اخبار عمومی

یازده روش موثر برای تصمیم‌گیری درست و قاطعانه

به گزارش خبر فوری، برآنلاین او نوشت: «افرادی هستند که برای ساده‌ترین تصمیم‌ها وقت و انرژی زیادی می‌گذارند و در نهایت نمی‌توانند آن‌ها را به خوبی مدیریت کنند و همیشه از عواقب هر تصمیمی می‌ترسند، اما با چند ترفند می‌توان یاد گرفت که چگونه قاطعانه عمل کرد. .

اول از همه، باید به خاطر داشته باشید که همه تصمیمات ما کاملاً صحیح نخواهد بود و نتایج عالی خواهد داشت. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یاد بگیرید چگونه آگاهانه تصمیم بگیرید. هنگام تصمیم گیری، این روش ها را در نظر بگیرید تا قاطعانه عمل کنید.

1. از شک و تردید فرار نکنید

گاهی اوقات افراد نمی توانند تصمیمات خاصی بگیرند زیرا از عدم اطمینان یا شک نسبت به چیزی می ترسند. در واقع، ممکن است از همان ابتدا مشخص نباشد که آیا تصمیمات ما درست است یا نادرست. وقتی انسان نسبت به چیزی شک دارد می ترسد و نمی تواند تصمیم درستی بگیرد. این مشکل یکی از خصوصیات بیولوژیکی انسان است که به او کمک کرد تا در عصر حجر زنده بماند. اگر مردم آن زمان همه اعمالشان را زیر سوال نمی بردند، ممکن بود به قیمت جانشان تمام شود. ما این احساس را از عصر حجر وارد دنیای مدرن خود کرده ایم. بنابراین باید یاد بگیرید که هنگام تصمیم گیری از ترس از عدم اطمینان اجتناب کنید. باید توجه داشته باشید که همیشه نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید و برخی از تصمیمات دارای ضریب خطا هستند.

. برای خود یک ضرب الاجل تعیین کنید

زمانی که با چیزی مواجه می شوید که نیازی به واکنش فوری ندارد، محدودیت زمانی تعیین کنید. زمانی که دائماً معطل می شوید انجام کاری ممکن است دشوار باشد. در عین حال، تصمیم گیری در آخرین لحظه و با عجله اغلب اشتباه است.

3. تا جایی که می توانید اطلاعات کسب کنید

برای تصمیم گیری قاطع، باید در مورد تصمیم خود اطلاعات کافی داشته باشید. اگر در مورد یک موضوع اطلاعات کافی داشته باشید و تمام زوایای آن را مطالعه کرده باشید، می توانید تصمیم گیری را آسان تر کنید.

4. مزایا و معایب تصمیم خود را فهرست کنید

اگر نمی‌توانید تصمیم خاصی بگیرید و دائماً در مورد بهترین چیز شک دارید، بهترین راه این است که جوانب مثبت و منفی تصمیمی را که می‌خواهید بگیرید، یادداشت کنید. در واقع اگر این کار را انجام دهید، تصویری از عواقب تصمیمی که می گیرید خواهید داشت و به این ترتیب بهترین تصمیم را خواهید داشت و در عین حال می توانید گزینه های عینی تری را انتخاب کنید.

5. با هر دو گزینه به طور همزمان ادامه دهید

برای تصمیم گیری قاطع می توانید به بیش از یک گزینه فکر کنید. در واقع، اگر چیزی غیرعادی به ذهنتان خطور کند، باید در موقعیت خود تجدید نظر کنند. در این صورت، می دانید که اگر مشکلی پیش بیاید، فرصت دیگری برای رفع مشکل خود دارید.

6. متعصب نباشید

گاهی اوقات شما با دو گزینه روبرو می شوید، یکی که عواقب آن را می دانید، اما دیگری که نمی دانید. در این مواقع گزینه با نتیجه مطلوب ممکن است بهترین گزینه نباشد و باید کمی ریسک کنید و گزینه دیگری را انتخاب کنید. در این مرحله، لازم نیست تعصب داشته باشید و فقط به یک تصمیم برنامه ریزی شده فکر کنید. خلاق باشید و به سراغ گزینه ای بروید که نتیجه واضحی نیست، اما گزینه ای که ممکن است بهتر از یک نتیجه شناخته شده باشد.

