اقتصادی

نبود سیستم جامع اطلاعات بازار کار نیازسنجی نیروی کار را دچار مشکل کرده است

خبر فوری/ خراسان رضوی مدیرکل برنامه ریزی فنی و مدیریت حرفه ای کشور گفت: متاسفانه در زمینه نیازسنجی نیروی کار کشور مشکل داریم زیرا اطلاعات جامعی از بازار کار وجود ندارد. مسیر اشتغال تنها راه نیست و راه های کاری زیادی وجود دارد، برخی رسمی و برخی غیر رسمی. ناهماهنگی نظام نیازسنجی آموزش و پرورش در کشور ما نیز به دلیل وجود راه های زیاد شغلی است.

علیرضا طاهرپور امروز 16 آذرماه در نشست هماهنگی «اجرای فاز دوم طرح آموزش ایران و آلمان» که در موسسه آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و معدن خراسان رضوی برگزار شد. وی گفت: کشاورزی یک ماموریت مهم دارد. این سازمان نیاز به آموزش کارکنان و ارتقای مهارت های کارکنان دارد. در نظام های آموزش رسمی و غیررسمی، فرآیند آموزش با نیازسنجی شروع می شود و سپس به مراحلی مانند برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی منتهی می شود.

وی افزود: متأسفانه در بحث نیازسنجی نیروی کار در کشور مشکل داریم زیرا سامانه جامع اطلاعات بازار کار وجود ندارد. مسیر اشتغال تنها راه نیست و راه های کاری زیادی وجود دارد، برخی رسمی و برخی غیر رسمی. ناهماهنگی نظام نیازسنجی آموزش و پرورش در کشور ما نیز به دلیل وجود راه های زیاد شغلی است.

مدیرکل دفتر نظارت، بهسازی و هدایت حرفه ای سازمان فنی و حرفه ای تصریح کرد: برای رسیدگی به این موضوع از سایر دستگاه های ذیربط خواسته شد تا نیازهای خود را در حوزه ها و مناطق مختلف بدانند که متاسفانه پاسخی دریافت نشد. یا خواسته های آنها کاملاً مشخص نبود. کشورهای دیگر این مشکل را به طرق مختلف حل کرده اند. امیدواریم نظام آموزش فنی و حرفه ای بتواند تجهیزات خود را متناسب با تغییرات فناوری ارتقا دهد.

طاهرپور ابراز عقیده کرد: فکر نمی‌کنم بتوانیم تجهیزات آموزشی را توسعه دهیم و به آن درجه از پیشرفت برسیم زیرا هزینه بالایی دارد. به عنوان مثال، اگر بخواهیم تنها 10 درصد از کارگاه های فنی و حرفه ای کشور را نوآوری و به روز کنیم، حداقل به 3 میلیارد دلار وام نیاز داریم. یعنی مجموع اعتبار مصوب ارگان های فنی و حرفه ای بین یک میلیارد تا 300 میلیون تومان است بنابراین به هیچ وجه ظرفیت تمدید تجهیزات را نداریم.

از آنجایی که سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای با چالش‌های نیازسنجی و به‌روزرسانی تجهیزات آموزشی مواجه هستند، موظفیم در این زمینه تسهیل و ایجاد انگیزه کنیم.» اگر دستگاه های مختلف و دستگاه های مرتبط با یکدیگر همکاری نداشته باشند، نظام آموزشی هیچ کشوری نمی تواند موفق باشد.

مدیرکل برنامه ریزی فنی و حرفه ای کشور بر لزوم اصلاح فرهنگ کار در کشور تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه حدود 70 درصد جویندگان کار کشور از مهارت های لازم برخوردار نیستند، لازم است تدابیر موثری برای گسترش فنی اندیشیده شود. و آموزش حرفه ای در کشور وزارت کار و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فرهنگ کاری کشور را جهت دهی کنند چرا که جویندگان کار در حال حاضر نمی توانند دوره 6 ماهه کارآموزی را انجام دهند که این مشکل بزرگی است به خصوص در خراسان رضوی که مهارت های زیادی در این زمینه وجود دارد. این منطقه.

در ادامه این نشست علیرضا مقیدی سرپرست پروژه آموزش دو کاره ایران و آلمان با بیان اینکه پروژه آموزش ایران و آلمان هم اکنون در مرحله دوم خود قرار دارد، اظهار داشت: در حال حاضر پروژه آموزشی ایران و آلمان در مرحله دوم قرار دارد. فاز اول این طرح در ابتدا بر اجرای نظام آموزشی دوگانه متمرکز بود و به صورت پایلوت در چند استان راه اندازی شد. طرح آموزش دو کاره خراسان رضوی نیز با تشکیل هیئت های راهبردی، برگزاری دوره های دوگانه و ارتباط با شرکت های مختلف آغاز شد.

وی افزود: در آلمان شرکت ها به طور کامل در امر آموزش فعالیت می کنند و کارکنان خود را به عنوان کارآموز استخدام می کنند و با آنها قرارداد 3 ساله امضا می کنند. کارآموزان 70 درصد از تکنیک های خود را در محل کار، در شرکت و از طریق معلمان مجرب و 30 درصد دیگر در مدارس تئوری و حرفه ای یاد می گیرند. اتاق های بازرگانی به عنوان ناظر فعالیت می کنند و در نهایت گواهی این دوره ها از طریق اتاق بازرگانی ارائه می شود.

سرپرست پروژه آموزش دو کاره ایران و آلمان افزود: در فاز دوم این طرح، پیمایشی انجام شد که در آن فعالیت های پروژه به دو قسمت مکانیک، برق و الکترونیک تقسیم شد. مهمتر از همه اینکه 30 درصد دروس آموزشی به صورت تئوری و 70 درصد به صورت عملی تدریس می شود.

وی افزود: روند آموزش کشور باید تقاضا محور باشد و آموزش باید هدفمند باشد و بار برگزاری دوره های آموزشی و آموزشی بر دوش شرکت ها و بخش خصوصی باشد. این امر به کارآموز بعد از دوره های آموزشی یک چشم انداز شغلی می دهد.

انتهای پیام/