اقتصادی

شبکه ملی اطلاعات؛ یک گام دیگر رو به جلو

در آستانه هفته دولت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارشی از اقدامات راهبردی انجام شده در این حوزه طی یک سال گذشته منتشر کرده است که یکی از مهم ترین اقدامات برای تسریع در اجرای طرح ملی تلقی می شود. شبکه اطلاعات.

به گزارش خبر فوری، از اواخر سال 1383 طرح شبکه ملی اطلاعات در کشور مطرح شد و مهم ترین دلیل راه اندازی این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت بود.

در سند «لزوم تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» آمده است که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی، شبکه تمامی شبکه های کشور است. این شبکه متشکل از یک زیرساخت ارتباطی با مدیریت داخلی کاملا مستقل، شبکه ای محافظت شده در مقایسه با اینترنت و شبکه ای است که می تواند انواع محتوا و خدمات ارتباطی را در سطح ملی به مردم ارائه دهد.

شبکه ملی اطلاعات در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران با پشتیبانی کامل از سایر اقدامات آموزشی، حقوقی و قضایی، پاسخگوی نیازهای ارتباطی هر نوع ذینفعی است که حداقل یکی از آنها در داخل کشور واقع شده است. . ، به شکلی بهینه و مطمئن امکان ارائه انواع خدمات و محتوای فضای مجازی را در عرصه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی و دفاعی کشور فراهم می کند. همچنین در سند لزوم تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات بر ایجاد شبکه ای با قابلیت برقراری ارتباط امن و پایدار بین دستگاه ها و مراکز کلیدی کشور و میزبانی داخلی تاکید شده است. شبکه جهانی اینترنت

در سال های بعد از 1383 این طرح به کندی اجرا می شد تا اینکه دولت یازدهم اجرای این طرح را ادامه داد و سرانجام در پایان همان دولت فازهای اول، دوم و سوم افتتاح و توسعه یافت.

اما در دولت سیزدهم روند تاسیس شبکه ملی اطلاعات شتاب گرفت که یکی از مهم ترین اقدامات وزارت ارتباطات بود. به این ترتیب طرح تسریع در اجرای شبکه ملی اطلاعات از مهرماه گذشته آغاز شده و هم اکنون در مرحله اجرا قرار دارد. این طرح در ابتدای دولت سیزدهم حدود 30 درصد پیشرفت داشت و اکنون به 44 درصد رسیده است و با توجه به اهداف تعیین شده پیش بینی می شود تا پایان سال 1401 به پیشرفت 60 درصدی برسد.

از مهمترین اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح می توان به تشکیل شورای راهبردی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، افزایش 100 درصدی ترانزیت از خاک جمهوری اسلامی ایران، آغاز طرح توسعه اشاره کرد. ظرفیت شبکه زیرساخت کشور 70 درصد و عملکرد سیستم های ارائه دهنده خدمات نام دامنه برای شبکه ملی اطلاعات (DNS).

اما در پروژه در دست بررسی، طرح تشکیل شورای راهبردی تاسیس شبکه ملی اطلاعات از مهرماه سال گذشته آغاز و در آذرماه همان سال به پایان رسید. یعنی مدت پروژه مذکور 3 ماه بوده و طبق فراخوان به طور کامل (100%) اجرا شده است.

همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی با عنوان طرح جامع و معماری شبکه ملی اطلاعات بیش از 200 پروژه کوچک و بزرگ برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده است. از جمله پروژه افزایش 100 درصدی ترانزیت از خاک جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای دولت سیزدهم تا مرداد ماه سال جاری ادامه داشت و میزان پیشرفت پروژه مذکور 2.5 به ازای هر ترابیت است. دومین از جمله دستاوردهای اجرای این طرح، استفاده حداکثری از ظرفیت خدادادی کشور برای عبور ترافیک اینترنت از کشورمان است که در گذشته مغفول مانده بود.

راه اندازی طرح افزایش 70 درصدی ظرفیت شبکه زیرساختی کشور از دیگر طرح هایی است که از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و در مرحله اجراست و 60 درصد در حوزه اجرا پیشرفت داشته است. با راه اندازی این پروژه ظرفیت شبکه اصلی ارتباطی کشور به اندازه 10 سال گذشته افزایش می یابد.

اما یکی از پروژه های دیگری که برای سرعت بخشیدن به فرآیند ایجاد شبکه ملی اطلاعات انجام شده است، عملیاتی سازی سیستم های ارائه دهنده خدمات نام دامنه DNS است. این طرح از آنلاین ماه سال 1400 آغاز شده و هم اکنون در حال اجراست. بر اساس این گزارش پروژه مذکور 50 درصد پیشرفت داشته است. بنابراین یکی از مهمترین پروژه های استقلال شبکه ملی اطلاعات این سامانه است که راه اندازی شده و با بارگیری ترافیک کل کشور به بهره برداری می رسد.

1900 روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند

پیش از این عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته به دنبال راه اندازی این شبکه هستند و ایران یکی از پیشتازان در این زمینه است، گفت:

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وی چندی پیش با بیان اینکه از آغاز به کار دولت سیزدهم تاکنون 1900 روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند، گفت: تمامی روستاهای بالای 20 مسکن تا هفته دولت سال آینده به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد. .

به این ترتیب در ابتدای دولت 80 درصد روستاهای بالای 20 خانه به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند و امروز 88 درصد روستاها وصل شده اند و تا پایان سال این رقم پیش بینی می شود. به 95 درصد می رسد و تا هفته دولت آینده تمامی روستاهای بالای 20 خانه برای اتصال به شبکه ملی اطلاعات متصل می شوند.

انتهای پیام