اقتصادی

سنگینی غفلت مسؤولان اجرایی از هشدارهای مهندسان بر ستون‌های متروپل

دانشیار مهندسی سازه، مؤسسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، احترام به سیستم های مهندسی، هشدارهای ناظران مهندسان ساختمان و عدم توجه شهرداری به این هشدارها، هر سه دلیل اصلی فروپاشی هستند. تعاملات بین دستگاه های اجرایی و تسلیحات فنی که نظام مهندسی هستند باید گسترش یابد.

به گزارش خبر فوری«متروپل» یکی دیگر از سازه‌های پیشرو در اخبار امروز است. این سازه به اندازه پلاسکو فرسوده نبود و کاربری غیرمجاز داشت و بدون مهندس نبود. اما این ساختمان 10 طبقه دو طبقه در 3 خردادماه در روزهای بیماری آبادان که بر اثر طوفان های گرد و غبار روزافزون به حساب می آید، فروریخت.

به گفته دکتر سروقد مقدم، این اتفاق در حالی رخ داد که ما تنها توانستیم از توجه بیشتر آن به هشدارهای نظام مهندسی جلوگیری کنیم چرا که در اثر ریزش ساختمان ها شاهد زنده به گور شدن هموطنانمان نبودیم. .

اکنون جز غم و اندوه خانواده هایی که انبوهی از زباله ها و عزیزان خود را از دست داده اند چیزی از برج نمانده است و بازپرسان این سوال را مطرح می کنند که چرا عامل اجرایی کشور که شهرداری در این رویداد بوده است. . هشدارها را نادیده بگیرید و چرا سازندگان این برج پیشوندهای سازه ای را نادیده گرفتند؟

دکتر عبدالرضا سروقدمقدم، استاد تحقیقات سازه پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفت وگو با خبر فوری وی با اشاره به سقوط دلخراش کلانشهر آبادان گفت: این حادثه را به خانواده قربانیان تسلیت می گویم. می شد از تصادف جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: درباره این اتفاق صحبت های زیادی شده است و زمان زیادی طول می کشد تا درباره دلایل اتفاقات رخ داده در مجموعه ای 10 و 12 طبقه در یک منطقه بزرگ نظر دقیقی بدهیم، اما من به طور خلاصه آنچه را بیان می کنم. به دست آمده است.

سروقد مقدم با بیان اینکه در زمینه طراحی ساختمان با ورود بارهای مختلف، سیستم های مختلفی برای انتقال بارهای مختلف از سازه به زمین طراحی شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله بارهای وارده به سازه ها را از جمله عناصری مانند وزن مصالح و تجهیزات تشریح کرد و یادآور شد: سازه ها سیستم هایی برای بهبود تکیه گاه این سازه ها هستند. نصب شده است که وظیفه آن حرکت به زمین است.

وی با تاکید بر اینکه این انتقال اغلب در راستای ضوابط است، خاطرنشان کرد: زمانی که سازه ای را مطابق با آیین نامه مقاومت در برابر زلزله طراحی می کنیم، احتمال آسیب در زلزله وجود دارد، اما در این طراحی بسیار مهم است که سازه آسیبی نبیند. زلزله.

این محقق مهندسی سازه با تاکید بر اینکه بارهایی که همیشه به سازه وارد می شود قابل تحمل نیست، افزود: سیستمی که برای انتقال وزن مصالح و تجهیزات استفاده می شود هرگز نباید از کار بیفتد.

وی تاکید کرد که “شواهد تا کنون حاکی از بروز مشکل در ساختمان کلانشهر در این منطقه است.” این بدان معنی است که یک سیستم سقف طراحی شده است که به اصطلاح سیستم “دال تخت” نامیده می شود. این سیستم ها در انواع مختلفی اجرا می شوند.

سروقد مقدم، به نظر می رسد که «دال» مسطح در ساختمان کلانشهر به طور کامل مستقر نشده و «تعدد» را بیان کرده است: این سیستم ها به دلیل نحوه اتصال اشتباه ستون ها به سقف ها آسیب دیده اند. زیرا در جایی که “دال” (کف) به ستون متصل است، نسبتاً نازک بود. این امر احتمال شکستن ورق اطراف ستون ها را افزایش داده است.

سروقد مقدم ادامه داد: عکس ها و مشاهدات ساختمان کلانشهر و تحلیل سیستم های به کار رفته در آن نشان می دهد که این سیستم به خوبی اجرا نمی شود و زمانی که ستون به دال متصل می شود ضخامت چندانی ندارد و خارج نمی شود، اگر تحمیل شده است.” برای دفعات بیشتر زمین نخورید

دلایل فنی سقوط کلان شهر

این محقق مهندسی سازه با بیان اینکه تخریب ساختمان قبل از اتمام آن است، گفت: آنچه نظر من را تغییر می دهد این است که سیستم گرانشی این سازه آسیب دیده است. این ساختار

یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله و زلزله تصریح کرد: در حالی که سازمان نظام مهندسی نیز اعلام کرد که اتصال ستون به طبقه برخی از طبقات نیز آسیب پذیر است؛ در حالی که این موضوع از سوی سازمان نظام مهندسی کشور نیز در حال افزایش است. به دلیل ضخامت نداشتن 3 طبقه اضافی نیز ساخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط احتمال خرابی در این ساختمان افزایش یافته است خاطرنشان کرد: از یک سو تغییراتی مانند اضافه شدن طبقات در این ساختمان اعمال شده و از سوی دیگر بازشوهای آن افزایش یافته و این شواهد باعث شده است. افزایش یافت. با آسیب مطابقت دارد. از آنجایی که ستون به دال متصل است و مقاومت مناسبی ایجاد نمی کند، می توان به این شکست سازه فکر کرد.

