اقتصادی

سفر هوایی خارجی گران ماند

اگرچه سازمان هواپیمایی اعتقادی به وابستگی مالیات بر ارزش افزوده به پروازهای خارجی ندارد، اما رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی ایران گفت: این مالیات همچنان از مسافران پروازهای خارجی اخذ می شود و هزینه و ماده شکایت نیز بوده است. مطرح شد.”

حرمت الله رفیع در نامه ای به رئیس این شرکت در تاریخ 2 اسفند از سازمان خواست تا تخلفات مالیات بر ارزش افزوده را گزارش کند و دستور لغو مالیات بر ارزش افزوده پروازهای بین المللی را صادر کند و حالا به خبر فوری می گوید: چند روز بعد و حتی اگر همان سازمان باشد. قبلاً در تبلیغات پروازهای خارجی مالیات بر ارزش افزوده لحاظ نشده بود، این مالیات از مردم کسر می شود و بلیت باطل می شود. مبلغ به مردم مسترد نخواهد شد.

در آستانه فرارسیدن فصل سفرهای نوروزی و فروش سفرهای خارجی، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نامه ای به رئیس سازمان هواپیمایی و محسن رضایی معاون راه و شهرسازی رئیس جمهور ارسال کرد. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی خاندوزی وزیر اقتصاد، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشتند: در این نشست خبری با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت. پاسخ این سازمان شامل مالیات بر ارزش افزوده پروازهای بین المللی نمی شود. برخی از خطوط هوایی همچنان این مالیات را اعمال می کنند.

لذا بر اساس موارد زیر درخواست می گردد:

الف- اعلامیه و استانداردسازی انجمن بین‌المللی هوانوردی یاتا مندرج در کنوانسیون شیکاگو 8622، که رسماً یکی از طرف‌های دولت ایران است و متعهد به اجرای سیاست تجارت بین‌المللی و برابری است، بر اساس سیاست آن است. مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده خدمات ارائه شده در حمل و نقل هوایی برای پرداخت هزینه برای کسانی که مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده کشور مبدا نیستند.

ب- ماده 1 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب مجلس شورای اسلامی ایران، عرضه کالا و خدمات به ایران را مشمول مالیات بر ارزش افزوده می داند، بنابراین شرکت های هواپیمایی بین المللی ایرانی از نظر حمل و نقل عمومی مسافر و کالا مشمول مالیات بر ارزش افزوده می باشد. . خارج از ایران بوده و مغایر با اهداف این قانون است.

ج) شرکت های هواپیمایی بین المللی از رعایت قوانین سایر کشورهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده در زمینه مالیات بر ارزش افزوده منع می شوند، مگر در کشور خود.

ضمناً در صورت نیاز این انجمن آمادگی ارائه مدارک و مستندات بیشتر را به صورت حضوری دارد.

همچنین لازم به ذکر است که در کوتاه مدت تعداد شکایات وارده به این انجمن حکایت از نوسانات تجاری، خروج ارز از کشور و تضییع حقوق مالی دارد.

پس از ابلاغ به سازمان امور مالیاتی، قانون مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت بلیت هواپیما از 13 آذرماه جاری شد. شرکت های هواپیمایی خارجی با استناد به ابهامات قانون و اعتراض به این قانون، مشاهده کردند که این قانون با قوانین حمل و نقل بین المللی و انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) مطابقت ندارد. کارگزاران ایرانی همچنین خواستار انتقال ارز به خارج از کشور و تحمیل هزینه های بیشتر به خانواده های ایرانی در نتیجه اجرای این قانون شدند. اعضای کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون اقتصاد سفر و زیارت مجلس نیز با رفع هر چه سریعتر این مانع و مغایرت قانونی و اصلاح قانون مربوطه در بودجه 1401 موافقت کردند.

سازمان هواپیمایی 12 بهمن ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده مختص عرضه کالا و خدمات به ایران است، مشمول پروازهای خارجی نمی شود. اما سازمان پروازهای داخلی را مشمول مالیات بر ارزش افزوده قرار داده و توضیح می دهد: مطابق ماده 2 قانون مالیات بر ارزش افزوده، عرضه کالا و خدمات به ایران و واردات و صادرات آنها مشمول مالیات و عوارض می باشد. به مقررات.به قانون ارجاع می شود. بنابراین، در حالی که شرکت های هواپیمایی برای حمل و نقل مسافر و کالا موافقت نامه هایی را ارائه می کنند، موظفند در صورت وجود، مالیات و عوارضی را برای ارائه خدمات حمل و نقل هوایی در ایران از مسافر یا خریدار خدمات حمل و نقل دریافت و دریافت کنند.

مالیات بر ارزش افزوده برای سفرهای هوایی اعمال شده است و طی سه سال گذشته به بهانه افزایش نرخ ارز، قیمت بلیت هواپیما به طور مداوم افزایش یافته است. در نتیجه سهم سفرهای هوایی در سبد خانگی ایران کاهش یافته است. .

انتهای پیام/