اخبار جامعه

روزهای سخت محیط‌بانان در سالی که قانون حمایت از آن‌ها تصویب شد

قانون حفاظت از محیط زیست در ژوئن سال جاری تصویب شد ، شاید برای التیام زخم های دوستداران محیط زیست در کشور ، اما در ماه های اخیر تصادفات کمی برای محیط بانان رخ داده است. از ختنه و شهادت گرفته تا حملات مسلحانه.

به گزارش خبر فوری ، آژانس حفاظت از محیط زیست گزارش داد که در 14 ژانویه ، عباس میرزا کریمی ، دوستدار محیط زیست با سابقه دماوند ، در یک حمله مسلحانه کشته شد. اگرچه هنوز انگیزه کسانی که مرتکب چنین جنایاتی شده اند مشخص نشده است ، اما شکارچیان و قاچاقچیان اسلحه از جمله مظنونان هستند.

علاوه بر این ، در شهریور ماه امسال حسن نژاد در منطقه نیروهای مسلح در استان هرمزگان به طور مستقیم توسط شکارچیان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در آن زمان ابراهیم قطب ، نگهبان پارک ملی بمو با سلاح خود از چانه مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او مورد اصابت قرار گرفت و جان خود را از دست داد.

در طول سالها ، 142 محیط بان سازمان حفاظت محیط زیست به شهادت رسیده اند که معادل پنج درصد حافظان کشور و همچنین هفت درصد جانبازان نگهبان کشور تاکنون بوده است. عیسی کلانتری ، رئیس آژانس حفاظت از محیط زیست ، قبلاً گفته بود که به دلیل نسبت محیط بانان ، این ارقام چه در جنگ تحمیلی و چه پس از آن ، از نیروهای مسلح بالاتر بودند.

علیرغم این واقعیت که سازمان حفاظت محیط زیست در سه سال گذشته 70 میلیارد توما صرف آموزش تقویت تجهیزات حفاظت از محیط زیست و کاهش درگیری ها کرده است ، ما شاهد مشکلات زیادی در حفاظت از مناطق زیست محیطی کشور هستیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تضاد قوانین شکار علت وقایع ناگوار محیط بانان کشور در زمینه حفاظت و توزیع غیرقانونی سلاح های شکاری مجاز است.

مهدی نبیان ، کارشناس برجسته تنوع زیستی ، پیش از این به خبر فوری گفته بود: “اگر جریمه شکار قوچ 10 میلیون گوجه فرنگی باشد ، شکارچی معمولاً محیط زیست را رها می کند و در دادگاه جریمه می شود ، اما وقتی جریمه شکار غیرقانونی برابر با 100 میلیون گوجه فرنگی باشد.” شکارچی که شکارچی مجازی نیست ، به دلیل فشار خون بالا و دشواری در تنفس ، به احتمال زیاد تصمیمی غیرمعمول برای یک شکارچی می گیرد که بخاطر دویدن ، تصمیم اشتباهی بگیرد.

حادثه ناگوار دیگر کشور در سال جاری در زمینه حفاظت از محیط زیست حمله به کنترل محیط زیست افراد ناشناس گتوند است. در طی این حادثه در ابتدای سال ، محافظان امین ایپهادی پور به دلیل شدت جراحات مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و پاهایشان قطع شد.

درگیری ها بین نگهبانان و شکارچیان در سال های اخیر به طور مکرر رخ داده است و حتی برخی تهدید به مرگ نگهبانان می کنند. علی آرندی ، رئیس پارک ملی بمو ، در پاییز امسال گزارش داد که شکارچیانی را شناسایی کرده است که تهدید به کشتن و حمله به محیط بانان پارک ملی کرده اند. در شهر شیریرانات ، امیرحسین کریمیان – یک بوم شناس از استان تهران – امسال در حادثه ای با آدم ربایان زخمی شد و اتفاق مشابهی برای محیط بانان مراکشی در استان آذربایجان غربی رخ داده است.

همه این حقایق نشان می دهد که حوزه حفاظت از محیط زیست و حفاظت از طبیعت در کشور همچنان نیاز به توجه ویژه مسئولان و برنامه های مختلف دارد و ارائه کلاس های آموزشی یا قانون حفاظت از محیط زیست به تنهایی نمی تواند کمک خوبی برای آنها باشد. نبیان ، کارشناس حیات وحش به خبر فوری گفت: مهم این است که قبل از وقوع این حادثه را درمان کنیم ، یعنی از بروز آن جلوگیری کنیم ، مکانیزمی برای حرکت ما طراحی کنیم و با فرهنگ سازی در آن منطقه می توانیم از گونه های حیات وحش استفاده کنیم. محافظت.

به گفته وی ، یکی از عوامل م inثر در جلوگیری از شکار ، آموزش شکارچیان و دیگری مشارکت جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست است ، زیرا هر بار که مردم برای کار برای حفاظت از گونه های حیات وحش به کار می آمدند ، نتیجه موفقیت مانند حفاظت از مردم محلی بود. لاک پشت های اسبی عقاب در جزیره قشم.

انتهای پیام