7. تصمیمات خود را به خاطر بسپارید

در هر مورد، با وجود موانعی که به سختی می‌توانیم تصور کنیم، آن را تصرف کرده‌اند.» می توانید نتایج را در جایی یادداشت کنید، حتی زمانی که مجبور هستید بدون هیچ دردسر و اضطراب تصمیمی دشوار بگیرید.

8. بدانید چه زمانی به غرایز خود اعتماد کنید

درست است که منطق و سنجش موقعیت ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اما گاهی اوقات غریزه کمک می کند. گاهی اوقات مهم ترین تصمیمات زندگی توسط غریزه گرفته می شود. بنابراین هنگام تصمیم گیری در مورد موضوعی می توانید به دلخواه خود بروید. اما اگر نمی توانید تصمیم بگیرید و چیزی به ذهنتان خطور می کند، احتمالاً در حال حاضر با احساسات خود موافق نیستید، که می تواند به دلیل استرس زیاد، خستگی یا تفکر بیش از حد باشد. پیاده روی کنید، به یک مکان آرام بروید و استراحت کنید یا بیشتر بخوابید. وقتی سرتان آرام باشد بهتر بازی می کنید و تصمیمات درست و قاطعی می گیرید.

9. ارزش های خود را تعریف کنید

یکی دیگر از ترفندها برای کاهش بار تصمیم گیری، شناسایی چیزهایی است که در زندگی برایتان ارزش قائل هستید. اگر احساس می‌کنید نمی‌دانید چه کاری باید انجام دهید و چه تصمیمی بگیرید و مطمئن نیستید، به ارزش‌هایتان اعتماد کنید و به خودتان بگویید، برای رسیدن به هر چیزی که در زندگی مهم است، چه تصمیمی باید بگیرم؟ با این طرز فکر می توانید راحت تر و بدون ترس تصمیم بگیرید.

10. از قبل برنامه ریزی کنید

از خرید لباس گرفته تا وعده های غذایی از قبل برای زندگی خود برنامه ریزی کنید. به این ترتیب، نیازی نیست انرژی ذهنی زیادی را صرف کارهای کوچک روزانه کنید و مجبور نیستید در مورد هر چیزی تصمیمات کسل کننده بگیرید. در عین حال، برنامه ریزی در موضوعات مختلف به شما کمک می کند تا از تصمیم گیری فوری و سریع خودداری کنید و در نتیجه احساس اضطراب نکنید.

. از تصمیمات بد نترسید

فکر نکنید که همه تصمیمات شما باید درست و کامل باشد. در واقع یکی دیگر از دلایل ترس بیشتر مردم از تصمیم گیری قاطع این است که می خواهند تصمیماتشان کاملا درست باشد.

البته ترس از خطا به دو دلیل رخ می دهد:

اول از همه، ممکن است خاطرات بدی از یک اشتباه گذشته داشته باشید که تأثیر بسیار بدی روی شما گذاشته و اکنون شما را می ترساند تا دوباره تصمیم بگیرید.

دوم اینکه از سنین پایین به شما می گویند که باید در کار موفق باشید و هرگز شکست نخورید، از تصمیم گیری می ترسید. اما باید به خاطر داشته باشید که اشتباه کردن و شکست خوردن بخشی از زندگی است. شکستگی ها معمولاً فرد را قوی تر و آگاه تر می کنند.

برای غلبه بر این دو مشکل تصمیمات کوچک، پیش پا افتاده و حتی اشتباه بگیرید. به عنوان مثال، هنگام خرید یک ساندویچ، غذایی بخرید که رئیس شما دوست ندارد. مغز شما در حال حاضر به شما می گوید که باید منتظر عواقب آن باشید. اما مطمئناً خواهید دید که اتفاق بسیار بدی نمی افتد. یا به موقع نزد دندانپزشک نروید و کمی دیر به محل مراجعه کنید. مغز شما به شما خواهد گفت: “در حال حاضر به یک دندانپزشک جدید فکر کنید!” سپس متوجه می شوید که کاملاً اشتباه کرده اید و جای نگرانی وجود ندارد. به این ترتیب می توانید ترس خود را از تصمیم گیری کاهش دهید.

با روش های فوق می توانید به تدریج نسبت به خود و تصمیمات خود اطمینان پیدا کنید و در مورد مسائل مهم زندگی خود تصمیمات تعیین کننده بگیرید.

انتهای پیام/