اخبار فرهنگی

مجوز برای مهدویان، جیرانی و معادی و فیلم جدید نصیریان

برگزاری نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی و انتخاب ایران به عنوان ریاست این شورا، انتقاد تهیه‌کننده «سه کام حبس»، فیلم جدید علی نصیریان، سرنوشت یک سریال، مجوز گرفتن سریال‌های جیرانی، مهدویان و معادی، آغاز حج بزرگ، تعیین حریم یک تپه تاریخی پس از تخریب ۷۰ درصد آن و زمان ثبت نام سفر اربعین گزیده‌ای از اخبار فرهنگی هنری پنجم تیرماه بود.

به گزارش خبر فوری، روز دوشنبه نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی به انگیزه انتخاب رییس جدید این شورا و تصویب برخی امور در اساسنامه و توافق‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و یونسکو، در تهران برگزار شد. در این نشست ریاست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی به علی دارابی ـ معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران ـ رسید.

چوب جادویی بعضی فیلم‌ها!

در ادامه، گفت‌وگویی با سامان سالور ـ تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سه کام حبس» داشتیم که این روزها روی پرده سینماهاست. سالور با ابراز نگرانی از جای خالی تفکر در سینما، از توجه بی‌حساب و کتاب به فیلم‌های کمدی و رصد نشدن برخی اتفاق‌ها، به گونه‌ای که انگار بعضی فیلم‌ها با چوب جادویی اکران می‌شوند، انتقاد کرد.

فیلم جدید علی نصیریان

همچنین فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق، تهیه‌کنندگی محمدرضا نادری و نویسندگی حمزه صالحی با بازی علی نصیریان و شبنم مقدمی کلید خورد.

تقدیر ویژه از فیلم ایرانی 

فیلم کوتاه «۴۸ ساعت» ساخته آزاده موسوی تقدیر ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه پالم اسپرینگز را دریافت کرد.

نمایشگاه اصغر فرهادی در اسپانیا

مرکز هنر معاصر گالیسیا در کشور اسپانیا میزبان نمایشگاهی چندرسانه‌ای از اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی است. این نمایشگاه  رویکردی به جهان این فیلمساز از طریق سفری در بُعدی از او به عنوان یک عکاس و همچنین کار صحنه‌ای او با بازیگران در تئاتر و سینما ارائه می‌دهد.

فیلم چینی صدرنشین گیشه جهانی

فیلم چینی «گمشده در ستارگان» در نخستین هفته اکران خود به فروش ۹۸ میلیون دلاری دست یافت تا با اختلاف فراوان با آثار هالیوودی، پرفروش‌ترین فیلم یک هفته اخیر سینمای جهان نام گیرد.

«خانم آوازخوان کله‌ طاس» به صحنه می‌آید

یک گروه جوان قرار است نمایشی را با عنوان «خانم آوازخوان کله‌ طاس» با بهره‌گیری از یکی از آثار مشهور اوژن یونسکو از نیمه تیرماه روی صحنه ببرد. اوژن یونسکو، نویسنده‌ای که به عنوانی یکی از سردمداران تئاتر ابزورد شناخته می‌شود، همچنان مورد اقبال گروه‌های نمایشی است

سریال‌های جیرانی، مهدویان و معادی مجوز گرفتند

همچنین شورای صدور مجوز تولید ساترا با برگزاری ۱۱ جلسه تعداد ۴۰ طرح سریال، هشت فیلمنامه سریال و پنج طرح برنامه تلویزیونی را با حضور کارگردانان، نویسندگان و تهیه‌کنندگان بررسی کرد. در سه ماه اول سال ۱۴۰۲ سریال‌های «زخم کاری ۲»، «گناه فرشته»، «خجالت نکش ۲»، «سرویس حوادث» و «افعی» از شورای صدور مجوز ساترا مجوز تولید گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

هرگونه حاشیه‌ درباره «آوای جادویی» را تکذیب می‌کنم

سرنوشت سریالی که گفته می‌شد توقیف است

از سویی، سریال «بازپرس» که چندی پیش ابهاماتی درباره‌ پخش آن از تلویزیون مطرح شده بود، به‌زودی روی آنتن می‌رود. سریال «بازپرس» به کارگردانی احمد معظمی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی یکی از مجموعه‌های تلویزیونی است که سوژه‌هایی درباره برخی پرونده‌های قضایی واقعی دارد. این سریال قرار است هفته آینده همزمان با هفته قوه قضائیه روی آنتن برود.

