز تحقیقاتی، بانک‌های تخصصی و همه مسئولان استانی و کشوری در کنار تولیدکنندگان هستند و مسائل مطرح خواهد شد.

در آخرین بخش از این نشست از 5 تولیدکننده اصلی میگو در استان خوزستان، عزیزالله برون، داوود احمدزاده، علی بحرانی، عادل حمید و آقای قباد ابوالعباس با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.

وی رئیس پژوهشکده شیلات کشور، رئیس پژوهشکده آبزی پروری جنوب، مدیرکل دامپزشکی استان، مدیر اداره میگوی شیلات ایران و اداره آب شور، پژوهشگر، تولید کننده و گروه کارشناسی از دیگر سخنرانان بود. در گزارشی از وضعیت و برنامه پرستاری، راهکارهایی را برای پیشگیری از بیماری لکه سفید پیشنهاد کردند.

انتهای پیام/