اخبار جامعه

شدیدترین سیل دهه اخیر در شمال چین با خسارات گسترده + ویدئو

روزنامه «پکن دیلی» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که بارندگی‌های شدید و سیل‌آسا در پکن، پایتخت چین تاکنون ۱۱ کشته برجای گذاشته و ۲۷ نفر دیگر نیز همچنان مفقود هستند.

به گزارش خبر فوری به نقل از اسپوتنیک، پیش از این شمار قربانیان این بارندگی‌های شدید و سیلاب در مناطق شمالی کشور دو نفر اعلام شده بود.

شدیدترین بارندگی در یک دهه اخیر که به احتمال زیاد پیامد توفان اخیر موسوم به «دوکسوری» است در مجموع ۴۴ هزار و ۶۷۳ نفر را در ۱۳ منطقه پکن تحت تاثیر قرار داده است.

همچنین حدود ۱۲۷ هزار نفر نیز تخلیه شده اند. خسارات اقتصادی گسترده و کم‌سابقه ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب در این شهر هنوز محاسبه نشده است.

صبح امروز سازمان هواشناسی این شهر به نشانه کاهش بارندگی، سطح هشدار را از قرمز به نارنجی و زرد تغییر داد.

بر اساس داده های ایستگاه هواشناسی پکن، این کلانشهر از عصر شنبه تا صبح روز گذشته (دوشنبه) به طور متوسط ​​۲۶۰ میلی متر بارندگی را ثبت کرده است.

توفان «دوکسوری» که پیش از این فیلیپین را درنوردیده بود، منجر به بارندگی‌های شدید دو روزه در پکن شده، در مناطق شمالی این کشور خسارات وسیعی برجای گذاشته، بسیاری از مسیرها و جاده‌ها را تخریب کرده، به زیرساخت‌ها آسیب رسانده و سیل شدید ناشی از آن خودروها را با خود برده است.

در همین حال «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین امروز به مقامات محلی دستور داد تا تمام تلاش خود را برای نجات افراد مفقود یا گرفتار شده به کار گیرند.

شی جین پینگ در این باره گفت: نیروهای امدادی در همه مناطق باید تمام تلاش خود را برای نجات افراد مفقود یا گرفتار شده به کار گیرند. همچنین ارائه کمک های پزشکی کامل به مصدومان و کمک های روانی به بستگان قربانیان ضروری است.

رئیس جمهوری چین همچنین بر ضرورت ترمیم زیرساخت های آسیب دیده در اسرع وقت و بازگرداندن شرایط عادی زندگی تاکید کرده است.

چین مانند بسیاری از کشورهای نیمکره شمالی، امسال (۲۰۲۳) شاهد تغییرات شدید آب و هوایی بوده است و از اوایل ماه ژوئیه با موج گرما نیز دست و پنجه نرم می کند.

این سیل‌ها تازه‌ترین نمونه از رویدادهای شدیدی است که چین امسال تجربه می‌کند. این کشور امسال مکررا دمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده که دانشمندان می‌گویند بر اثر تغییر اقلیم تشدید شده است.

دمای زمین از زمان شروع عصر صنعتی تاکنون ۱.۱ درجه گرمتر شده و اگر کشورها به شدت از تصاعد گازهای گلخانه‌ای کم نکنند، روند گرمایش ادامه خواهد یافت.

با گرمتر شدن هوا، رطوبت بیشتری در اتمسفر ذخیره می‌شود که بارندگی شدیدتر در مدت زمان کوتاه‌تر و گاه در ناحیه‌ای محدود را به دنبال دارد.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.