اخبار عمومی

رازهای روزی شکوهمند – خبر فوری

فقط می توان به دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه اشاره کرد که طرحی از عظمت و کرامت این ماه است و حکایت از فراق و سلام سید سجدان و ستایش نمازگزاران با ماه خدا دارد.

اما با عید سعید فطر، جشن بزرگ مسلمانان، پایان متقارن این ایام خجسته می تواند تسلی خاطره ها و به تعبیر امام عاشقان (ع) بخشی از «فاجعه» باشد. غیبت ماه رمضان؛ خیلی ممنون که اومدی و چه حیف!

در روایتی که سید بن طاووس در کتاب شریف «اقبال الاعمال» نقل کرده است، پیامبر خدا (ص) می فرماید: «وقتی روز اول شوال فرا می رسد، واعظی فریاد می زند: ای مؤمنان!

میرزا جواد سابق، آقای ملکی تبریزی با اشاره به این گونه روایات می گوید: «خداوند ماه رمضان را به عبادتگاه تبدیل کرده و بندگان خود را در روز عید برای دریافت ثواب و هدایا فرا خوانده است» و در اصل عید است. تنها معنای واقعی آن این است.

«عید، زمانی است که خداوند متعال برای پاداش و بهره‌مندی بندگان از نعمت‌ها، جمع‌آوری هدایا و ثواب، و آگاه ساختن همه آنان که نزد او آمده‌اند و به بندگی خود اعتراف کرده و استغفار کرده، برگزیده است». دستور داد به اطاعت و دادن به آنها بالاتر از خواسته هایشان، اما بزرگتر از آنچه ذهن انسان تصور می کند.»

به گفته وی «عظمت این روز به اندازه همه اوقات و حالات ماه مبارک رمضان و شادی یا بدبختی است.»

عید فطر چنان باشکوه و مبارک است که شب او را کمتر از شب قدر نمی دانند; امام سجاد (ع) نقل می کند که در این شب به فرزندان خود دستور داد و فرمود: این شب کمتر از آن شب نیست. از این رو یأس از لطف خداوند مانند شب قدر کمبود و زیان است و به سختی مورد نکوهش اولیای خدا قرار می گیرد. پس این شب و روز را نباید از دست داد و نماز را در آنجا بلا شمرد.

… اما امروز بزرگترین نیاز ما یافتن زیباترین راز هستی و مطالبه آشکار شدن ذات همه خوبی هاست.

گفت و گو با امام به ظاهر غایب، راز گفتن و کمک خواستن، یکی از توصیه های سخت برای این عید مبارک است. خواندن دعای ندبه از اعمال ویژه اوست. صاحب «المراقبت» از این حیث، نوشته های بسیار زیبا و نشاط آوری دارد که فقط باید از قلم پاک و الهی او خواند.

از دعای وداع امام سجاد(ع) همین بس که این قطعه پرشور را مطابق آن تقدیم کنیم: «خدایا! بر محمّد و آل محمّد درود فرست و مصیبت ما را در این ماه جبران کن و روز فطر را بر ما عید مبارک قرار ده و آن را از بهترین روزهایی قرار ده که بر ما گذشته است، در آن روز اکثر ما. بخشیده خواهد شد. گناهان ما را ببخش و بردار، و خداوند آنچه را که در نهان و آشکار انجام می دهیم، ببخشد…

خداوند! در این روز عید سعید فطر، روز عید مؤمنان و روز اجتماع شادی و مسلمین، از همه گناهانی که مرتکب شدیم و از همه بدی‌هایی که مرتکب شده‌ایم و تمام نیت‌های بد ثبت شده است. وجدان ما به تو روی می آوریم و توبه می کنیم، توبه ای که در آن گناه هرگز بر نمی گردد و باز نمی گردد، گناه هرگز پایان نمی پذیرد… بارالها! این عید را بر همه مؤمنان مبارک باد و در این روز به ما توفیق بازگشت به سوئیت و توبه از گناهانمان عطا فرما».