اقتصادی

متن نامه رزم حسینی به رییس جمهور درباره بخشنامه بانک مرکزی

وزیر صنعت ، معدن و تجارت (سمت) در نامه ای به رئیس بخشنامه جدید بانك مركزی (سمت) محدودیت جدیدی در واردات كالا نوشت ، یعنی كاهش مهلت ارسال اظهارنامه واردات به این بانك برای تأمین تعهد ارزی واردكننده. پس از ارسال محموله ها ، کالاها مورد انتقاد گمرک قرار گرفتند و خواستار بازبینی و با توجه به کلیه مقررات ، اساسنامه ها و بخشنامه ها در زمینه تجارت خارجی و هماهنگی با هماهنگی این وزارتخانه شدند.

به گزارش خبر فوری ، علیرضا رزم حسینی در این نامه اظهار داشت که پس از تصمیمات جلسه 177 ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ، جامعه فعالان تجارت خارجی (صادرکنندگان و واردکنندگان) در حال آماده سازی برای حل بسیاری از مشکلات خود در انجام تعهدات ارزی هستند. آنها ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی ، کالاهای ضروری ، مواد اولیه و تجهیزات تولید را تأمین کردند و اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف را به عنوان نمایندگان بخش خصوصی در اختیار گرفتند. “این یک عزم جدی برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده ، با هدف دستیابی به توسعه کمی و کیفی صادرات غیرنفتی و مدیریت صحیح واردات است.”

وی با استناد به آخرین بخشنامه بانک مرکزی در تاریخ 26 نوامبر و از مهلت صدور اسناد ارسال ارز تا صدور اظهارنامه ارزی به مدت دو ماه ، بر این موضوع به همراه بخشنامه قبلی بانک تأکید کرد. این مرکز که به دلیل شیوع ویروس کرونا برای حداکثر هشت ماه تنظیم شده است ، مخالفتی ندارد. همچنین طبق این بخشنامه مدت زمان صدور مجوز گمرکی برای ورود و مجوز نهایی کالا حداکثر 45 روز تعیین شده است. به دلیل مجازات ها ، محدودیت های واردات کالاهای اساسی ، مواد اولیه اولیه و تجهیزات تولید مورد نیاز واحدها و مشکلات مربوط به انتقال پول. با راهکارهای ارائه شده برای تسریع در مصوبه در ستاد ستاد هماهنگی اقتصادی ، ایجاد صادرات و تولید و در نتیجه تولید ، اشتغال و سرانجام صادرات غیرنفتی و ارز حاصل از آن خاموش می شود و غم و نگرانی برای بخش خصوصی ایجاد می کند. یکی با اولویت کالاهای ساخته شده توسط این وزارتخانه.

سرانجام ، این مقام مسئول از رئیس جمهور خواست تا بخشنامه را بررسی کرده و کلیه مقررات تجارت خارجی ، اساسنامه و بخشنامه ها را با هماهنگی وزارت صنعت ، معدن و تجارت جهت استفاده از نظرات تخصصی در مورد کلیه مجموعه ها و نگرانی ها صادر و اعلام کند. فعالان اقتصادی بخش خصوصی مورد توجه قرار می گیرند.

به گزارش خبر فوری ، پس از انباشت حدود هشت میلیون تن کالا در گمرک و بنادر ، نیمی از آنها کالاهای اساسی و حدود 80٪ نیمی دیگر مواد اولیه تولید بودند ، سرانجام پس از صدور بخشنامه ها و مصوباتی برای تسهیل روند پاکسازی. کالاها در سپتامبر سال جاری با جدیت بیشتری جریان یافتند و پس از بازدید معاون اول رئیس جمهور از گمرک و بنادر ، تصمیماتی اتخاذ و در نهایت توسط ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای رفع موانع ترخیص کالا از گمرک تصویب شد که مهمترین آنها مسائل ارزی است. باید تدابیری اتخاذ می شد و این مصوبه از 8 نوامبر با تأكید بر رفع موانع شستشوی كالاهای حدود هشت میلیون تنی كه در گمركات و بنادر اساسی و ضروری نبود تأكید شده و بر این اساس تصمیم گرفته شد بدون كد رهگیری كالا پاك شود. همچنین به بانک مرکزی این فرصت داده شد تا ظرف سه ماه ارز صادر کند و از طریق درخواست ارز خارجی ارز صادر کند ، اما بانک مرکزی از تصمیم مربوطه چندان راضی نبود و رئیس جمهور کرد را نیز مورد انتقاد قرار داد.

اما از همان ابتدا ، بانک مرکزی در مصوبه مربوطه مخالف شرایط صدور ارز و توقیف منابع ارزی ظاهر شد و معتقد بود که این امر پیش از بانک مرکزی غیرقانونی ، غیرقانونی است و مشکلات ارزی و تجاری را پیچیده می کند. در هر صورت قبل از این کلیه تسویه و تأمین ارز از طریق سامانه نیما و تحت نظارت بانک مرکزی انجام می شد اما طی این مصوبه تصمیم گرفته شد که کالا و اشخاص مجاز باشد اما هشت مورد در گمرک ایران به یادداشت های رئیس کل بانک مرکزی پاسخ داد. که اختیار یا کنترل جریان تسویه ارز بانک مرکزی را از بین می برد. با این حال ، یک ماه پس از تصویب این مصوبه ، بانک مرکزی در ماه نوامبر اعلام کرد که علی رغم حذف کد نظارت در روند ترخیص کالا ، نسبت به ماه های گذشته تغییر چشمگیری نداشته است. به نظر می رسد گمرک موافق نیست.

مدتی بعد وزیر صنعت ، معدن و تجارت موضع خود را در مورد یک برنامه تلویزیونی روشن کرد و گفت که به طور کلی سیاست جدید دولت به صادر کننده اجازه می دهد ارز سیستم نیما را بفروشد یا ارز را به کالاهای درخواستی صادر کند. توزیع مواد اولیه از کشور و کارخانه ها و تعهد ارزی که گزینه خوبی برای تولیدکنندگان است را برآورده کنید و گزارش این سیاست ها را صادر کنید و در سه هفته گذشته حدود یک میلیون دلار واردات داشته اید.

انتهای پیام