اقتصادی

پردیس‌های فناورانه در مناطق نفت‌خیز کشور راه‌اندازی می‌شوند/دلایل کُندی جذب شرکت‌ها در پارک نفت

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز از راه اندازی پردیس های فناوری در مناطق نفت خیز کشور خبر داد و گفت: فاز اول این طرح در پردیس پتروشیمی ماهشهر و پردیس گاز در عسلویه است. در مرحله دوم راه اندازی این پردیس ها در استان های نفتی مانند خوزستان و بوشهر را در نظر داریم.

اسماعیل کفایتی در گفت وگو با خبر فوریوی پارک نفت را یکی از پارک های نوپا در کشور عنوان کرد و گفت: نفت اولین صنعتی در کشور است که پایه اصلی اقتصادی کشور را تشکیل می دهد. بنابراین این پارک جایگاه ویژه ای در وزارت نفت و کشور دارد. از سوی دیگر پارک های علمی و فناوری سازمانی تعاملی و پویا هستند که پارک ها را به سازمان هایی تبدیل کرده اند که می توانند به سرعت به روز شوند.

وی بیان کرد: تجربه نشان می دهد شرکت هایی که از پایه پارک های علم و فناوری توسعه می یابند در آینده کمتر دچار شکست خواهند شد. به همین دلیل، این پارک رویکرد اشتراک گذاری را برای ارتباط مجموعه های دانش مرتبط با بخش های صنعتی که نیاز به دانش و فناوری دارند اتخاذ کرده است و بر این اساس در قالب رویدادهای فناوری انجام می شود.

کفایتی اشتغال افراد تحصیلکرده را یکی از مسائل کشور برشمرد و ادامه داد: در 40 سال گذشته مشکل اصلی کشور جامعه بی سواد بوده است اما امروز یکی از مهمترین مسائل کشور اشتغال زایی است. افراد تحصیل کرده و همچنین از دست دادن و مهاجرت این افراد; در حالی که بخش دولتی و خصوصی قادر به جذب این افراد نیستند.

مدیر پارک صنعت نفت کارآفرینی را یکی از راه های جذب این افراد عنوان کرد و یادآور شد: موج تحصیل کرده ها به سمت آموزش متوسطه رفته است. طبق آمار امروز مثلا دو هزار بیکار در کشور در بین پزشکان وجود دارد. بنابراین می تواند با رویکردهای جدید شرایط کارآفرینی را فراهم کند.

وی با اشاره به تعداد بسیار بالای فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با مهندسی به ویژه نفت، گاز و پتروشیمی، گفت: پارک ها محل مناسبی برای ایجاد شرکت های جدید و ایجاد زمینه های اشتغال هستند و با ایجاد ساختارهایی مانند شتاب دهنده ها، آنها را در اختیار دارند. ایجاد ریسک می توان فعالیت شرکت های نوپا را کاهش داد و نرخ رشد آنها را افزایش داد.

رئیس پارک صنعت نفت با اشاره به برخی رویکردهای این پارک برای حمایت از ایده های نوآورانه در حوزه نفت و گاز افزود: یکی از رویکردهای ما حمایت از همه ایده ها در حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی است. شکل ایده یا پایان نامه این ایده ها پس از اثبات کارایی و تجاری سازی تایید می شوند.

فرآیند جذب پایگاه های دانش در پارک نفت نوپا

کفیاتی در خصوص جذب شرکت های دانش بنیان در پارک صنعت نفت گفت: برای پذیرش شرکت ها ضوابط را در نظر گرفته ایم و تاکنون فرآیند پذیرش شرکت ها با دقت بالایی یعنی قضاوت در برنامه ها و دقیق بودن انجام شده است. . ارزیابی شرکت

وی ادامه داد: شرکت ها ادعایی برای تولید فناوری داشتند و در تحقیقات شاهد بودیم که آن ها نیز از تایید فناوری برخوردار بودند، اما گاهی ارزش کافی (TRL) را نداشتند. به همین دلیل ارزیابی هایی که در این زمینه انجام دادیم زمان بر بود.

