اخبار جامعه

فک خزری؛ گونه‌ای در معرض انقراض

فک خزر (Pusa caspica) یک پستاندار دریایی نادر است که فقط در دریای خزر و انشعابات آن مانند ولگا و اورال زندگی می کند. این تنها پستاندار در دریای خزر است و به دلیل صید بی رویه و وخیم شدن شرایط زندگی و کاهش شدید جمعیت به حمایت بین المللی نیاز دارد.

به گزارش خبر فوری ، فک خزر به طور متوسط ​​1.5 متر طول و 80 کیلوگرم وزن دارد و یکی از کوچکترین انواع فک است. ساکنان سواحل شمالی کشور این حیوان را سگ آبی می نامند. این گونه در جهان بی نظیر است و فقط در دریای خزر یافت می شود. این حیوانات زندگی اجتماعی دارند و اغلب در گروههای بزرگ دیده می شوند. فک ها حیوانات مهمی برای اکوسیستم دریایی خزر هستند و انقراض این حیوانات می تواند اکوسیستم خزر را به خطر بیندازد.

فکهای دریای خزر سالانه مهاجرت می کنند. آنها به درجه حرارت آب وابسته هستند. با افزایش دمای آب ، آنها به مکانهایی کوچکتر و سردتر می شوند. حدود ماه فوریه ، فکهای بالغ به سواحل شمالی دریای خزر (روسیه و قزاقستان) نقل مکان می کنند تا موجودات ماده خود را در آب منجمد قرار دهند. زندگی فک خزری را می توان به سه دوره تقسیم کرد. اولین بار با جفت گیری و فعالیت های تولید مثل مرتبط است. بار دوم ، فصل جفت گیری این حیوانات و آخرین بار ، زمان مهاجرت و جستجوی غذا است. فکهای خزر اغلب در جستجوی غذا از جمله آبهای ایران ، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان به دریای خزر مرکزی و جنوبی مهاجرت می کنند.

استخوان فک دریای خزر گونه ای در معرض خطر انقراض است ، جمعیت آن کمتر از 100000 نفر است و اگرچه هنوز جمعیت فک زیادی وجود دارد ، اما کاهش جمعیت آنها تهدیدی است زیرا تنها زیستگاه است. این گونه در دریای خزر یافت می شود. یکی از دلایل کاهش جمعیت فک خزر این است که علاوه بر وخیم شدن شرایط زندگی ، این پستاندار به طور تصادفی در تورهای ماهیگیری گم می شود.

فک خزر طبق قوانین آژانس حفاظت از محیط زیست گونه ای در معرض خطر در نظر گرفته می شود و توسط اتحادیه بین المللی گونه های در معرض خطر (IUCN) در زمره گونه های در معرض خطر طبقه بندی می شود.

سل 96 به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران ، مقررات مربوط به حفاظت از فک خزر به کنوانسیون CMS (حفاظت از گونه های وحشی مهاجر) اضافه شده است که بر اساس آن کشورها باید اقدامات لازم را برای محافظت از فک خزر و زیستگاه های مشابه انجام دهند. با این وجود ، در سال 1998 ، آژانس حفاظت از محیط زیست با ایجاد یک پروژه گردشگری در زمینی به مساحت حدود 22 هکتار در آشوراده موافقت کرد که با مخالفت شدید روبرو شد و گفت که اجرای این پروژه فکهای خزر را با خطرات زیادی روبرو می کند.

به گزارش خبر فوری ، فک خزر مانند مقبره ایرانی ، خرس سیاه آسیا و گوزن زرد ایران از گونه های در معرض خطر انقراض در این کشور است ، بنابراین توجه سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان نگهبان حفاظت از حیات وحش ضروری است.

انتهای پیام