اخبار جامعه

چگونه خود را برای فصول سرماخوردگی و آنفلوآنزا آماده کنیم؟

با رسیدن فصل سرما بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی و آنفلوآنزا شایع‌تر می‌شوند و ممکن است شما یا اطرافیان‌تان را درگیر کنند.

به گزارش خبر فوری به نقل از «وب ام دی»، علائم این بیماری‌ها ممکن است تب، گلودرد، گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه و … باشد.

قبل از شیوع گسترده سرماخوردگی و آنفلوآنزا بهتر است برای مقابله با آن‌ها آماده شویم. این کار به ما کمک می‌کند تا در صورت ابتلا، بهتر روند درمان را پشت سر بگذاریم یا از سرایت بیماری به اطرافیانمان پیشگیری کنیم.

* منابع و لوازم مورد نیاز را تهیه کنید: قبل از شروع فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا آماده باشید. دستمال کاغذی، صابون دست و ضدعفونی کننده دست به اندازه کافی تهیه کنید. همچنین ماسک های اضافی نیز در دسترس داشته باشید، زیرا ثابت شده است که در برابر انتشار ویروس ها محافظت می کنند. در صورت مریض شدن فرزندانتان نیز برای گذران وقت در مواقعی که کودک دوران نقاهت و بهبودی از بیماری را می‌گذراند از کتاب‌های رنگ‌آمیزی، پازل‌ها و… استفاده کنید.

* ظرف داروی خود را بررسی کنید: مطمئن شوید که ظرف داروی شما حاوی مسکن‌های ضد درد، کاهش‌دهنده تب، شربت‌های سرفه و هر داروی غیرنسخه‌ای (قابل تهیه بدون نیاز به نسخه پزشک) است که هنگام مبارزه با سرماخوردگی یا آنفلوآنزا استفاده می‌کنید. همچنین بررسی کنید که آیا داروها با هم همپوشانی یا تداخل دارند یا خیر. همچنین دستگاه‌هایی مانند دماسنج و رطوبت ساز را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می کنند.

* شستن دست‌ها را جدی بگیرید: دست های میکروبی باعث گسترش سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شوند. دست های خود را به مدت ۲۰ ثانیه با صابون خوب بشویید.

* برای روزهای بیماری برنامه ریزی کنید: ممکن است به چند روز مرخصی نیاز داشته باشید. حتی اگر بیمار نشوید، ممکن است لازم باشد از فرزندان بیمار خود مراقبت کنید. بهتر است قبل از مواجه با این موقعیت برنامه‌های کاری و … خود را بررسی کنید و ببینید در صورت بیماری وضعیت چگونه خواهد بود.

* به فکر نیروی کمکی باشید: ممکن است در صورت درگیر شدن با بیماری نیاز به نیروی کمک داشته باشید. ببینید آیا هیچ یک از اعضای خانواده یا اطرافیان شما می توانند از فرزندان بیمارتان مراقبت کنند یا خیر.

* ضد عفونی کنید: لازم نیست تمام روز را صرف اسپری کردن هر سطحی با مواد ضدعفونی کننده باشید. ممکن است نیاز باشد هر روز برخی از وسایلی را که زیاد لمس می‌شوند – مانند دستگیره‌های در، کنترل تلویزیون و تلفن‌ها – را ضدعفونی کنید.

* در صورت لزوم از وسایل یکبار مصرف استفاده کنید: اگر همه بیمار هستند، به جای حوله دستی از دستمال کاغذی استفاده کنید. همچنین می‌توانید به جای استفاده از لیوان ها از لیوان های کاغذی یکبار مصرف استفاده کنید و پس از یک بار استفاده، آن ها را دور بیاندازید. با این کار کمتر احتمال دارد که میکروب ها را منتشر کنید.

* مواد غذایی سالم‌ و مورد نیاز برای این دوران را تهیه و در صورت لزوم در یخچال نگهداری کنید: در صورت نیاز به چند روز استراحت و ریکاوری، می‌توانید برای ناهار و شام برخی از غذاهای آسان را تهیه کنید. نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌های سالم و مورد علاقه کودکانتان را در دسترس داشته باشید.

* استراحت کنید: چه در حال تلاش برای بهبودی از سرماخوردگی یا آنفلوآنزا هستید یا سعی در اجتناب از آن را دارید، خواب کافی داشته باشید. فرزندانتان را هم به موقع بخوابانید.

