اقتصادی

تلاش بیگانگان برای حذف ایران؛ مهم‌ترین چالش صنعت

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات، مهم ترین چالش صنعت فولاد در حال حاضر تلاش خارجی برای خروج ایران از معاملات جهانی است. در این میان، فعالان صنعت کمبود انرژی را مهمترین چالش می دانند. در کشوری مانند ایران با ذخایر فراوان، کمبود انرژی نتیجه مدیریت ضعیف است.

به گزارش خبر فوری، رویداد راهبردی چشم انداز، فرصت ها و چالش های فولاد ایران ظهر امروز (سه شنبه) با حضور احسان نمازی زاده، عضو پژوهشکده سیاست گذاری و مطالعات صنعت و معدن وابسته به شورای کفایت برگزار شد. این موسسه امیرحسین نادری (مدیرعامل) شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات) و محمد آقاجانلو (مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران) بود.

در این نشست امیرحسین نادری، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری معادن و فلزات، مهمترین چالش پیش روی فولاد را تلاش خارجی برای حذف ایران از معادلات جهانی دانست و گفت: از صنعت فولاد بپرسید بزرگترین و واقعی ترین چالش چیست؟ صنعت، تنها پاسخی که ارائه می دهند کمبود برق و گاز است. البته این موضوع در مورد ذوب آهن اصفهان صدق نمی کند. در کشوری که 30000 مگاوات برق تولید می کند، کمبود برق ناشی از سوء مدیریت است.

وی افزود: صنعت فولاد آمادگی خرید اغلب برق و گاز را دارد اما دائما در دسترس است. امروز مهمترین چالشی که ما با آن روبرو هستیم، تلاش بیگانگان برای حذف ایران از معادلات جهانی است.

نادری با بیان اینکه احداث خط لوله گاز ترکمنستان به کشورهای افغانستان، پاکستان و هند برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: به این ترتیب هند با 30 میلیارد تن سنگ آهن می تواند حجم بالایی از گاز را به دست آورد و به فولاد تبدیل کند. قدرت. این در حالی است که قطر در حال ارسال گاز به عمان در جنوب این کشور است. با گاز موجود، آنها همچنین می توانند تمام گلوله های خود را به آهن اسفنجی تبدیل کنند. بنابراین ایران با وجود همه تحریم ها باید بتواند جایگاه خود را حفظ کند و جلوی توسعه صنعت فولاد را نگیرد.

ارائه اسناد راهبردی

احسان نمازی زاده، رئیس پژوهشکده سیاست و مطالعات صنعتی و معدنی با تاکید بر لزوم ارائه اسناد راهبردی در حوزه فولاد و فلز و صنایع معدنی، تلاش و مشارکت همه فولادسازان را برای تدوین برنامه ها و ارائه راهکارها ضروری دانست.

محمد آقاجانلوک، مدیرعامل شرکت ملی فولاد نیز صراحتاً با بیان اینکه معادن کشور در دست عده معدودی مسدود و قفل شده است، گفت: امروز شرکت های بزرگی هستند که تمایل به اکتشاف مواد معدنی دارند اما در نتیجه. آئین نامه.” دولت نمی تواند کار کند.

وی افزود: حداقل 10 میلیارد دلار باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری شود که تاکنون محقق نشده است.

صدور گواهی صرفه جویی در مصرف انرژی برای صنایع بزرگ در آینده نزدیک

علی نقوی، مدیرکل بورس انرژی نیز در این نشست با اشاره به اینکه 60 درصد برق کشور در حال حاضر توسط بخش خصوصی تولید می شود، اعلام کرد: می توانند معادل حجم را صرفه جویی کنند، می توانند حداقل سه انرژی را نگهداری و صادر کنند. سال ها البته الان صادرات انرژی ممنوع است اما باید برداشته شود.

انتهای پیام/