اخبار عمومی

هویت اقوام فرصتی برای تقویت تعلق اجتماعی

اگرچه به همت فعالان فرهنگی و هنری و فعالان اجتماعی ۱۵ سال است که در این روز یا هفته، ابتدا در تهران و سپس در استان مازندران حضور دارم، اما دوست دارم از این یادداشت برای تجدید ارادت استفاده کنم. از تمامی این کارآفرینان تشکر و قدردانی کرد.کسانی که صادقانه و مجدانه در راه آبادانی و سربلندی استان و اعتلا و تقویت فرهنگ مازندران تلاش کردند. از جمله این مراجع می توان به فرهود جلالی کندلوسی، جلال فرهنگ مازندرانی و یادگار خالق مجموعه پارپیرار که در نامگذاری این مناسبت بی بدیل بود اشاره کرد. «فرهودی» که این روزها می پیوندد. 56 سالگرد تولدشان هم هست، همیشه برای مردم ایران به ویژه مازندرانی ها آرزوی مهربانی، شادی و شادی داشتند.

امسال اگرچه موسسه فرهنگی هنری پرگیرار و اعضای انجمن پرگیرار با همکاری انجمن های مازندرانی و علاقه مندان به عرصه فرهنگ و هنر ساکن تهران و سازمان های مرتبط اقدام به برگزاری مراسمی کرده اند، اما شرایط جامعه و مردم با درک شرایط کنونی، از جمله، سال‌ها جشن‌ها و رویدادهای فرهنگی در تهران توسط موسسه فرهنگ و هنر پرپیرار برگزار نمی‌شود، اما معتقدم تقویت هویت فرهنگی از جمله هویت اقوام، فرصتی برای تقویت اجتماعی است. انسجام و تعلق است و این توانایی را نباید خاموش کرد یا نادیده گرفت.

یکی از مسائلی که در همه جوامع باید به آن توجه شود بحث تقویت هویت فرهنگی است. تقویت هویت فرهنگی از جمله فرهنگ اقوام موجب تقویت همبستگی جامعه و علاوه بر آن افزایش انسجام و نشاط اجتماعی جامعه می شود. یکی دیگر از مزایای تقویت هویت فرهنگی، اجتماعی شدن مناسب افراد است، یعنی زمانی که افراد هویت خود را بشناسند و جامعه پذیری بهتری رخ دهد. هویت فرهنگی شامل باورها، زبان، آداب و رسوم و … است و طبیعتاً در چنین جامعه ای مردم مانند درختی که ریشه در خاک دارد در برابر طوفان ها مقاوم خواهند بود. بارها در سخنان و صحبت‌هایم و در گفت‌وگوهای مختلف به این نکته اشاره کردم که باید توجه کنیم، بسیاری از مراسم‌های ملی و قومیتی ما در راستای ترویج ارزش‌هاست و بار اجتماعی دارد. امروزه در برخی کشورها مثلاً برای شادی و خوشحالی به طرف هم گوجه می اندازند یا دچار حوادث خطرناکی می شوند در حالی که شادی را منتقل می کنند، مفاهیم اجتماعی و فرهنگی هم دارند و ما مراسم و آیین هایی داریم که باید حفظ شود.

به امید روزهای بهتر برای کشور عزیزمان ایران

سید حسن موسوی چلک – دستیار پارپیرا

233233