* واکسن آنفلوآنزا بزنید: یکی از بهترین راه ها برای کمک به دور نگه داشتن آنفلوآنزا از شما این است که مطمئن شوید تمام خانواده شما واکسینه شده اند.

بر اساس راهنمایی‌های «سرویس سلامت عمومی انگلیس» (ان اچ اس)، فرد مبتلا به سرماخوردگی می‌تواند از چند روز قبل از بروز علائم این بیماری در خود تا زمانی که این علائم به پایان برسد، ویروس آن را در محیط اطراف پراکنده کند. پس در اولین قدم، باید از افراد بیمار فاصله بگیرید.

بهترین راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی عبارتند از:

– دست‌ها را مرتب با آب گرم و صابون بشویید.

– حوله یا لوازم شخصی کسی را که سرماخورده است از دیگران جدا کنید.

– در صورت تماس با ویروس به چشم‌ها یا بینی خود دست نزنید.

– ورزش کنید. تناسب‌اندام و سلامت عمومی بدن اغلب از بیمار شدن جلوگیری می‌کند.

– به یاد داشته باشید که واکسن آنفلوآنزا به پیشگیری از آنفلوآنزا کمک می‌کند؛ نه سرماخوردگی.

چگونه از سرایت سرماخوردگی به دیگران جلوگیری کنیم؟

عامل ابتلا به سرماخوردگی، ویروس است و به‌راحتی به افراد دیگر سرایت می‌کند. تا زمانی که همه عوارض بیماری از بین نرود، فرد مبتلا «ناقل» است و این بازه انتقال معمولا یک تا دو هفته طول می‌کشد.

ویروس سرماخوردگی با ترشحات سرفه و عطسه منتقل می‌شود و می‌تواند ۲۴ ساعت روی دست‌ها و سطوح زنده بماند. پس اگر شخص بیماری در اتاق بود، تا یک روز پس از آن، هنگام لمس اشیا محتاط باشید.

دستمال‌های کاغذی‌ استفاده‌ شده نیز از دیگر منابع انتقال میکروب سرماخوردگی‌ است. هرگز آنها را روی میز کنار تخت یا در جیبتان نگه ندارید. در اولین فرصت ممکن، این منابع میکروب را راهی سطل زباله دردار کنید.

سراغ آنتی‌بیوتیک‌ها نروید

به گزارش ایندیپندنت، پزشکان برای درمان سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک تجویز نمی‌کنند. دلیل آن هم روشن است: آنتی‌بیوتیک نه عوارض این بیماری را تسکین می‌دهد و نه تاثیری روی سرعت بهبودی خواهد داشت، چون کاربرد آن‌ها برای از بین بردن عفونت‌های باکتریایی است؛ درحالیکه سرماخوردگی بیماری‌ ویروسی است.

درمان خانگی

چنانچه زمان و شرایطش مهیا باشد، بدن فردی معمولی که به بیماری‌های مزمن یا نقص ایمنی مبتلا نباشد، می‌تواند به‌ راحتی با سرماخوردگی مقابله کند.

دو نکته کلیدی برای کمک به بهبود سریع‌تر، استراحت و خواب‌ است.

برای جلوگیری از کم‌آبی بدن (هنگام ابتلا به سرماخوردگی) نیز مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.

قرقره آب‌نمک هم برای تسکین گلودرد خوب است اما برای کودکان توصیه نمی‌شود.

هرچند گفته می‌شود که برای درمان سرماخوردگی اغلب نیازی نیست به پزشک رجوع کنیم اما اگر احساس کسالت شما برطرف نشد، می‌توانید از پزشک داروساز در داروخانه کمک بگیرید.

داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی زیادی در بازار و داروخانه‌ها موجود است که پزشک داروساز می‌تواند در انتخاب درست یکی از آن‌ها به شما کمک کند.

داروهای سرماخوردگیِ بدون نیاز به نسخه

مسکن‌هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن درد را کاهش می‌دهند و اثر تب‌بر دارند.

انسداد بینی را با افشانه‌ها یا قرص‌های ضداحتقان برطرف کنید.

داروهای ضداحتقان نباید به کودکان زیر شش سال داده شود. کودکان شش تا ۱۲ ساله هم نباید آن‌ها را بیش از پنج روز مصرف کنند.

همچنین برخی از این داروها برای کودکان، نوزادان و زنان باردار مناسب نیستند.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.