اقتصادی

چرایی کیفیت پایین خودروها از زبان معاون کیفیت ایران‌خودرو

ایران خودرو، معاون کیفیت شرکت خودرو، با تشریح دلایل عدم موفقیت خودروسازان داخلی در ارتقای کیفیت محصولات، به افزایش آگاهی و آگاهی مردم در دنیا از صنعت خودرو اشاره کرد و بر آگاهی مشتریان تاکید کرد. فاصله بین آنها خودروهای داخلی و خارجی را مقایسه می کند و از کیفیت و سطح فنی خودروهای داخلی نارضایتی وجود دارد.

به گزارش خبر فوری، موضوع کیفیت خودرو همواره مورد بحث است و در سال های اخیر اعتراضات زیادی به آن وارد شده است. البته اعتراض مشتریان، نمایندگان مجلس و دولتمردان خودروسازان را نگران نکرد و همواره بهانه هایی برای عدم ارتقای کیفیت داشتند.

در 45 روز گذشته حادثه بهبهان و باز نشدن ایربگ ها و این خبرگزاری در روزهای اخیر از زوایای مختلف به آن نگاه کرده است اما به نظر می رسد همچنان وجود دارد زیرا خودروسازان برنامه های جدی دارند. تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. ، این نیست. همه اینها در نشست اخیر رئیس اجرائیه با جمعی از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و مدیران اقتصادی و صنعتی (13 بهمن) صورت گرفت. وی از کیفیت برخی محصولات خانگی و همچنین خودروها گلایه کرد گفتند: متأسفانه در برخی از تولیدات داخلی می بینیم که کیفیت به آن توجه نمی شود، این خیلی بد است؛ این همه حمایت در این سال ها از خودروسازی کشور شده است؛ مردم معترض هستند و این صنعت نبوده است. بتواند رضایت مشتری را جلب کند.”

رهبر معظم انقلاب دو موضوع افزایش قیمت و کیفیت خودروهای خودرویی را محکوم کردند، اما به استثنای بیانیه سازمان ملی استاندارد ایران (به منظور ارتقا و افزایش کیفیت و ایمنی آن). این خودرو 15 مسئولیت، وظیفه و تکالیف قانونی را تعریف کرده است. هنوز هیچ اقدام جدی از سوی خودروسازان برای ارتقای کیفیت محصولاتشان مشاهده نشده است.

در همین راستا، رئیس یکی از خودروسازان مطرح در پاسخ به سوال خبر فوری «چرا کیفیت خودرو در سطح خوبی نیست و چرا خودروسازان با وجود غم و اندوه، قدمی در جهت ارتقای کیفیت برنداشته‌اند؟». .

مجتبی استاد رحیمی – معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو – وی در ابتدا تاکید کرد که “بحث های مربوط به خودرو همیشه در دستور کار است”. خودرو در این سال ها تبدیل به یک دلخوشی برای همه اقشار شده است و نه دو ماه اخیر و تصادف بهبهان.

مشتریان انتظارات خود را در مورد کیفیت خودروهای خود افزایش داده اند

وی گفت: در سال های اخیر ارتقای کیفی بر اساس اهداف تعریف شده بوده است و روندهای کیفی نیز نشان می دهد که در شاخص ها و بررسی های سنجش شده توسط اشخاص ثالث کیفیت را ارتقا داده ایم اما در این بین دو مورد وجود داشته است. همچنین سقوط کرده است. علاوه بر این، انتظارات جامعه و مشتریان بسیار بالاست. از آنجایی که مردم از طریق شبکه های اجتماعی و رسانه ها با صنعت جهانی در ارتباط هستند و از پیشرفت ها و فناوری ها آگاه هستند و به همین دلیل است که انتظارات آنها روز به روز در حال افزایش است، صنعت خودروسازی ایران پیشرفت های چشمگیری داشته است. بین این دو، و این فاصله باعث می شود احساس نارضایتی کنیم. در همین حال، صنعت خودروسازی جهان به دلایل متعددی رشد چشمگیری داشته است.

استاد رحیمی در توضیح این دلایل گفت: بحث اول بحث گردش نقدینگی خودرو است. دو جریان «مشتری به مشتری» در هر صنعتی به خصوص در صنعت خودرو وجود دارد که اگر این دو جریان دچار اختلال شوند، منجر به نارضایتی مشتری، از دست دادن بازار و سقوط صنعت خواهند شد. اولین جریان مشتری بحث تقاضای مشتری برای خرید محصولات فعلی ما است. محصولاتی که تولید می کنند طی یک فرآیند به مشتریان فروخته می شوند. سفارش صادر می شود، سفارش تولید داده می شود و سپس محصول تحویل می شود. روند دوم که دوباره با مشتری شروع می شود و به مشتری ختم می شود، ترویج توسعه محصول است. نیازهای بازار از طریق نظرسنجی و ارتباطات به توسعه محصول نظارت و تبدیل می شود.

