اخبار فرهنگی

نقش جاوید زنان در قیام عاشورا؛ حماسه، حکمت، مسئولیت

نقش جاودانه زنان در قیام عاشورا؛  حماسه ، خرد ، مسئولیت

خبر فوری / قم تاریخ نشان داده است که زنان مستقیم می توانند برای رسیدن به بالاترین سطح مردان در کنار مردان قدم بردارند و برای حفظ و تلاش برای وحدت اسلام تلاش کنند و نمونه بارز این مردان مشهور زنانی هستند که در حماسه عاشورا شرکت کردند و نقش آفرینی کردند. آنها همچنان جاودانه بودند.

تاریخ عاشورا نشان داد که زنان می توانند برای رسیدن به بالاترین سطح مردان در کنار مردان و شهدای اسلام گام بردارند و این می تواند مبارزه ای ثمربخش و معنی دار برای احیای اسلام باشد. زنان جنبش حسینی نشان داده اند که حضور آنها در حوزه های سیاسی و اجتماعی تنها مختص مردان نیست ، بلکه آنها نیز باید در این حوزه حضوری جدی و فعال داشته باشند ، جایی که دین تنها می تواند به حفظ و احقاق حقوق بستگی داشته باشد. به ممکن است قیام آنها به صحنه بیاید. از این نظر ، حضور بورا هاشم و دیگر زنان در حماسه عاشورا قابل مطالعه و تفسیر است.
در این میان ، حضور عقیله بنی هاشم ، حضرت زینب (س) و دیگر زنان در خانواده امام حسین (ع) مهمتر از این دوستی ، اراده و خواست خداوند امام حسین (ع) است؛ “به خواست خدا ، ما سقف را رانندگی می کنیم.” اگرچه دولت اموی اسیران را برای رعب و وحشت دیگران برد ، اما از این فرصت برای انتقال خون شهدای کربلا و آشکار شدن چهره بنی امیه استفاده کردند و از وسایل مختلف از جمله خطبه های پرشور آنها برای شرمندگی یزید استفاده کردند.
کتاب «نقش زنان در حماسه عاشورا» نوشته محمدصادق مزینانی و انتشارات موسسه بوستان کتاب نقش و حضور مسئولانه زنان را در تمام مراحل نهضت حسینی به وضوح نشان داده است.
این کتاب با مقدمه شروع می شود و با شش بخش ادامه می یابد. قسمت اول به بررسی بازی های حماسی و نقش آفرینی زنانی می پردازد که قبل از حماسه عاشورا در نهضت حسینی مشارکت داشته اند.
در قسمت دوم ، درباره زنانی که هاشمی نیستند بحث شده است. زنانی که در کربلا بوده اند و با تشویق شوهران یا فرزندان خود یا مشارکت مستقیم در نبرد با دشمنان ، در حرکت امام حسین (ع) مشارکت داشته اند.
بخش سوم نقش کلی زنان هاشمی و وابستگان آنها و تحریف جنبش عاشورا را بررسی می کند و بخش چهارم نقش ویژه زنان هاشمی را در سه فصل بررسی می کند.
بخش پنجم به واکنش دو گروه زنان در دو فصل اشاره می کند ، بنابراین در فصل اول این بخش ، نویسنده زندگی و شجاعت زنانی را توصیف می کند که شوهران آنها از ارتش یزید و ابن زید بودند ، اما این زنان حسین یا حداقل احساس به امام حسین (ع) و در فصل دوم با خواندن و اجرای مراسم عزاداری برای زنان به حرکت حسینی کمک کرد.
نویسنده این اثر قبلاً تحقیقاتی در مورد “نقش زبان معاصر در بازیابی وقایع عاشورا در اشکال هنری” انجام داده است. از آنجا که بخش قابل توجهی از این تحقیق مربوط به زنان عاشورایی است ، قسمتهای پایانی و ششم کتاب ارائه شده است. این امر ما را به شناخت بسیاری از خرافات و تحریفات منتسب به اهل بیت (ع) به عنوان یک زبان مدرن می رساند.

انتهای پیام