اخبار جامعه

انتقاد عضو انجمن مددکاری از برگزاری دورهای آموزشی چند روزه مددکاری توسط خیریه ها و سازمانها

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران از برگزاری دوره های آموزشی یک روزه برای حمایت برخی ارگان های دولتی و خیریه انتقاد کرد. بنابراین افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند نمی توانند مددکار اجتماعی محسوب شوند.

به گزارش خبر فوری، دکتر معصومه معارف وند افزود: حضور برخی مددکاران اجتماعی به طور ضمنی این امکان را به این دوره آموزشی غیرحرفه ای می دهد که شش روز آموزش مددکاران اجتماعی را در اختیار مجریان این برنامه ها قرار دهد و در نهایت همه این اقدامات بر ارباب رجوع تاثیر می گذارد. خطر مداخلات بی کیفیت و مضر.

وی در ادامه سخنان خود در وبیناری که توسط انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) برگزار شد، صلاحیت حرفه ای – دانش، مهارت و نگرش آنها را تعریف کرد. در فرآیند آموزش و آزمایش در محیط کار و اجتماع کسب می کنند و به رفتار حرفه ای تبدیل می شوند.
به گفته وی، یک مددکار اجتماعی با توانایی حرفه ای رفتاری اخلاقی و حرفه ای دارد زیرا تصمیماتش اخلاقی و مبتنی بر ضوابط و معیارهای اخلاقی است، حرفه ای بودن و به ظاهر حرفه ای بودن و صحبت کردن، نوشتن و برقراری ارتباط است. بدیهی است و از نظارت و مشاوره برای اطمینان از قضاوت ها و تصمیمات حرفه ای استفاده می کند.

او معتقد است مددکار اجتماعی حرفه ای که به تفاوت ها و تنوع فرهنگی توجه دارد و به آنها احترام می گذارد. دانش خود را به روز نگه می دارد و از مداخلات مبتنی بر شواهد برای ارائه خدمات استفاده می کند. یک مددکار اجتماعی با صلاحیت حرفه‌ای قادر است از تفکر انتقادی برای ارزیابی فعالیت‌های حرفه‌ای خود، بررسی مداوم فعالیت‌های خود و بهبود مهارت‌ها، دانش و نگرش‌های حرفه‌ای خود استفاده کند.
مددکاری اجتماعی یک رشته دانشگاهی است و مددکاران اجتماعی باید در این رشته مدرک داشته باشند و برای کسب مهارت دوره های کارآموزی و کارورزی انجام دهند. بنابراین افرادی که در دوره های چند روزه مانند دوره های چند ماهه اخیر توسط موسسات دولتی و خیریه شرکت می کنند نمی توانند مددکار اجتماعی محسوب شوند.

دکتر حمیده عادلیان، عضو شورای انجمن علوم بهزیستی ایران و مدیر گروه بهزیستی دانشگاه علامه طباطبایی،
وی جایگاه بین المللی حرفه مددکاری اجتماعی را تشریح کرد.

او گفت؛ چالش هایی برای مددکاران اجتماعی در رابطه با فعالیت افراد غیرحرفه ای در زمینه مددکاری اجتماعی در کشورهای دیگر نیز مطرح می شود.

وی با اشاره به استفاده از رویکردهای جبرانی و استفاده از توسعه اجتماعی، تاکید کرد: مداخلات جبرانی (به ویژه در کشورهای در حال توسعه) جایگاه آنها را متزلزل کرده است. محدودیت منابع و افزایش تعداد گروه های هدف باعث کاهش کارایی و تضعیف جایگاه مددکاران اجتماعی شده است. در عین حال، مددکاران اجتماعی می توانند نقش کلیدی در روند توسعه ایفا کنند. در حالی که مددکاری اجتماعی مستلزم پرداخت غرامت و رویکردهای توسعه است، به نظر می رسد در کشوری مانند ایران، مددکاران اجتماعی باید برای تقویت نقش خود در فرآیند توسعه تلاش بیشتری کنند. تجربیات سایر کشورها نشان می دهد که رویکرد توسعه می تواند اثربخشی این حرفه را افزایش دهد.

محمدجواد روزبهانی مددکار اجتماعی و عضو هیئت مدیره انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران بر نقش سازمان های مردم نهاد در صیانت از حرفه اجتماعی تاکید کرد.

وی با اشاره به برخی از تجربیات موفق سازمان های مردم نهاد در ارائه خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی، تصریح کرد: سازمان های مردم نهاد به ناچار وارد فرآیند مداخله اجتماعی شده اند و این سازمان ها بخش مهمی از مداخلات مددکاری اجتماعی آینده را ارائه خواهند کرد. در عین حال، تشکل‌های غیردولتی ایجاد شده برای توسعه دانش و مهارت مددکاران اجتماعی و تقویت نقش حرفه‌ای آنها در مراقبت و حفاظت از این حرفه بسیار حیاتی خواهد بود. آنها می توانند با نظارت منظم بر پیشرفت حرفه و نظارت و بازخورد مناسب موانع در این مسیر، از انحراف و چالش در مداخلات حرفه ای مددکاری اجتماعی جلوگیری کنند.

دکتر رهب مدیر گروه توانبخشی و سلامت اجتماعی دانشگاه بهزیستی با اشاره به تلاش پیشکسوتان مددکاری اجتماعی برای راه اندازی و ادامه رشته مددکاری اجتماعی در ایران گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی . 1401 کارشناسی ارشد مددکاری اجتماعی کودکان و نوجوانان برای اولین بار با کمک معلمان مددکاری اجتماعی و مسئولان دانشگاه علوم توانبخشی و بهداشت اجتماعی و دکتر بختیاری، دبیر شورای علوم پایه پزشکی.
وی افزود: باید به مددکاران اجتماعی روش ها و رویکردهای علمی جدید ارائه شود.

در این وبینار دکتر اقلیما رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران بر حمایت علمی، تخصصی و اخلاقی مددکاری اجتماعی تاکید کرد.

انتهای پیام/