اقتصادی

نقشه ۴ میلیارد دلاری دولت برای حل مشکل آلودگی وسایل نقلیه

با سرد شدن هوا، بار دیگر ماجرای تکراری آلودگی هوا مطرح شد، این بار زمزمه معرفی خودروهای برقی شکل جدی تری به خود گرفته است، دولت چهار میلیارد دلار برای رفع آلودگی اختصاص داده است. وسایل نقلیه از محل مصرف سوخت.

به گزارش خبر فوری، آلودگی هوا چندین مقصر اصلی دارد، اما در این میان نقش بخش حمل و نقل برجسته‌تر است و بر اساس بررسی‌های انجام‌شده در تراز انرژی کشور، ۷۰ تا ۸۰ درصد ذرات معلق . آنها سهم بخش حمل و نقل تولیدی در کشور را تشکیل می دهند و به همین دلیل اخیراً دولت بیشتر روی این بخش تمرکز کرده است.

تضاد تولید و مصرف سوخت، وزارت نفت را به سرمایه گذاری در توسعه خودروهای برقی ترغیب کرده است، هر چند پیش از برنامه اول توسعه اقتصادی تضادهایی وجود داشت و این تضاد تا پایان برنامه پنجم ادامه داشت، اما زمانی که این برنامه راه اندازی شد در 2017. در فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولیدکننده بنزین در کشور است، به سمت تعادل مثبت بین تولید و مصرف حرکت کردیم تا اینکه به رقم قابل قبولی برای وضعیت تولید بنزین در کشور رسیدیم. در سال 2018 تراز مثبت داشتیم که اولین بار بود. در سال های اخیر به سمتی رفته ایم که تعادل بین تولید و مصرف عدد مثبتی داشته است.

در سال 2018 مصرف بنزین به 100 میلیون لیتر در روز رسید که با استفاده از سیستم هوشمند سوخت و سهمیه بندی این میزان به 72 میلیون لیتر کاهش یافت، اما در شرایط فعلی شاهد سیر صعودی مصرف بنزین هستیم. کشور، تا آنجا که ممکن است واردات جدید وجود دارد. سعید مداح مروج، معاون هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در این خصوص اظهار داشت: «با توجه به میزان مصرف، مجبور شدیم از تمام پتانسیل‌های کشور استفاده کنیم و در سال گذشته نیز این امر موجب شده است تا در سال 2018، شاهد استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور باشیم. با توجه به میزان مصرف، میانگین تولید روزانه 97 میلیون لیتر بوده و امسال از ابتدای سال تا امروز میزان تولید 103.5 میلیون لیتر در روز است.

به گفته وی، تقریباً با کمک پالایشگاه فرآوری نفت خام و پالایشگاه ستاره خلیج فارس که پالایش کنسانتره است، می‌توانیم از مدل‌های فرآیندی منحصربه‌فردی که در هر یک از این واحدهای متوسط ​​ایجاد شده است، استفاده کنیم. شرایط و به بهره برداری رسیده و از 103 به 105 میلیون لیتر بنزین تولیدی در روز به 112 میلیون لیتر افزایش یافته است. هماهنگی است و زمان خاصی برای آن وجود ندارد باید از همه ظرفیت های کشور از جمله انبارهایمان استفاده کنیم.

مدیر هماهنگی تولید و نظارت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: در صورت ادامه این روند مصرف در نیمه دوم سال آینده یکی از واردکنندگان بنزین خواهیم بود.

حمید حسینی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبر فوری، گفت: بنزین و گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌های دارای استاندارد یورو 3 به وضوح آلودگی‌های بیشتری را در شرایط ایجاد می‌کنند. سرمایه گذاری هوا، امروزه تولید PPM گازوئیل در پالایشگاه های ما 10000 تا 15000 واحد گوگرد دارد در حالی که در دنیا 10 یا نهایتا 50 است، این اعداد. مقدار خطرناک گوگرد موجود در گازوئیلی که مصرف می کنیم را نشان می دهد.