ما نقدینگی نداریم که به بهبود کیفیت فکر کنیم

در حال حاضر تولید و فروش محصولات فعلی خودروسازان شامل نقدینگی کافی در صنعت نمی شود و خودروسازان با زیان انباشته محصول را تولید و تحویل می دهند. این امر منجر به عدم سرمایه گذاری لازم و کافی در توسعه محصول شده است.وی ادامه داد: در فاز اول فروش مستقیم محصولات و سودآوری محصول منجر به ارتقای مناسبی خواهد شد، اما اگر به هر دلیلی این دو جریان صنعتی قطع شود، در بسیاری از صنایع از جمله صنعت مشکلاتی وجود دارد. وی گفت: تولید و فروش محصولات ما نقدینگی کافی ایجاد نمی کند و خودروسازان با زیان انباشته محصول را تولید و تحویل می دهند که منجر به سرمایه گذاری ناکافی در توسعه محصول شده است.

این پیشتاز صنعت ادامه داد: موضوع دوم بحث تعامل با صنایع دنیاست که باعث ایجاد دانش، تجربه، ارتقای طراحی و تسهیل فرآیند نوآوری می شود. به دلیل جریمه ها، نمی توانستیم خودمان را تبلیغ کنیم و با دیدن اینکه صنعت خودرو در خط مقدم پنالتی ها قرار داشت. تحریم ها کند شده و ورود پلتفرم های ما به مرحله تولید و ورود به فاز SOP را گران کرده است. ایجاد یک پلتفرم به طور متوسط ​​به 3 تریلیون دلار سرمایه نیاز دارد که برای سرمایه گذاری خودروسازان داخلی کافی نیست. زیرا چرخه اولیه (از مشتری به مشتری در تولید فعلی) معیوب است و ما دائماً در حال ضرر هستیم. علاوه بر زیان، بدهی های بسیار بالایی به تامین کنندگان وجود دارد.

وی با بیان اینکه بدهی زیاد خودروسازان به زنجیره تامین خود باعث ایجاد بحث در مورد کیفیت قطعات شده است، تاکید کرد: به دلیل بدهی زیاد به قطعه سازان، تامین قطعات با کیفیت با مشکل مواجه شده است. این وقفه ها و بدهی ها باعث نوساناتی در روند خرید قطعات می شود. یکی از مشکلات فعلی تامین قطعات از شرکت های مختلف و چند منبعی بودن تامین قطعات از طریق شبکه (تامین کننده) است. زمانی که خودروسازان بیش از دو منبع داشته باشند، کنترل، نظارت، بهبود و … بسیار پرهزینه و زمان بر خواهد بود که تاثیر مستقیمی بر کیفیت و قیمت محصول خواهد داشت.

قطعه سازان ترجیح می دهند با شبکه های خدمات پس از فروش کار کنند تا خودروسازان

استاد رحمی بیان کرد: برخی قطعه سازان با کیفیت به دلیل بدهی خودروسازان دیگر حاضر به همکاری با خودروسازان نیستند. این قطعه سازان ترجیح می دهند با شبکه خدمات پس از فروش کار کنند. نه از طریق صنعت خودرو، بلکه از طریق بازار آزاد. بنابراین خودروسازان ما به نوعی قطعه سازان اصلی خود را از دست داده اند. با افزایش تقاضا برای قطعه سازان، عرضه نقدینگی قطعه سازان و خودروسازان مختل می شود و آنها قادر به توسعه و نوآوری محصولات و فناوری نخواهند بود.

او گفت: «ما نباید فراموش کنیم که برخی از پلتفرم‌های ما قدیمی هستند و برای ارتقای آنها به پول و زمان نیاز داریم. علاوه بر این، تجهیزات ما در کل زنجیره تامین فرسوده شده اند و اکثر قطعه سازان ما برای جایگزینی تجهیزات جدید که در 20-30 سال گذشته فرسوده شده اند، اقدامی انجام نداده اند که این نیز نیاز به تعمیر دارد.

او گفت: «در بحث ساختارهای زنجیره ارزش، خودروسازان ما، مانند خودروسازان جهانی، دستخوش تغییرات لازم (مانند تغییری که در زنجیره‌های تامین جهانی دیده می‌شود) نشده‌اند. خودروسازان در سراسر جهان معمولاً با شش یا هفت سازنده کار می کنند. آنها تولیدکنندگانی با مهارت هایی مانند طراحی، توسعه، سرمایه گذاری و خارج از کشور دارند، اما این اتفاق به ندرت در صنعت خودروسازی ما رخ داده است.

صنایع ایران رشد یکنواختی ندارند

وی همچنین با تاکید بر اهمیت توسعه دانش و محصولات در سراسر زنجیره تصریح کرد: زمانی که با خودروسازان، خودروسازان و طراحان مطرح دنیا تعامل نداشته باشیم، نمی توانیم رشد کنیم. محیط صنعتی ناهمگون نیز یکی از مسائل ماست. خودرو ثمره صنعت یک کشور است نه ثمره صنعت خودرو. جو صنعت ما ناهمگون است و رشد یکسانی نداشته است. این فضای صنعتی قطعه سازان، صنایع بزرگی مانند فولادسازان، پتروشیمی ها، آلومینیوم سازی و مانند آن را گرد هم می آورد که مانند سایر صنایع دنیا رشد نکرده اند.

در پایان استاد رحیمی قوانین و مقررات بحث، حفاظت و بازدارندگی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، نقش اتحادیه ها و تشکل های صنفی در ایجاد فضای صنعتی و … را مورد بحث و بررسی قرار دادند. وی آنها را عاملی در صنعت عنوان کرد و گفت: هر موردی تاثیر دارد، بر کیفیت و قیمت خودرو تاکید کرد.

انتهای پیام/