اخبار عمومی

عید مبعث و مسئولیت ما

این عید همچنین عید اندیشه اسلامی است. امروز یک روز حدود نیم قرن پیش را به یاد می آورم. تهران در شهریور 1347 در م institutionسسه ای تازه تأسیس جشن ویژه ای برگزار کرد: پانزدهمین سالگرد زنده شدن حسینیه ارشاد. این جشن که شامل سخنرانی ، شعر و سرود بود ، تفاوتهای زیادی با سایر مراسم مذهبی آن سازمان داشت.

برنامه سخنرانی ها در آگهی موسسه در روزنامه منتشر شد و اکنون که این اطلاعیه را بررسی می کنیم ، می بینیم که موضوعات و سخنرانان متنوعی بدون ادعای چنین هدفی ، برنامه درسی را به این برنامه می دهند: “خوشبختانه ، در اوایل قرن پانزدهم تبرک پیامبر (ص) به همه خواهران مسلمان و اعلام کرد که به منظور گرامیداشت این روزهای خوب ، مجموعه ای از مقالات علمی ، پژوهشی و تاریخی در مورد جنبش و هویت اسلامی در سراسر جهان دعوت شده و دانشمندان و معلمان علاقه مند آن را همراهی می کنند. پیامبر اکرم بی نظیر حضرت محمد (ص) آنلاین استادان 2 جلد کتاب عالی با عنوان Besets در اوایل قرن 15 جمع آوری و منتشر کرده است. درباره پیامبر اکرم (ص) و آغاز بعثت ، یک رقابت از استادان برای انتخاب برندگان جایزه اول و سوم از صد و بیست شعر و رایحه ، و جوایز برای هر یک از آنها e برای کشتن نیز هست. به عنوان یک برنامه مدت زمان 5 چهارشنبه شب ، 15:00 بعد از ظهر 6/5 و 9/5 بعد از ظهر و جمعه و یکشنبه صبح به شرح زیر است: عناوین برخی سخنرانی ها نیز جالب بودند: فارسی ، سخنرانی دکتر ناظرزاده کرمانی درباره خدمات فارسی به اسلام در شعر فارسی ، سخنرانی شریعتی دکتر صدربلاغی در مورد “تصویر محمد (ص)” ، سخنرانی آقای صدربلاغی در “کوه حرا” ، سخنرانی آقای محمد تقی شریعتی در “مکاشفه محمدی” ، “صحبت های مطهری مطهری در مورد اسلام و نیازها” دنیای امروز “.

جالب است که یک برنامه برای زنان نیز وجود داشت: “در روز رستاخیز ، این برنامه به زنان اختصاص داده می شود و آنها این کار را انجام می دهند.” جدا از ویژه برنامه های این جشن ، انتشار کتاب “محمد خاتم پروفسور (علیه السلام)” در 2 جلد تحولی در ادبیات مذهبی آن زمان ایجاد کرد و کاملاً جدید بود. این مجموعه هنوز خواندنی و مهم است ، خصوصاً اینکه بسیاری از نویسندگان آن در زمینه های تحقیق ، تدریس و اندیشه از شهرت زیادی برخوردار بودند مانند استاد مجتبی مینوی ، دکتر عبدالحسین زرین کوب و دکتر سید جعفر شهیدی و دکتر زریاب خویی برخی از نویسندگان این مجموعه از مشهورترین و تأثیرگذارترین چهره ها در اندیشه اسلامی معاصر بودند و یک دهه بعد رهبران انقلاب اسلامی مانند شهید مطهری ادعا کردند این مراسم و مجموعه را تشکیل دادند و مقاله دکتر شریعتا “چهره محمد”. شهید مطهريك توجه بسياری را به خود جلب كرد و شهيدان باهنر و هاشمی رفسنجانی در زمان وحی مقاله ای درباره جهان نوشتند.

یا باید به مقاله خواندن “کارنامه اسلام” از دکتر زرین کوب اشاره کنیم که بعداً به کتابی مستقل و از آثار افتخاری دکتر زرین کوب تبدیل شد. مقاله طولانی “از نگاه اسلام مسیحی” نوشته پروفسور مینوی یکی از خواندنی ترین آثار وی است و این روزها مصادف با دیدار تاریخی پاپ فرانسیس (آیت الله سیستانی نجف) در روزهای بعثت پیامبر اکرم (ص) است. ). تاریخی بسیار مهم به نظر می رسد. به هر حال ، در آن زمان متفکران و اندیشمندان دینی می توانستند با بضاعت محدود و بدون استفاده از حمایت دولت معاد را جشن بگیرند و بر ماهیت پیامبر اکرم (ص) به عنوان نقطه ارتباط مسلمانان تأکید می ورزیدند. اندیشمندان و اندیشمندان بزرگ قرن گذشته و دیدگاه های متفاوت و متنوع حضور و تأثیر اسلام و پیامبر (ص) را در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی نشان می داد. جالب است که عصر جدید تهران با قرآن از زمان X. طهماسب صفوی در قرن دهم آغاز شد. ما می دانیم که اولین حصاری که شهر تهران را تقریباً 500 سال پیش مشهور کرد دارای 114 برج و قلعه بود و در هر کدام از آنها یک سوره از قرآن قرار داده شده بود.

این دیوار به تدریج توسط نرده ها و ساخت و سازهای بعدی تخریب شد و فقط قسمت کوچکی از آن باقی مانده است که امروزه در شرایط خوبی نیست و هر روز توسط دستان مردم آن زمان آسیب می بیند و اگر وضعیت به زودی ادامه یابد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد ردی از آخرین بنای یادبود صفوی. پانزدهم ما در آستانه بازگشت قرن هستیم ، و ایرانیان منشأ تاریخ خود را بسیار واضح توضیح دادند ، حتی مانند سایر مسلمانان ، مهاجرت به مدینه پیامبر (ص) یک حرکت تمدن و تمدن بود ، اما تنظیم تقویم همانطور که خورشید به مقادیر دیگر نگاه می کند او آنها را داشت و آنها را نگه داشت و این دقت و هوش را می توان در موارد دیگر نیز جستجو کرد. یازده سال پس از انتشار مجموعه ای ارزشمند و ماندگار از پیامبران محمد خاتم (ص) ، جمهوری اسلامی در کشور تاسیس شد و این انتظار در جایی که ما باید در اوایل قرن حاضر به فکر کشور باشیم چندان منطقی نیست. و به ویژه در پایتخت ایران. پیامبر (ص) باقی بماند و نمادی از وحدت بین ایران و سایر ملتها باشد. شاید خیلی دیر نباشد: حداقل در زمینه شهرنشینی می توان آخرین بنای تاریخی دوره صفویه را حفظ کرد و برج ها و قلعه های دیگری را نیز شناسایی کرد و به همین ترتیب می توان این پیوندهای تاریخی را بازیابی کرد. . عید سعید فطر بر همه مسلمانان مبارک باد.

* عضو شورای شهر تهران
چهارشنبه ، 20 اسفند در روزنامه همشهری منتشر شد