اخبار جامعه

رسانه‌ها به جای تشریح واقعه «خودکشی» چرایی آن را تحلیل کنند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در توضیح آنچه کودکان و نوجوانان اقدام به خودکشی می کنند ، گفت: در صورت بروز خودکشی ، رسانه ها به جای توصیف مشکل باید به دنبال این مشکل باشند ، زیرا خودکشی آسیب عمده اجتماعی در یادگیری اجتماعی است.

سیدحسن موسوی چلک در مصاحبه با خبر فوری وی با اشاره به فعالیت رسانه ها در انتشار اخبار خودکشی و تأکید بر اینکه ما از سیاست رسانه ها برای پرداختن به موضوع خودکشی در حوزه خودکشی محروم هستیم ، گفت: باشد.

وی ادامه داد: نمی توان گفت رسانه ها به طور كلی نباید به خودكشی نگاه كنند اما نوع بسیار مهمی از رسانه در موضوع خودكشی است ، گاهی دیده می شود كه رسانه ها تمام جزئیات خودكشی را منتشر می كنند اما به خودی خود این مسئله پیامدهای خود را دارد ، بنابراین هنگامی که رسانه ها در مورد خودکشی مطلع می شوند ، باید بیشتر بر روی روش های انتشار تمرکز کنیم و فاجعه واقعه را برجسته کنیم. به طور مستقیم و غیرمستقیم موضوع خودکشی با رویکرد مثبت و پیشگیرانه.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اظهار داشت: در صورت بروز خودکشی ، رسانه ها به جای توصیف موضوع باید موضوع را بررسی کنند ، زیرا خودکشی یکی از آسیب های اجتماعی یک جنبه اصلی یادگیری اجتماعی است.

وی در پاسخ به این س ،ال که رسانه ها چقدر می توانند در افزایش یا کاهش خودکشی موثر باشند؟ وی گفت: “رسانه ها نقش مهمی در مسئله خودكشی دارند زیرا رسانه ها توانایی آگاهی بخشی دارند.” محتوای ایجاد شده توسط رسانه ها در پیشگیری و ارتقا سلامت روانی و اجتماعی مثر است.

موسوی چلک گفت: در واقع نوع تقاضای رسانه ها برای نشاط ، سلامت روانی و اجتماعی ، رشد کمی و کیفی خدمات و برنامه هایی را که موجب ارتقا سلامت روان و اجتماعی می شوند ، افزایش می دهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه با تشریح دلیل خودکشی کودکان و نوجوانان گفت: بخشی از دلیل خودکشی کودکان و نوجوانان افسردگی آنهاست ؛ خانواده ها از افسردگی فرزندان خود اطلاع ندارند و بیشتر خانواده ها آنها در مورد افسردگی کودکان جدی نیستند و هیچ گونه اطلاعات و نگرانی در مورد آن ندارند. یکی از مهمترین زمینه های اقدام به خودکشی “افسردگی” است.

وی تأکید کرد: از طرف دیگر ، کودکان اکنون از فضای مجازی استفاده می کنند و این بار یکی از دلایل خودکشی این است که هیچ کنترلی بر اطلاعاتی که به نوجوانان داده می شود وجود ندارد ، خانواده ها نمی دانند که فرزندانشان در فضا هستند. چه اطلاعات مجازی پیدا می کنند؟ چه چیزی باعث تشویق یا ممنوعیت ؟

انتهای پیام