وی با بیان اینکه اندازه دهانه در ساختار کلان شهر بزرگ است، گفت: زمانی که جاده ها بزرگتر می شوند، بار بیشتری روی ستون ها وارد می شود، زیرا فاصله بین ستون ها بیشتر و تعداد آنها کمتر است. این دهانه بزرگ در پارکینگ خودرویی که بزرگ بوده و به دلیل بارهای سنگین نیز تغییر شکل هایی را مشاهده می کرد، به چشم می خورد و سوال اینجاست که چرا سازندگان به این تغییر شکل ها توجهی نکردند و علائم هشدار دهنده ای مبنی بر خرابی در این کار به خود گرفتند. ساختار جدی است.

وی افزود: مکانیزم خرابی این سازه از نظر فنی قابل قبول است، هرچند به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. اما تئوری ها به ما روشن کرده اند که دلیل اصلی شکست و ضعف کلان شهر در طبقات نهفته است و کف به ستون چسبیده است.

نکاتی برای ایمن ماندن

یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: در هر حادثه ای باید آسیب پذیری ها را در نظر گرفت. یکی از درسی که در این زمینه می تواند بسیار مهم باشد این است که سازندگان تغییراتی در طراحی اصلی سازه ایجاد نمی کنند. این امر در مورد جابجایی ها در ساختارهای دولتی به ویژه در ساخت فضا نیز صادق است.

وی افزود: هرگونه تغییر در یک ساختمان باید بررسی و مجوز شود. شاید اگر کلانشهر بررسی می شد، متوجه می شدند که امکان افزودن دو یا سه طبقه به سازه وجود نداشت.

سروقد مقدم با اشاره به اینکه ساختمان متروپل طبق روال اداری و نه فنی ساخته شده است، خاطرنشان کرد: حتی در زمان زلزله نیز شاهد بودیم که سازمانی با توجه به اعتبارات خود سقف ها یا فضاهای داخلی خود را تغییر داد اما زیرساخت سازه را تغییر داد. خودتان را بررسی نکنید تا ببینید آیا ساختار به چنین تغییراتی پاسخ می دهد یا خیر.

هیئت علمی پژوهشکده لرزه نگاری با اشاره به هزینه های انجام شده برای نما، معماری و ساخت کلانشهر، اظهار داشت: این هزینه کنار گذاشته شده و زیربنای سازه ای که قرار بود ساختمان در آن ساخته شود کنار گذاشته شده است. وی ادامه داد: از سوی دیگر باید به بازخوردهای دستگاه های نظارتی در اجرای سازه ها توجه شود. با توجه به شواهد موجود به نظر می رسد اتحادیه ها، سازمان نظام مهندسی نسبت به اجرای ضعیف ساختمان تذکراتی داده اند، اما دستگاه های اجرایی و شهرداری به این هشدارها توجهی نکرده اند.

مقدم گفت: دومین درسی که از این حادثه می گیریم این است که این هشدارها را جدی بگیریم. اخطارهایی قبل از وقوع حادثه داده شده و سازمان نظام مهندسی نیز اخطارهای کتبی ارسال کرده است اما شورا به عنوان دستگاه اجرایی به آن بی توجهی کرده است.

سروقد مقدم با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی یک دستگاه اجرایی نیست، بلکه یک بازوی فنی است، اضافه کرد: اعضای این نظام صنفی نظرات خود را ارائه می دهند و دستگاه اجرایی یعنی شورای شهر باید پیگیر کار باشد. بازوی فنی تدابیر خود را تعیین کرده اما بازوی اجرایی به درستی کار خود را انجام نداده است که نشان می دهد باید دوره های آموزشی برگزار شود تا مسئولان شهرداری از عواقب وخیم این پیشکسوتان آگاه شوند.

یکی از اعضای هیئت علمی موسسه بین المللی زلزله شناسی، تمرکز بر سیستم های سازه ای را درس دیگری دانست که باید از رویداد کلانشهر آبادان گرفت و گفت: سیستم های ساخت و ساز ما قدیمی و کارآمد هستند، فناوری های جدیدی هستند، خوش آمدید، اما زمانی که این سیستم ها وارد میدان شوند. کشور، باید به شدت کنترل شود.

وی بر اهمیت پیشگامان در ساخت سازه ها تاکید و تاکید کرد: هر سازه ای که در هر جای دنیا ساخته شود ممکن است دچار مشکل شود. اما رویه‌ای نیز وجود دارد که در آن تمام مراحل قبل از ساخت به دقت بررسی و ارزیابی می‌شوند. اگرچه این رویه ها در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند، اما رویه های اداری آنها باید با دقت بیشتری انجام شود.

سروقدم با بیان اینکه ممکن است چنین اتفاقات ناگواری در کشور رخ دهد، گفت: کاهش تعاملات بین معاونت فنی و اجرایی برای کاهش این حوادث ضروری است.

دانشیار مؤسسه بین المللی مهندسی سازه در مؤسسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: «علاوه بر این، ما هیچ دستورالعمل جدی برای آموزش مردم در مورد خطرات ساخت یک ساختمان در جای دیگر نداریم. در عین حال در چنین شرایطی به سیستم هایی نیاز داریم که سریع برنامه ریزی کنند.

انتهای پیام/