کفایتی با بیان اینکه 10 شرکت فناور در این پارک تصویب شده است، افزود: از سوی دیگر مقرراتی برای تاسیس شرکت ها ضروری است و در کنار ایجاد این زیرساخت ها امیدواریم پس از انتخاب هیات امنا و در از سوی دیگر، مقررات برای اجرا ضروری است. استقرار شرکت ها در این پارک سریعتر خواهد بود

وی با بیان اینکه شرکت های منتخب در سه بخش رشد، پارک و نیروی محرکه حمایت می شوند، گفت: در حال حاضر حدود 500 شرکت فناور در کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی راه اندازی شده است که امیدواریم 50 شرکت داشته باشیم. مرحله اول و سپس تا زمان پذیرش 100 شرکت.

مدیر پارک صنعت نفت روند کند پذیرش شرکت‌های این پارک را ارزیابی‌هایی که زمان بر است، دانست و یادآور شد: از سوی دیگر شرکت‌های منتخب شرکت‌های بزرگی هستند که نمونه آن یکی از شرکت‌ها است. در این زمینه فعالیت می کنند. طراحی و ساخت کلاس بین المللی سانتریفیوژها و جداکننده ها و ممکن است استارت آپ های دیگری را در آینده توسعه دهند. امیدواریم چنین شرکت های بزرگی در این پارک مستقر شوند تا این شرکت ها بتوانند به توسعه حوزه هایی مانند کاتالیست ها، مواد افزودنی، مجوزهای پتروشیمی و کارخانه های آزمایشی کمک کنند.

وی با بیان اینکه انتخاب شرکت ها توسط دلالان انجام می شود، تصریح کرد: این پارک وابسته به وزارت نفت است که هیئت امنایی متشکل از وزیر علوم، وزیر نفت، معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور است. سازمان برنامه و بودجه و 3 تا 5 نفر شخص فیزیکی که اعضای هیات امنای پارک هستند و معمولا این افراد جزو مدیران عامل شرکت های اصلی وزارت نفت هستند.

ایجاد پردیس نفت در مناطق نفت خیز

کفایتی با بیان اینکه اعتبارات این پارک توسط شرکت ملی نفت تامین می شود، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم علاوه بر تهران در سایر استان های نفتی کشور نیز پردیس های نفتی ایجاد کنیم.

وی ابتدا با بیان اینکه باید پردیس پتروشیمی در ماهشهر و پردیس گاز در عسلویه ایجاد شود، یادآور شد: در نظر داریم هر چه سریعتر این پردیس ها در استان های نفتی مانند خوزستان و بوشهر و این پردیس های تحقیقاتی در فارس راه اندازی شود. ، اقامت در اصفهان. و استان های مازندران در مرحله دوم قرار دارند.

به گفته وی، پارک صنعت نفت در ری شهر (تهران) در زمینی به مساحت 35 هزار هکتار احداث شده است.

مدیر پارک صنعت نفت به یکی دیگر از دلایل کندی راه اندازی شرکت های فناور در این پارک اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های فعلی فضا برای راه اندازی کامل شرکت ها در این وسعت 35 هزار هکتاری آماده نیست. ، برخی از شرکت ها افراد غیر ساکن در این پارک مجاز هستند و پس از اجرای عملیات عمرانی و عمرانی شرایط برای ایجاد شرکت های بیشتر فراهم می شود.

اولویت های توسعه فناوری در پارک نفت

کفایتی مناطق بالادست نفتی را از اولویت های این پارک برشمرد و تصریح کرد: در شرکت ملی نفت ستاد تحول تشکیل شده و امیدواریم به یک سری پروژه هایی که کشور تشویق و نیاز دارد دست پیدا کنیم. با مشارکت سایر بخش های صنعت نفت و شرکت های دانش بنیان بسترسازی کنیم.

وی افزود: این همکاری در حوزه چاه های غیرفعال اجرا شد و این همکاری به سایر بخش های صنعت نفت نیز تعمیم خواهد یافت.

طبیعت دوگانه پارک نفت

رئیس پارک صنعت نفت در پاسخ به این سوال که آیا دوگانه بودن این پارک به فعالیت آن آسیبی نمی زند، با تاکید بر اینکه وزارت علوم در این زمینه سخت گیری نکرده است، توضیح داد: این پارک ملی است و اعضای آن متولیان آن نیز حضور وزیر علوم است و نیازهای این صنعت متعلق به وزارت نفت است.

وی ادامه داد: تاکنون همکاری سازمان های مرتبط خوب بوده است.

انتهای پیام