اخبار جامعه

کیفیت آب‌های زیرزمینی زاینده‌رود کاهش یافته است

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که با توجه به کاهش کیفیت آب های زیرزمینی در حوضه رودخانه زاینده ، اقدامات لازم جهت کاهش کیفیت آب در این مناطق و تصفیه آن از منابع آلاینده انجام می شود.

به گزارش خبر فوری ، با پیشرفت جوامع و افزایش جمعیت ، تقاضای آب افزایش یافته و کیفیت آب به یکی از مهمترین چالش های کشورها تبدیل شده است. در مناطق خشک و نیمه خشک ایران ، خشکسالی و سوء مدیریت منابع آب کشور باعث تشدید درگیری های آب شده است.

زاینده رود بزرگترین رودخانه دشت های مرکزی ایران است. سرچشمه آن در کوه های مرکزی زاگرس است و به تالاب گاوخونی سرازیر می شود. استان اصفهان یکی از استان های کمیاب آب کشور است و دارای منابع آب شیرین محدود است. در سال های اخیر مواردی مانند رشد جمعیت و سوء استفاده از منابع آب باعث آلودگی منابع ، به ویژه منابع آب زیرزمینی در برخی از مناطق استان شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع ، محققان دانشگاه خرم آباد و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان کیفیت منابع زیرزمینی را در هفت سفره آب زیر حوضه زاینده رود جنوبی مطالعه کردند.

حجت الله یونسی و آزاده ارشیا به همراه همکاران ، روند تغییر کیفیت منابع آب زیرزمینی را در طولانی مدت از جمله نیترات و شاخص IRWQIGC در سفره های آب ، رنچرها ، بوئین میاندشت ، کرون ، لنجانات ، نجف آباد و چادگا محاسبه کردند.

برای این مطالعه پارامترهایی مانند هدایت الکتریکی (EE) ، محلول های محلول (TDS) ، نسبت جذب سدیم (SAR) ، PH ، سختی آب کل (TH) ، کلر (کلر) ، کربنات (CO3) ، کلسیم (Ca) ، منیزیم (Mg) ، سدیم (سدیم) ، پتاسیم (K) ، بی کربنات (HCO3) ، نیترات (NO3) و عناصر سنگین مانند روی ، مس ، سرب ، کادمیوم و آرسنیک در 2935 نمونه آزمایشگاهی در فصول مرطوب و خشک مورد بررسی قرار گرفت. گرفتن

از اطلاعات به دست آمده برای محاسبه و مقایسه شاخص کیفیت آب منتشر شده در سال 2011 توسط پژوهشگاه علوم محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی و تحت نظارت سازمان محیط زیست استفاده شد.

به طور کلی ، نتایج این مطالعه نشان داد که کیفیت آب در سفره های آبخیز جنوب حوضه زاینده رود با گذشت زمان کاهش یافته است. محققان گفتند: “افزایش استفاده از کودهای شیمیایی در دهه های اخیر ممکن است یک روند مثبت مهم برای اتحادیه اروپا ، TDS و TH باشد.” “همانطور که دیدیم ، با گذشت زمان ، PHI روند منفی قابل توجهی را نشان داده است. شاید یکی از آنها دفع زباله یا دفع زباله در منطقه مورد نظر باشد.”

به گفته محققان ، “کمترین شاخص کیفیت آب در سفره های کرونن ، لنجانات و نجف آباد یافت می شود که به ترتیب طبقات نسبتاً ضعیف و بد هستند.” “متوسط ​​میزان نیترات در سفره های آبگرم مالدا ، کرون و نجف آباد نسبت به سایر سفره های آب بیشتر است. اغلب از حد مجاز تجاوز می کند و برای کنترل آلودگی آب در این مناطق لازم است.” از آنجا که یکی از دلایل اصلی برخی از سطح آبخوان زیر حوضه رودخانه زاینده ممکن است منابع کشاورزی در منطقه باشد ، آلاینده های مرتبط با استفاده از سموم دفع آفات شیمیایی نیز باید در مطالعات بعدی مورد توجه قرار گیرد.

تعداد عناصر سنگین در محدوده آبخوان در زیر حوضه جنوبی رودخانه زاینده مجاز است. آب در این مناطق از نظر صنعتی فاسد است و در بعضی موارد رسوبی است و کیفیت آب معمولاً از نظر سختی كل “آب سخت” است.

محققان درباره توسعه مراکز شهری و صنعتی در اطراف زاینده رود هشدار می دهند: “اگر اقدامی جدی و سریع انجام نشود ، آلودگی در رودخانه رخ داده و سلامت انسان و موجودات دیگر را به خطر می اندازد.”

نتایج این تحقیق در جدیدترین شماره ژورنال علمی مهندسی اکوسیستم کویر منتشر شده است.

انتهای پیام