اقتصادی

اظهارات معتمدآریا درباره اهانت های بی‌سابقه به سینماگران و یک مشکل مالیاتی

فاطمه معتمدآریا با اشاره به آخرین حاشیه های جامعه فرهنگی کشور بر لزوم بازنگری در مالیات هنرمندان با درآمد محدود تاکید کرد.

رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران در گفت وگو با خبر فوری، درباره مشکلات مالیاتی و حواشی اخیر صنعت سینما گفت: برخورد با مشکلات بیش از هر زمان دیگری سخت شده است.

وی افزود: یکی از مهم ترین موضوعاتی که این روزها درگیر آن هستیم و باعث نگرانی جدی بازیگران شده، میزان معافیت مالیاتی بازیگران سینما است. شکی نیست که اخذ مالیات یک کار مستقیم و اصولی است و باید همه نهادها و اقشار جامعه را از نظر درآمدی شامل شود. البته در بیشتر نقاط دنیا فعالیت هایی مانند مسائل فرهنگی و امور خیریه کم و بیش مشمول استثنائات است و تا سال گذشته هنرمندان شهر ما این استثنا را داشتند. اما در سال‌های اخیر نمایش زندگی و وضعیت مالی معدودی از سینماگران به‌ویژه بازیگران، تصویری غیرواقعی از وضعیت اقتصادی و درآمدی این قشر از جامعه هنری کشور و وضعیت واقعی معیشتی صدها بازیگر ارائه کرده است. اکثر کارگران با دستمزد ثابت بی محل هستند و ممکن است یک سال کار کرده باشند و یک سال دیگر کار نکرده باشند و بدون کوچکترین پس انداز نگران بیکاری و از کار افتادگی شدید هستند.

معتمدآریا با تاکید بر اینکه در حال بررسی سقف معافیت مالیاتی بیشتر بازیگران کم درآمد هستم، گفت: حضور نمایندگان اصناف سینمای کشور باید مشخص شود و این درخواست هم اکنون از سوی نمایندگان به صورت جدی در حال پیگیری است. انجمن بازیگران سینما و خانه سینما.

رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران درباره شایعاتی مبنی بر بدرفتاری برخی از ماموران و کارکنان مالیاتی توسط بازیگران گفت: روابطی با همکارانم بوده که در شأن جامعه هنری کشور نیست. مثلاً از یک بازیگر قدیمی و سرشناسی که به اداره مالیات رفته بود خواسته بودند که ثابت کند بازیگر است! یا در مواردی برخی از مسئولین با برخی از همکارانم تماس گرفته و با لحنی ناخوشایند و تند از آنها خواسته اند بدهی مالیاتی را پرداخت کنند. به نظر من سازمان امور مالیاتی باید یک اداره کاملا مستقل برای هنرمندان ایجاد کند و نیروهای بیشتری را برای برخورد با اقشار مختلف حرفه خود تربیت کند، زیرا آنها با افراد پولدار و کسب و کار و افراد با تجربه در امور مالیاتی کار می کنند. که زندگی آنها فقط برای فعالیت های هنری است و اکثراً هیچ اطلاعی از مقررات اداری و مالی ندارند.

انتهای پیام/