به گفته وی، پس از توافق برجام، تقریباً همه پالایشگاه های کشور با کره جنوبی، ژاپن و سایر کشورها قرارداد بستند و تصمیم گرفتند که پالایشگاه های کشور با همکاری آنها نوسازی و بازسازی شوند و یا سرمایه گذاری در کیفیت انجام شود. بهبودی که متأسفانه خروج آمریکا از برجام این رویداد را چندان عملیاتی نکرد و امروز تنها دو پالایشگاه در کشور مانند اراک و ستاره خلیج فارس وجود دارد که تقریباً محصولات مورد نیاز را تولید می کنند. . اما سایر پالایشگاه ها استانداردهای لازم را ندارند و محصولات آنها کیفیت قابل قبولی ندارد.

کمبود بنزین و کاهش کیفیت آن، وزارت نفت و دولت را بر آن داشت تا برای رفع این مشکل اقداماتی انجام دهند. حمل و نقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان تصمیم به نجات آن گرفته شد مصرف سوخت 4 تریلیون دلار باید برای کاهش آلودگی هوا هزینه شود تا 346000 وسیله حمل و نقل جدید و کارآمد از جمله اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و موتورسیکلت برقی یا گازی فراهم شود.

به گفته شهریار زینی، مدیر توسعه فناوری های نوین خودرو و طرح های بزرگ فضایی، دولت نیز سه سال پیش برنامه هایی در این راستا را در دستور کار قرار داد، اما نبود منابع مالی کافی مانع از اجرای این طرح شده است. معاون حمل و نقل پیشرفته، علمی و فناوری ریاست جمهوری آذرماه گفته بود که از 6 ماه پیش وزارت کشور با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همکاری می کرد و توانستیم امضا کنیم. یک قرارداد تولید هزار اتوبوس بیایید این وزارت برق را تمام کنیم. این قرارداد هنوز اجرایی نشده اما به مرحله نهایی رسیده و محدوده فنی این پروژه مشخص شده است.

به گفته وی، برای این کار 5 شرکت داخلی مشارکت دارند که دو شرکت دانش بنیان بوده و توانسته اند 70 درصد تولید اتوبوس های برقی را بومی سازی کنند و 3 شرکت دیگر حدود 30 درصد تولید داخلی را در اختیار دارند. با توجه به تجربیات خوب و موفق در زمینه اتوبوس های برقی، امیدواریم قراردادهای مربوطه نیز منعقد شود. چرا که اعتبار این پروژه از سوی وزارت کشور تامین شده و کارهای نهایی مانند تعیین تکلیف جایگاه های شارژ تا زمان تکمیل قرارداد تولید اتوبوس های برقی مانده است.

زینی در تشریح دلایل عدم ثبت نام این دو خودروی برقی تصریح کرد: نمونه اولیه اتوبوس دانش بنیان که در حال ساخت است حدود 40 تا 50 هزار میلیون تومان هزینه طراحی و توسعه دارد و در صورت تمایل انجام می دهد. تست در صورت ثبت نام به همان میزان باید هزینه پرداخت کند و در صورت پرداخت تمامی این هزینه ها مشکل اصلی که باقی می ماند وجود مشتری برای این محصول نهایی است.

کمبود سرمایه دلیل اصلی عدم توسعه خودروهای برقی است، به نظر می رسد با آخرین تصمیم دولت اتفاقات جدیدی در این زمینه برگزار شود و حداقل شاهد حضور خودروهای برقی در بین مردم باشیم. بخش حمل و نقل کشور از سوی دیگر با اجرای این طرح، دولت از واردات بنزین معاف می شود، اما باید توجه داشت که اجرای این طرح نیازمند زیرساخت ها است و بهتر است دولت قبل از شروع، زیرساخت های اصلی خود را تامین کند. این کار تا مشکل دیگری پیش نیاید و بار دیگر شاهد یک پروژه نیمه تمام باشیم.

انتهای پیام