اخبار فرهنگی

نشست هم‌اندیشی ترویج پیام مباهله برگزار شد

با حضور اساتید دینی و پژوهشگران و مسئولان ستاد مردمی مباهله راه‌های ترویج پیام مباهله مورد بررسی قرار گرفت و تاکید شد که جشن عید غدیر خم تا روز مباهله ادامه یابد.

به گزارش خبر فوری، به نقل از روابط عمومی شهرداری مباهله، نشست هم اندیشی اساتید و پژوهشگران دینی، سخنرانان دینی با اعضای تالار و مؤسسه قرآن و عترت و خانواده «مباهله» برگزار شد. «همدردی برای ترویج پیام مباهله».
در این نشست، علی انسانی، رئیس اقامتگاه مردمی مباهله، با انتقاد از غفلت مباهله گفت: این عظمت، حضرت علی (ع) را معرفی کرد، لذا باید به این مهم توجه داشت.
وی ادامه داد: اقداماتی برای گسترش هر چه بیشتر این بحث در بین مردم انجام شده است که از آن جمله می توان به تولید برنامه های تلویزیونی با همکاری شبکه های تلویزیونی به ویژه شبکه دو، آینه های مختلف، فعالیت های ادبی شاعران و نویسندگان اشاره کرد. «این بادها برای مستی ما برای کی بس است؟»
این غلام سابق اهل بیت از سخنرانان مذهبی دعوت کرد تا روحیه واقعه بزرگ مباهله را که مایه مباهات شیعیان و ستایش اسلام است، روشن کنند.
در ادامه این دیدار حجت الاسلام سید حسین از مبلغان دینی کشور هاشمی نژاد در سخنانی بر اهمیت مباهله تاکید کرد و گفت: آیات زیادی در قرآن کریم در شأن حضرت علی (ع) آمده است. اما وقتی مأمون از امام رضا (ع) پرسید ولایت اجداد شما چیست؟ امام رضا (ع) فرمودند؛ یه مباهله. و این نقل قول اهمیت زیاد بحث را نشان می دهد.
حجت‌الاسلام خدامی همچنین با پیشنهاد برگزاری نشست هم‌اندیشی برای تبلیغ پیام مباهله خاطرنشان کرد: فاصله بین عید غدیر خم و مباهله باید به عنوان روز جشن در کشور ترویج شود و در آن روزها سخنرانان مذهبی روح مباهله را به مردم روشن کنند. .
وی با تاکید بر اینکه این مناظره یک روزه نبود، تصریح کرد: این اتفاقات بیش از سه ماه به طول انجامید.
حجت‌الاسلام فاضل طباطبایی نیز در ادامه این نشست با استناد به اسناد متعدد حادثه مباهله، اما نادیده گرفته شده است، گفت: ملحدان در فضای مجازی برای ترویج قلدری‌های اینترنتی و برگزاری جلسات طولانی فعالانه فعالیت می‌کنند. مردم؛ ما فقط می توانیم به همه استدلال های آنها با بحث و جدل پاسخ دهیم. ریشه های اسلام را می توان در یهودیت و مسیحیت از طریق بحث و گفتگو بررسی کرد.
حجت‌الاسلام ادیب یزدی در بخشی دیگر از جلسه هم اندیشی ترویج پیام مباهله، با تاکید بر اینکه مباهله در مقایسه با دیگر فضایل اهل بیت(ع) جنبه مادری دارد، گفت: استدلال و منطق پشتوانه حقیقت نیست.
وی بر لزوم حضور نمایندگان وزارتخانه های کشور به ویژه آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و گردشگری در جلسه ستاد مباهله تاکید کرد و تصریح کرد: هر وزارتخانه باید یک اداره برای ترویج فضایل اهل بیت(ع) داشته باشد. -بیت (ع) مردم توضیح می دهند.
در همین راستا علی انسانی حمایت خود را از محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از علما برای برنامه های ستاد مباهله اعلام کرد.
بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام حامد کاشانی نیز در سخنانی با بیان اینکه در تفسیر آیات مباهل و جمع‌آوری اسناد مربوط به آن خلأ وجود دارد که باید در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای صورت گیرد، اظهار داشت: از مهمترین حقایق مربوط به این موضوع است. به بیان فضائل، اما بحث عمیق ترین فضیلت حضرت علی (ع) است و نباید با احدی مقایسه شود.
وی افزود: مباهله دفاع از اسلام است اما چون امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه(س) در بطن این واقعه تاریخی قرار دارند، با ظلم های عجیب مفسران، شعرا و… مقابله کرده اند. و تعابیر روایی بسیار اندک شده است، اگرچه مخالفت با وحدت اسلام با جبهه غیر مسلمانان است، اما متأسفانه مخالفت شدیدی با برخی مسلمانان صورت گرفته است، بیت (ع) وارد نمی شد.
این پژوهشگر حوزه دینی ادامه داد: کتاب های درسی ما نیز مشکلات زیادی دارند، بهتر است ابتدا آن ها را ببینیم و سپس با کارشناسان کتب درسی درباره جنجال این کتاب ها صحبت کنیم.
همچنین حجت الاسلام محمدمهدی معماریان در این جلسه گفت: در سیره پیامبر اکرم (ص) به جز مناقشه، مواردی وجود ندارد که منکران دینی با پیامبر(ص) و دعوت از پیامبر(ص) به گفتگو پرداخته باشند. جنجال – جدال سرسختانه. حتی وقتی وارد مدینه شدند با دشمنان خود پیمان صلح امضا کردند. مباهله ارائه ای از اعضای پیام خدا با موضوع رسالت است. مباهله تنها فضیلت امام علی (ع) نیست؛ اما فضیلت حضرت فاطمه (س) نیز امام حسن و امام حسین (ع) است. از 18 تا 25 ذی الحجه از عید بزرگ غدیر خم تا روز مباهله روزهای مبارکی است و باید با کمک فضای مجازی عید مباهله را تبلیغ کنیم.
در این نشست مهدی دقیقی از اعضای ستاد مباهله نیز گزارشی از فعالیت های شهرداری مباهله از ابتدا ارائه کرد و گفت: آنچه در شش سال گذشته در شهرداری مباهله انجام شده جای نگرانی دارد. .
وی با اشاره به اینکه اولین مراسم ویژه عید سعید فطر در تهران برگزار شد و بعداً در شهرستان ها مورد توجه و استقبال قرار گرفت، گفت: تولید آثار هنری مانند سرود، کلیپ و انیمیشن از جمله فعالیت های مباهله است. همانطور که محل سکونت عملکرد خود را مشخص کرده است.
مهدی دقیقی در حالی که مستشرقان در دایره المعارف اسلام در لیدن هلند به بیان دیدگاه خود درباره شیعیان پرداختند، مباهله را رویدادی است که مرزها و مذاهب را درنوردیده و رویدادی برای تبیین تشیع به جهانیان است.

در این جلسه اساتید معارف اسلامی و زیارت مهدی باقری ساری، محمدصادق وحیدی گلپایگانی، محسن دریابیگی، مهدی قاسمی، حامد دماوندی، عباس ابوالحسنی، محمد سعید خوش‌نما، سیدمحمود خراسانی، محمد محمدی، محمدرضا محمدی، محمدرضا محمدی، محمدرضا محمدی، محمدرضا محمدی، محمدرضا محمدی، محمدرضا محمدی، محمدرضا محمدی، محمدرضا محمدی، محمدرضا محمدی، محمدرضا محمدرضا حسینی، استادان معارف و زیارت نیز حضور داشتند. سید محمد جواد جلالی، وحید جلوم، سعید قرنی، میثم نسخیان، شهاب مرادی، محسن اسماعیلی، محمدعلی منتظری، سیدعلی غروی، مصطفی کرمی، محمد غری رضا طبیوره و سید ع.فرد نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/