اقتصادی

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی چه می‌گوید؟

سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی با توجه به الزامات شبکه ملی اطلاعات و با هدف ترویج استفاده از فضای مجازی و حمایت از خردسالان، کودکان و نوجوانان تدوین و در نهایت به تصویب رسید.

به گزارش خبر فوری، حفاظت مجموعه ای از اقدامات مثبت و منفی است که کودکان و نوجوانان برای ایجاد شرایط مناسب برای فضای مجازی قابل استفاده، سالم و قابل زندگی و مصون نگه داشتن آنها از آسیب های ناشی از آن انجام می دهند. از جمله اهداف اجرای طرح حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی می توان به موارد زیر اشاره کرد: تامین فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در فرهنگ اسلامی – ایرانی برای استفاده صحیح از فضای مجازی و جلوگیری از آسیب های احتمالی.

سیاست های اصلی این سند توسعه محیط های حفاظت شده برای خردسالان، کودکان و نوجوانان مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات، با محتوای متنوع و جذاب و قابلیت پاسخگویی به نیازهای ضروری ارتباطی و محتوایی آنها، اطلاع رسانی، افزایش آگاهی، برای توانمندسازی والدین و مربیان و وظیفه اصلی خانواده هدایت، حمایت و مراقبت، طبقه بندی کلیه مطالب و خدمات بر اساس سن، جنسیت، ویژگی های جسمی و فرهنگی و ایجاد اطمینان و اطمینان است.

توسعه همکاری های بین المللی در زمینه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن، در زمینه مراقبت های روانی و اجتماعی از خردسالان، کودکان و نوجوانان در برابر آسیب های ناشی از فضای مجازی به ویژه افراد آسیب پذیر و آسیب دیده و سایر سیاست های کلان. این سند اعلام شده است

همچنین در ماده 4 این سند اقدامات کلان و تقسیم کار ملی و … مدیریت و استراتژی، ایجاد محیط حفاظت شده، حمایت و مراقبت، پرورش و ارتقای سواد فضاهای مجازی، تعاملات بین المللی برای توسعه محتوا و خدمات طبقه بندی شده. ذکر شده

به عنوان مثال در بخش مربوط به ایجاد محیط حفاظت شده، ایجاد زیرساخت و خدمات اولیه و درایورهای محیط های مجازی محافظت شده شامل احراز هویت و دسترسی طبقه بندی شده، نظارت والدین، گزارش. , خدمات پرداخت و مقررات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان های مورد نظر اعلام کرده است که دارندگان مجوز باید ظرف مدت شش ماه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را برای توسعه زیرساخت ها و خدمات اساسی در آن محیط ارائه دهند.

همکاری وزارت ارتباطات با وزارت آموزش و پرورش در ساخت و ترویج فرهنگ سوادآموزی در فضای مجازی، اطلاع رسانی سوادآموزی در فضای مجازی، ارتقای محتوا و خدمات در محیط مجازی که آموزش داده می شود ذکر شده است. و حفاظت و نحوه استفاده از امکانات تعبیه شده در آن محیط توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

یا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت امور خارجه برای رعایت استانداردها و ضوابط جمهوری اسلامی ایران در معاونت تعاملات بین‌الملل برای تعامل مؤثر و هم افزا با کشورها، ارائه‌دهندگان خدمات خارجی و سازمان‌های بین‌المللی. موضوعات برجسته شامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و قوه قضاییه است.

اخیراً در همین راستا بود پروژه ای به نام 456 (اینترنت برای کودکان و نوجوانان). به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای عالی فضای مجازی ارائه شد.

در آن زمینه عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وی با تاکید بر اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است اما به اندازه کافی به آن پرداخته نشده و شاید به آن پرداخته نشده است، گفت: سابقه بحث حمایت از کودکان در فضای مجازی ادامه داشته است. در دنیا نزدیک به دو دهه و در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 فعالیت های خوبی در کشور انجام شد، اما کمتر به این حوزه توجه شد و اقدامات انجام شده ناکافی و یا ناهماهنگ بود. با چارچوب فرهنگی شهر ما

به گفته وی، بر اساس تکالیف در نظر گرفته شده در سند حمایت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره، فضای امنی را برای کودکان در فضای مجازی فراهم کند. کمتر در معرض محتوای نامناسب قرار گرفتن موسسات فرهنگی و همچنین ایجاد محیطی امن و مناسب با سن و محتوا برای کاربر از دیگر وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و با همکاری بسیار خوب است. خانواده ارتباطات کشور و بالاتر اپراتورهای تلفن همراه امکان پذیر است.

بر اساس این گزارش، با راه اندازی سرویس اینترنت کودکان و نوجوانان (سرویس 456)، خانواده ها برای محافظت از فرزندان خود در فضای مجازی سه راه در اختیار خواهند داشت: خانواده ها با شماره گیری *456، در مرحله دوم از طریق وب سایت و ثالثاً از طریق اپلیکیشن 456 این امکان را دارند که دسترسی به اینترنت فرزندان و نوجوانان خود را با توجه به سن و شرایط خود تعریف و مدیریت کنند.

همچنین گزینه انعطاف پذیرتر دیگری در قالب یک درخواست ارائه می شود. تا آن حد والدین می‌توانند انتخاب کنند که کدام سرویس‌ها، سایت‌ها یا برنامه‌ها را برای فرزندان خود فعال کنند و سطح دسترسی منحصربه‌فرد مرتبط با هر یک از اعضای خانواده را تعریف کنند. یکی دیگر از کارهایی که در طول زمان انجام شده و نمونه ای از آن در کشورهای اروپایی فعال شده است، دسترسی ایمن به خدمات اساسی و مهم مانند موتورهای جستجو و دایره المعارف ها است تا کودک در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرد. ، و این خدمات در قالب یک وب سایت هفتگی گذشته در دسترس عموم قرار گرفته است.

این سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است ارتباط در دسترس

انتهای پیام