اقتصادی

با میکروسکوپ‌های TEM ایرانی دنیای نانومتری را جست‌وجو کنید

محققان در کشور میکروسکوپ های الکترونی عبوری را با استفاده از آخرین فناوری تولید کردند. کار این میکروسکوپ یافتن تصاویر نانومتریک و خواص مواد در مقیاس نانو است و علاوه بر انجام تحقیقات در سطح نانومتری، می توان از آن برای بررسی بافت های سرطانی و ویروس شناسی استفاده کرد.

به گزارش خبر فوری، میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) ابزاری ویژه برای تعیین ساختار و مورفولوژی مواد است که امکان مطالعات ریزساختاری با وضوح بالا و بزرگنمایی بالا را فراهم می کند و محققان می توانند از این ابزار برای مطالعه ساختارهای بلوری، تقارن، جهت گیری بلوری، و اشتباهات

به لطف این موارد، TEM به عنوان یک ابزار بسیار مهم در بسیاری از تحقیقات پیشرفته در پزشکی، فیزیک، شیمی، کریستالوگرافی، علم مواد و زیست شناسی شناخته شده است.

اصل کار این میکروسکوپ مشابه میکروسکوپ های نوری است با این تفاوت که به جای پرتو نور از پرتو الکترون استفاده می شود. آنچه که می توان با کمک میکروسکوپ نوری مشاهده کرد بسیار محدود است. با استفاده از الکترون به جای نور، این محدودیت برطرف می شود. وضوح تصویر در TEM هزار برابر بیشتر از یک میکروسکوپ نوری است.

با استفاده از TEM، یک شی چند آنگستروم را می توان مشاهده کرد. بنابراین با این ابزار می توان اجزای یک سلول یا اجزای مواد مختلف را در ابعاد نزدیک به اتم مشاهده کرد. بنابراین، TEM یک پروژکتور اسلاید در مقیاس نانو نامیده می شود، که در آن پرتوی الکترون از تصویر عبور می کند.

دکتر سید عباس شاهمرادی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت وگو با خبر فوری. وی میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) را یکی از جدیدترین محصولات این شرکت برشمرد و یادآور شد: این دستگاه ضمن استفاده در زمینه های پزشکی، آسیب شناسی و ویروس شناسی و همچنین در زمینه زیست شناسی، تصویربرداری و کریستالوگرافی نانومتری را ارائه می دهد. . .

وی با بیان اینکه این دستگاه کاربرد مهندسی نیز دارد، خاطرنشان کرد: تاکنون 38 میکروسکوپ TEM به کشور وارد شده است اما آخرین میکروسکوپ الکترونی عبوری 15 سال پیش وارد کشور شده است.

شاهمرادی افزود: از 35 دستگاه TEM وارداتی 30 دستگاه به دلیل نیاز به تعمیر و خدمات پس از فروش غیرفعال هستند. این میکروسکوپ های غیرفعال در دانشگاه ها و بیمارستان ها نصب شده اند.

مدیر کل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا و ژاپن سازنده این نوع میکروسکوپ ها هستند و ایران نیز جزو سومین کشورهای سازنده آنها است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه ساخت میکروسکوپ TEM ساخت این شرکت بر اساس آخرین فناوری های روز دنیا بوده است، ادامه داد: طراحی و ساخت این میکروسکوپ را از سال 90 در دستور کار قرار داده ایم. و پس از 8 سال و تنها حدود 14 میلیارد تومان به نمونه اولیه این میکروسکوپ پیوستیم و پس از آزمایش سال گذشته این دستگاه وارد فاز تولید شد و اکنون میکروسکوپ TEM ما به بازار رسیده و اولین قرارداد فروش با امیرکبیر بسته شده است. دانشگاه. .

شاهمرادی با تاکید بر اینکه میکروسکوپ TEM در صدر جدول رتبه بندی سطح فناوری محصولات دانش بنیان قرار دارد، یادآور شد: این میکروسکوپ دارای تفنگ الکترونی، عدسی های الکترومغناطیسی، ولتاژ و خلاء است. برای ساخت این دستگاه پروژه های مختلفی تعریف کردیم.

وی به کاربردهای این دستگاه اشاره کرد و گفت: هر محققی که بخواهد در مقیاس نانومتری تحقیق کند به این دستگاه نیاز دارد، همچنین این دستگاه دارای کاربردهای بیمارستانی در زمینه هایی مانند پاتولوژی و ویروس شناسی و بافت ها با استفاده از این دستگاه است. می توان آن را آنالیز کرد و تا مقیاس مولکولی می توان آن را مشاهده کرد و بافت های سرطانی را نیز می توان با آن تجزیه و تحلیل کرد.

وی تاکید کرد: کار این میکروسکوپ یافتن تصاویر نانومتر و خواص مواد در مقیاس نانو است.

انتهای پیام