اقتصادی

ضرورت هوشمندسازی نظام توزیع کالا در کنار درج قیمت تولید روی محصولات

خبر فوری/ خراسان رضوی کارشناس مسئول نظارت بر کالاها و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اجرای فاز دوم طرح معرفی قیمت تولیدکننده کالا، گفت: درج قیمت تولیدکننده کالا بود. کالاها شرط لازم، اما کافی نیست. اگرچه سازنده قیمت تولید محصول خود را نشان می دهد، اما پارامترهای تولید نیز باید ثابت باشند. به طور کلی، زنجیره های توزیع و تامین باید نسبت های سود خود را برآورده کنند.

عباس اخوان در گفت وگو با خبر فوری، درباره اجرای فاز دوم طرح درج قیمت تولید کننده (به جای قیمت مصرف کننده) کالاهای استانی از 19 دی ماه سال جاری، اظهار کرد: از 26 آذرماه امسال واحدهای تولیدی باید مشمول تولیدکننده شوند. قیمت محصولاتی مانند آب مواد معدنی، ماءالشعیر، لوازم خانگی و آبمیوه ها و از 4 ژانویه این قیمت باید در سایر کالاها مانند دستمال کاغذی، پوشک، پودر ماشین لباسشویی، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی لحاظ شود. در همین راستا کارگروهی در استان تشکیل شده که بر اساس آن با حمایت سازمان زندان های دولتی خراسان رضوی واحدهای تولیدی برای انجام این مهم مورد بررسی قرار می گیرند.

وی افزود: در فاز دوم این طرح که از 19 دی ماه آغاز شد، واحدهای تولید کننده انواع سس، ماکارونی، کنسرو، سرکه، ماکارونی، فیلتر روغن، روغن موتور و مواد شوینده موظف شدند قیمت کالای تولیدی را درج کنند. بر این اساس، فروش هفتگی متفاوتی برای نشان دادن قیمت تولید کننده اعلام می شود.

کارشناس نظارت بر کالاها و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: برخی کالاها در گذشته تولید شده و قیمت تولیدکننده در آن لحاظ نشده است. این اجناس همچنان در بازار موجود است اما تلاش می کنیم هر چه سریعتر کالا را به دست مصرف کننده برسانیم که قیمت تولید کننده را نشان می دهد. برخی واحدها به ویژه واحدهای تولیدی نوشابه در استان قیمت تولیدکننده محصول خود را در نظر گرفته و به بازار عرضه کرده اند.

این صنف درباره بازرسی های انجام شده برای درج قیمت تولید در واحدهای تولیدی تصریح کرد: تاکنون 10 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی در مرکز استان انجام شده که این بازرسی ها ادامه دارد.

وی ادامه داد: حتی اگر تولیدکننده روی محصول خود قیمت تولید بگذارد اما پارامترهای تولید نیز باید ثابت باشد. گاهی اوقات پارامترهای تولید تغییر می کند و می توان تنوع قیمتی را در سبد عرضه مصرف کنندگان یافت. در واقع تولید کننده محصول را به قیمت تمام شده محصول می فروشد.

کارشناس نظارت بر کالاها و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره اینکه آیا معرفی قیمت تولید پسندانه است یا خیر، گفت: حتی اگر قیمت تولیدکننده در محصول ظاهر شود، پس از شبکه عرضه. باید شفاف باشد در ارزش کالا نباید تنوع وجود داشته باشد و کالا باید دست به دست هم داده و قیمت آن بالا رود. بنابراین درج قیمت تولید کننده یک پیش نیاز است، اما کافی نیست. در این بین شبکه توزیع کالا نیز باید کنترل شود که این امر تنها توسط سامانه توزیع کالا به صورت هوشمند امکان پذیر است.

این صنف اعلام کرد در سطح عرضه کالا باید برچسب مصرف کننده داشته باشد و موضوع پیگیری شود. در اکثر فروش ها حاشیه سود سه درصد است. به طور کلی پس از تعیین قیمت کارخانه تا رسیدن قیمت به دست مصرف کننده باید حداکثر سود 15 درصد در نظر گرفته شود. البته در برخی کالاها این عدد متغیر است.

انتهای پیام/