اقتصادی

چرا حریف رقبای صادراتی نمی‌شویم؟

یکی از اعضای اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه تولیدکنندگان رقیب ترکیه و چین در شرایط بسیار بهتری قادر به صادرات هستند، گفت: تولیدکنندگان ترک و چینی با تعرفه صفر به روسیه پوشاک صادر می کنند، هشت عدد دارند. با مشوق 20 درصدی می توانند ال سی باز کنند و هیچ مشکل و هزینه ای برای تولیدکنندگان ایرانی برای انتقال پول به سیستم بانکی نداشته باشند.

مجید افتخاری در گفت وگو با خبر فوری، اظهار کرد: دولت به ما می گوید چرا به روسیه پوشاک صادر نمی کنید؟ اگرچه باید توجه داشت که بازارهایی وجود دارد که روابط دیپلماتیک با ایران در زمینه صادرات مناسب است، اما شرایط صادرات در کشور ما پیچیده است.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان ترک و چینی رقیب در شرایط بسیار بهتری توانایی صادرات را دارند، تصریح کرد: تولیدکنندگان ترک و چینی با نرخ صفر به روسیه پوشاک صادر می کنند، مشوق های 8 تا 20 درصدی دارند، می توانند ال سی و مشکلات را باز کنند. و تولیدکنندگان ایرانی مجبور به پرداخت حواله به سیستم بانکی نیستند.

به گفته یکی از اعضای مدیریت اتحادیه پوشاک، تولیدکنندگان ایرانی مجبورند 10 تا 20 درصد لباس صادر کنند، مشوق صادراتی ندارند و ال سی، بیش از 10 درصد برای انتقال پول باید بپردازند و مشکل دارند. چندین نرخ ارز مختلف

افتخاری با بیان اینکه صادرات برای تولیدکنندگان ایرانی توجیه و منطق ندارد، تصریح کرد: دولت می گوید صادرات راه نجات کشور است اما تسهیلات نمی دهد.

به گفته وی، ارزش صادرات پوشاک ایرانی سالانه بین 130 تا 140 میلیون دلار است. البته سال گذشته در نتیجه رشد طالبان، بخشی از صادرات آن به افغانستان نیز کاهش یافت.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه پوشاک افزود: حضور کارفرمایان سایر کشورها در ایران و خرید کالا خود صادرات محسوب نمی شود. صادرات باید سطح تولید را بالا ببرد، دانش فنی وارد کند و منابع ارزی را به کشور منتقل کند.

چرا یک زیپ اضافه می کنیم؟

وی در خصوص واردات زیپ به کشور با اشاره به تنوع استفاده از زیپ، گفت: زیپ نه تنها برای پوشاک استفاده می شود بلکه در سایر محصولات مانند کیف، کفش، پتو، لوازم خانگی، وسایل خواب و … نیز استفاده می شود.

افخاری با اشاره به اینکه در صنعت پوشاک زیپ باید دارای طرح و رنگ متفاوت باشد، تصریح کرد: کیفیت زیپ نیز در این صنعت بسیار مهم است. زیرا به عنوان مثال اگر ژاکتی دارای زیپ بی کیفیت باشد، ارزش کل محصول زیر سوال می رود.

به گفته این عضو مدیریت اتحادیه پوشاک، فناوری روز برای تولید زیپ در کشور وجود ندارد و تنوع و کمیت تولید زیپ نسبت به مصرف آن کم است. ، این محصول وارداتی است. در برخی موارد، تولید مدل های مختلف در حجم کم برای تولیدکنندگان زیپ به صرفه نیست. بنابراین واردات یک مشکل طبیعی است.
وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان از کیفیت زیپ های داخلی گلایه دارند، تصریح کرد: برخی از این زیپ ها وابسته به تکنولوژی روز نیستند یا برای بازاری غیر از پوشاک تولید شده اند. بنابراین زیپ های وارداتی از نظر کیفیت و تنوع معادل داخلی وجود ندارد.

افتخاری همچنین دلیل فعالیت تولیدکنندگان زیپ خانگی کم ظرفیت را کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد و گفت: همه صنایع با این مشکل مواجه هستند و با ظرفیت کم کار می کنند.

انتهای پیام