ارشاد باید مجوز ۹۰ درصد از فعالیت‌های نمایش خانگی را بدهد

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد روز دوشنبه در حاشیه همایش «هوش مصنوعی، رسانه و تولید محتوا» به پرسش‌هایی درباره تبیین آیین‌نامه‌ رعایت حجاب در سینما و تلویزیون و همچنین وضعیت مجوزها در شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی پاسخ داد. به گفته او بر اساس جزییات حدود اختیار و تفکیک وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما در موضوعات مرتبط با صوت و تصویر فراگیر که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است، همچنان بیش از ۹۰ درصد از فعالیت‌های نمایش خانگی را وزارت فرهنگ باید مجوز بدهد. دو مقوله از آن خارج شده است که بخش سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی است. در بخش سریال‌ها نیز دو نماینده از وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز و پروانه ساخت حضور دارند.

ساخت طاق کسری و کاخ‌های تیسفون در غزالی

در ادامه، مدیر شهرک غزالی در جریان بازدید از این مکان فرهنگی هنری از ساخت ۱۹ برنامه تلویزیونی خبر داد که از این تعداد، دو برنامه خارجی، ۱۲ برنامه ایرانی و پنج سریال در حال ساخت هستند. «نامیرا»، «نائله»، «تنها گریه کن» و «سلمان فارسی» از جمله سریال‌هایی هستند که هم‌اینک در شهرک سینمایی تلویزیونی غزالی ساخته می‌شوند. همچنین اعلام شد، دکورهای سریال «سلمان فارسی» در ضلع جنوبی شهرک غزالی در حال ساخت است و قرار است طاق کسری، مجموعه کاخ‌های تیسفون و جی و کاخ بدخشان و … به صورت ماندگار در شهرک سینمایی غزالی ساخته شود.

درگذشت یک محقق و یک خبر ادبی

افزون بر این‌ها، علی رفیعی علامرودشتی، محقق و مصحح، در ۷۲ سالگی از دنیا رفت.

همچنین فراخوان نخستین دوره متمرکز و حضوری آموزش شعر و داستان کودک ‌و نوجوان با عنوان «قاصدک» از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران منتشر شد.

حج بزرگ آغاز شد

با آغاز انتقال زائران اهل سنت از شهر مکه به سمت منا، ‌ مناسک حج رسما آغاز شد. مقامات عربستان با اشاره به جمعیتی که پس از سه سال محدودیت در مکه گردهم خواهند آمد، ‌ گفته‌اند «امسال شاهد بزرگترین حج تاریخ خواهیم بود.» انتقال گروهی از زائران ایرانی از مکه به منا درحالی از صبح روز دوشنبه پنجم تیرماه برابر با هشتم ذی‌الحجه (به تقویم عربستان) که روز «الترویه» نامیده می‌شود، آغاز شده و برخی از زائران کشورهای دیگر از عصر یکشنبه مکه را به سمت منا ترک کرده‌اند.

تعیین حریم یک تپه تاریخی پس از تخریب ۷۰ درصد آن

در ادامه، محوطه باستانی «تپه خدائی» پس از آن‌که بیش از ۷۰ درصد آن در سال‌های گذشته تخریب شده است، تعیین حریم و عرصه شد. باستان‌شناسان حفاظت از این تپه تاریخی را با توجه به دست‌درازی‌ها به آن بسیاری ضروری دانسته‌اند.

ثبت نام سفر اربعین از ابتدای ماه محرم آغاز می‌شود

در نهایت این‌که دبیر ستاد اربعین حسینی خبر داد که تاریخ شروع سفر اربعین از ابتدای ماه صفر و تاریخ آغاز ثبت نام برای انجام سفر اربعین از ابتدای ماه محرم خواهد بود.

پیشنهادهایی برای خواندن:

نویسنده‌ای که با «غرور و تعصب» ماندگار شد

نقاشی که از گردهمایی شاهکارها جا ماند

تماشای چشم نمناک و همخوانی تماشاگران از روی صحنه جذاب‌تر است

آنچه در عملیات «ظفر ۲» گذشت

انتهای پیام 

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.